Omnichannel-logistiek: one-stop-shop oplossing voor geïntegreerde logistiek
Omnichannel-verkoopconcepten stellen specifieke eisen aan de supply chain. Als wereldwijde aanbieder van omnichannel-logistiek houden we vanaf het begin rekening met de behoeften en uitdagingen van zowel B2B- als B2C-logistiek. We richten uw leveringsprocessen zo in dat ze optimaal aansluiten op zowel het digitale als het fysieke klanttraject.
Ons doel is om een integraal onderdeel te worden van de customer journey als one-stop-shop voor onze klanten en te voldoen aan de verwachtingen van de ontvanger op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en transparantie dankzij geïntegreerde logistieke processen.
Omnichannel-services als concurrentievoordeel op de wereldmarkt
Omnichannel-verkoopconcepten combineren alle verkoopkanalen van een bedrijf in een naadloze, transparante en efficiënte customer journey. Goed georganiseerde en nauwkeurig afgestemde logistieke processen zijn daarbij essentieel voor het succes van elke omnichannel-verkoopstrategie. Met geoptimaliseerde logistieke diensten kunnen bedrijven de klanttevredenheid verhogen, bedrijfskosten verlagen en innovaties sneller en efficiënter integreren.
Onderdelen van omnichannel-logistiek bij DACHSER
Omnichannel-logistiek die consistent en in lijn met de vraag wordt geïmplementeerd, verhoogt de efficiëntie van de supply chain, verlaagt de operationele kosten voor logistieke processen en verbetert hun schaalbaarheid. Transparante transport- en leveringsprocessen vergemakkelijken de traceerbaarheid en zorgen voor een grotere klanttevredenheid op de lange termijn.
Onze logistieke diensten voor B2B-klanten:
- Transport: transittijd-optimalisatie, dropshipping, distributie, inkoop en retourlogistiek
- Tracking & Tracing: end-to-end tracking & tracing van ophaling tot levering, inclusief de optie om de tracking & tracing-link naar de ontvanger te sturen (maximale transparantie)
- Value Added Services: Flexibele leveringsopties op basis van de wensen van de klant
- Leveringsservice-opties: Keuze tussen levering franco tot aan de deur, franco tot aan het gebruikspunt of levering via een laadklep
DACHSER maakt logistieke processen op maat mogelijk met een optimaal gecoördineerde leveringsservice. Naadloze tracering van zendingen biedt maximale transparantie voor alle betrokken partijen.
Onze logistieke diensten voor B2C-klanten:
- Transport: afhandeling door 1 persoon na goederenaanvraag bij de consument
- Gebruiksvriendelijkheid & Transparantie: ondersteuning bij het online beheer van supply chain-processen, met geautomatiseerde afspraken en mededelingen over de bezorgdatum.
- Value Added Services: Neutrale verzending, toestemming om af te leveren, tijdige levering of levering op de plaats van gebruik van de ontvanger
Met meer dan 160 warehouses wereldwijd is DACHSER uw betrouwbare partner voor geïntegreerde logistieke oplossingen. Onze klanten profiteren van uniforme proces- en servicenormen en flexibele automatisering om hun logistieke processen te optimaliseren.
Onze DACHSER warehousing diensten omvatten ook transportoplossingen, pakketoplossingen en diverse Value Added Services.
Naast Value Added Services voor B2B- en B2C-logistiek biedt DACHSER een breed scala aan aanvullende diensten om de hele waardeketen te optimaliseren. Deze omvatten picking, etikettering, shelf management, voormontage en functioneel testen, evenals retourbeheer, gevaarlijke goederen en douaneafhandeling.
Met de uitgebreide fulfilment- en transportservice van DACHSER kunt u uw dropshipping-verkoopstrategie (inclusief directe handel of dropshipping) efficiënt implementeren. Als uw competente logistieke partner ondersteunen wij u bij de afstemming met de betrokken partijen en de implementatie. Wij zorgen voor het orderbeheer op alle interfaces en de neutrale verzending van goederen, ook naar uw B2C-klanten. U heeft altijd volledig inzicht in de status en levertijden van uw zendingen. Voor al uw vragen over service, kwaliteit en facturering kunt u terecht bij uw lokale DACHSER-vestiging.
