Carrière Mediaroom

Procurement Logistics van DACHSER: geautomatiseerde inkoopprocessen als succesfactor

Efficiënte en rendabele goederenstromen zijn cruciaal voor het succes van productiebedrijven. Met ‘Procurement Logistics’ biedt DACHSER alle bedrijven die betrokken zijn bij de inkooplogistiek een oplossing voor geoptimaliseerd inkoopbeheer. De focus ligt hierbij op de volledige automatisering van de supply chain en een continue informatiestroom vanaf de verzending van de goederen tot aan de levering aan de geselecteerde ontvanger. Leveranciers en inkopers hebben op elk moment volledig inzicht in de goederenstroom dankzij tracking & tracing en profiteren van inkoopprocessen die zowel in kosten als efficiëntie zijn geoptimaliseerd.

Waarom is inkooplogistiek met DACHSER een goede keuze?

Geautomatiseerde verzending van goederen

Procurement Logistics van DACHSER combineert de distributielogistiek van leveranciers met de productielogistiek van een productiebedrijf en automatiseert deze inkooptransporten. Dit betekent dat de leverancier een zending zelfstandig kan verzenden zonder dat hij de afnemer of vrachtbetaler vooraf hoeft te informeren of de transportafhandeling hoeft te verzorgen. Dit bespaart tijd en zorgt voor efficiënte logistieke processen met een constant hoge kwaliteit.

Afhalen bij de leverancier en distributie via het internationale netwerk

Wanneer de leverancier een order plaatst in het DACHSER-portaal eLogistics, wordt de DACHSER-vestiging, die verantwoordelijk is voor het desbetreffende gebied, automatisch op de hoogte gebracht. De vestiging haalt de zending op de gewenste dag op bij de leverancier en vervoert deze volgens planning naar de ontvanger via het internationale groupagenetwerk van DACHSER met een bewezen gegarandeerde transittijd.

Inkooplogistiek van DACHSER: Voordelen voor de klant

  • Integratie: door alle bedrijven die betrokken zijn bij het inkoopproces in een netwerk op te nemen in een gestandaardiseerde systeemomgeving, kunnen zelfs complexe logistieke structuren snel en transparant worden geïmplementeerd.
  • Consistentie: Het labelen van de vervoerde goederen en het uploaden van transportrelevante documenten wordt uitgevoerd door de leverancier - samen met automatische gegevensroutering zorgt dit voor een transparante transportketen en maakt het flexibele processen mogelijk.
  • Snelle respons: Transparante communicatiesystemen maken korte reactietijden mogelijk voor alle afwijkingen in het logistieke proces.
  • Veiligheid: Duidelijk gedefinieerde en gestandaardiseerde processen en systemen bieden de ontvanger van de goederen plannings- en leveringszekerheid.
  • Support: Snelle ondersteuning door de expertise van onze centrale contactpersonen.
  • Transparantie: Alle relevante informatie over de goederenstroom kan op elk moment worden geraadpleegd door iedereen die betrokken is bij de hele supply chain.
  • Flexibiliteit: De verzender kan de vooraf toegewezen producten vrij selecteren bij het invoeren van de zending en zo de aankomst van de zending naar wens van de klant organiseren.
  • Minder tijd en kosten: Gericht beheer van goederenstromen vermindert de tijd en kosten voor alle betrokkenen aanzienlijk.
  • Betrouwbaarheid: Onze klanten ontvangen tijdige leveringen van goederen, afgestemd op hun eisen en in overeenstemming met de voorschriften voor goederentransport - dit zorgt voor efficiënte en continue goederenstromen.

Uw centrale contactpunt: de Procurement Coordination Tower

Onze Procurement Coordination Tower is het centrale communicatiepunt voor uw internationale inkooplogistiek. Het Customer Service Team van de betreffende DACHSER-vestiging in uw regio neemt het algehele beheer en de coördinatie van uw inkooptransport op zich.