Wereldwijd of binnen Europa pakketten verzenden? DACHSER ontwerpt en organiseert uw goederenzendingen met betrouwbare internationale oplossingen, aangepast aan uw product- en leveringsvereisten.
Als logistieke dienstverlener ontwikkelt DACHSER op maat gemaakte fulfilment-oplossingen voor uw omnichannel-verkoop. We combineren kostenefficiënte standaard logistieke diensten met op maat gemaakte diensten om intelligente logistieke oplossingen te creëren. Door alle logistieke processen uit te besteden, maakt u middelen vrij in uw bedrijf. Tegelijkertijd verhogen de geïntegreerde oplossingen de proceskwaliteit en daarmee de tevredenheid van uw klanten.
Als onderdeel van onze langetermijnstrategie voor klimaatbescherming breiden we DACHSER Emission-Free Delivery - een lokaal emissievrije bezorgservice voor stadscentra - voortdurend uit. We gebruiken emissievrije voertuigen voor alle soorten goederen, van elektrische vrachtwagens tot elektrische bakfietsen. De elektriciteit die hiervoor nodig is, komt uitsluitend uit hernieuwbare bronnen.
Onze diensten in een oogopslag
- One-Stop-Shop: een omnichannel logistieke dienstverlener voor alle transport- en logistieke vereisten
- Gebruiksvriendelijkheid en transparantie: end-to-end, transparant goederentransport en gegevensoverdracht door de hele supply chain op elk moment
- Producten met verschillende looptijden: oplossingen voor B2B en B2C
- Warehouse-netwerk: gestandaardiseerde, geautomatiseerde en optimaal geïntegreerde warehouse processen
- Krachtig transport- en logistiek netwerk: robuust, uitgebreid Europees netwerk voor complexe supply chains
- Betrouwbaarheid: leveringsbetrouwbaarheid en leveringscapaciteit garanderen door toekomstgerichte capaciteitsplanning
Omnichannel-logistiek bij DACHSER - voordelen voor de klant
Wereldwijde logistieke processen staan voor steeds grotere uitdagingen - of het nu komt door files en containertekorten, een gebrek aan geschoolde arbeidskrachten of stijgende energieprijzen. Veerkrachtige supply chains worden steeds meer een concurrentiefactor. DACHSER heeft wereldwijd sterke en toch uitgebalanceerde transport- en warehouse-netwerken, waarmee u uw omnichannel-distributie op een kosten- en procesgeoptimaliseerde manier kunt beheren.
- Wereldwijd en multimodaal: Onze wereldwijd geïntegreerde logistieke diensten zorgen voor een efficiënte afhandeling van wereldwijde goederenstromen, zelfs in zeer complexe supply chains.
- Flexibele oplossingen op maat: Met flexibele dienstverlening en Value Added services koppelen we alle distributiekanalen van onze klanten aan hun omnichannel-concepten.
- Efficiëntie: Dankzij uniforme prestatienormen in Europa, een uitgebreid Europees netwerk en een geavanceerde capaciteitsplanning kunnen we de leverbetrouwbaarheid en leveringscapaciteit garanderen, zelfs voor complexe vereisten.
- Kwaliteitsgarantie: wereldwijd gestandaardiseerde, geautomatiseerde processen en geïntegreerde, digitale concepten optimaliseren de transparantie van de supply chains en zorgen voor een constant hoge logistieke kwaliteit.
- Transparantie: Transparantie over alle bewegingen in de supply chain verbetert de gebruiksvriendelijkheid en daarmee de klanttevredenheid.
- Concurrentievoordelen door klantgerichtheid: Omnichannel logistiek stelt de consument centraal - maximale transparantie en gebruiksvriendelijkheid en naadloze traceerbaarheid helpen bedrijven om hun klantenservice te verbeteren.