Implementatie

U ontvangt een op maat gemaakte ‘procurement identifier’, die in elke zending wordt geregistreerd voor unieke identificatie. Als onderdeel van de implementatie van uw oplossing voor inkooplogistiek maken we accounts aan voor uw leveranciers in eLogistics en nemen we de communicatie met alle relevante afhaalpunten over.

Dagelijks werk

In de dagelijkse werkzaamheden ondersteunen wij u als centraal aanspreekpunt met alle expeditiediensten zoals douaneafhandeling, consolidatie en meer. Met gecentraliseerde facturatie creëren we transparantie voor alle bedrijven die betrokken zijn bij het inkoopproces.

We helpen u om uw inkooplogistiek te optimaliseren

Neem contact met ons op: onze Procurement Logistics-experts werken samen met u aan een oplossing op maat.

Contact opnemen

Antwoorden op veelgestelde vragen over inkooplogistiek

Wat is inkooplogistiek/procurement logistics?

Inkooplogistiek betreft de bevoorrading van een bedrijf met externe grondstoffen, hulp- en bedrijfsmaterialen, reserveonderdelen of losse componenten – oftewel, alle goederen en handelswaren die het bedrijf niet zelf kan produceren. Het doel van inkooplogistiek is het organiseren van vraaggerichte en economische processen om te allen tijde een efficiënt en snel productieproces te garanderen. Om dit te bereiken moet de inkooplogistiek zich bezighouden met de ontvangst en inspectie van goederen, opslag en voorraadbeheer, de verzending en de coördinatie van alle informatiestromen.

Hoe ziet het standaardproces bij DACHSER Procurement Logistics eruit?
  • Onze klant bestelt de benodigde goederen bij zijn leverancier.
  • De leverancier voert de verzendgegevens in op het online portaal eLogistics van DACHSER.
  • De zending wordt opgehaald bij de leverancier door de verantwoordelijke vestiging van DACHSER en afgeleverd bij de ontvanger via het netwerk van DACHSER.

De Procurement Coordination Tower factureert centraal alle inkoopzendingen voor de klant en is gedurende het hele logistieke proces op de hoogte van alle zendingen en gebeurtenissen. Onze klant kan op elk moment de status van elke zending bekijken.

Welke vormen van inkooplogistiek zijn er?
  • Voorraadinkoop: Bedrijven bestellen alle benodigde grondstoffen en voorraden en slaan deze op. Voorraadinkoop betekent hogere opslagkosten, maar de beschikbaarheid van alle materialen is gegarandeerd.
  • ‘Just-in-time’ inkoop: Grondstoffen en materialen worden synchroon met het productieproces geleverd, d.w.z. precies wanneer ze nodig zijn in de productie. De opslagkosten worden tot een minimum beperkt, maar het risico bestaat dat de benodigde materialen niet op tijd beschikbaar zijn.
  • Individuele inkoop: Bedrijven bestellen goederen slechts eenmaal en naar behoefte, bijvoorbeeld om machineonderdelen, gereedschappen of andere materialen aan te vullen.

Elk bedrijf moet op basis van zijn specifieke behoeften bepalen welke vorm van inkooplogistiek het meest geschikt is voor elke situatie, om zo een vraaggerichte en tegelijkertijd kostenefficiënte inkoop te waarborgen.

Wat is het doel van inkooplogistiek?

Het doel van inkooplogistiek is om de materiaalstroom voor de productie te optimaliseren om het succes van een bedrijf op de lange termijn te garanderen. Om dit doel te bereiken moet de logistiek inkoper rekening houden met verschillende factoren zoals materiaalvereisten, leveringshoeveelheden en -frequentie en leveranciersselectie en deze optimaal op elkaar en op de behoeften van het bedrijf afstemmen. Door het best mogelijke compromis te vinden tussen gunstige inkoopprijzen, lage opslagkosten, flexibiliteit, productkwaliteit en leveringszekerheid, ondersteunt de inkooplogistiek efficiënte productieprocessen binnen het bedrijf.