Omnichannel voor verschillende branches
Met zijn jarenlange ervaring en brede expertise is DACHSER een betrouwbare omnichannelpartner voor bedrijven in uiteenlopende branches.
Waarom omnichannel-logistiek?
Talrijke onderzoeken tonen aan dat bedrijven hun bedrijfskosten kunnen verlagen, hogere verkoopcijfers kunnen halen en de klanttevredenheid en -loyaliteit kunnen verbeteren met omnichannel verkoopconcepten.
Om dit succesvol te laten verlopen, is een nauwkeurig afgestemd logistiek netwerk nodig dat snelle responstijden, slim voorraadbeheer, efficiënte wereldwijde goederenstromen en klantgerichte service naadloos combineert.
Belangrijkste redenen voor omnichannel-logistiek
Klanten waarderen niet alleen maatwerk in hun aankoopopties, ze verwachten het ook. Om concurrerend te blijven, moet u aan deze verwachtingen voldoen. Dit betekent dat u transparantie biedt over productbeschikbaarheid, een breed scala aan bestel- en leveringsopties aanbiedt, en individuele zendingen kunt volgen – zodat klanten de volledige controle hebben over hun inkoopervaring.
Levertijden die voldoen aan de wensen van de klant kunnen alleen worden gerealiseerd met netwerklogistiek - bijvoorbeeld met microhubs in grote steden, die snelle levering mogelijk maken. In omnichannel-logistiek moeten warehouses hun processen zo efficiënt en transparant organiseren dat ze op elk moment snelle leveringen aan retailers en consumenten kunnen garanderen. Dit vereist schaalbare systemen met een hoog serviceniveau, evenals een hoge mate van flexibiliteit en automatisering.
Slimme transport- en opslagsystemen in een netwerk zorgen ervoor dat bestellingen via alle verkoopkanalen zo snel mogelijk worden verwerkt, verzameld en bij de ontvangers worden afgeleverd, terwijl bedrijven altijd inzicht hebben in hun voorraadniveaus.
Hoge verwachtingen van klanten, stijgende energie- en transportkosten en toenemende concurrentiedruk zorgen voor een toenemende prijs- en kostendruk in de retailsector. DACHSER ondersteunt bedrijven bij het ontwerpen van op behoeften gebaseerde supply chains en helpt hen concurrerend te blijven door gerichte optimalisatie van logistieke processen.
Met de groei van e-commerce stijgt ook het aantal bezorgingen, wat leidt tot meer verkeersopstoppingen en CO2-uitstoot in stadscentra. DACHSER ondersteunt de vraag naar groene supply chains met een geoptimaliseerd gebruik van transportvoertuigen en het DACHSER Emission-Free Delivery concept, dat emissievrije levering voor de laatste kilometer mogelijk maakt.
Europese logistiek en informatielogistiek
Europese logistiek bij DACHSER
entargo is ons gestandaardiseerde dienstenaanbod voor transport door heel Europa. Met de vier gestandaardiseerde productlijnen targospeed, targofix, targoflex en targo on-site bieden we uitgebreide logistieke oplossingen met consistent hoge kwaliteitsnormen en end-to-end transparantie in het verzendproces voor B2B- en B2C-transport en logistieke processen.
Informatielogistiek en tracking & tracing
Als aanbieder van systeemlogistiek houden we rekening met de logistieke processen van alle verkoopkanalen van een klant en zorgen we ervoor dat deze optimaal voorbereid zijn om een naadloze klantbeleving te bieden. Via interfaces, EDI-verbindingen, koppelingen en portals worden alle magazijnen, overslagcentra, verkooppunten en showrooms van onze klanten geïntegreerd in het transport- en logistieke proces. Dit garandeert maximale transparantie voor zowel onze klanten als de ontvangers van hun zendingen.
Veelgestelde vragen over omnichannel
Omnichannel-verkoopconcepten richten zich op de customer journey. Dit is tegenwoordig zeer divers en veeleisend. Het doel van een omnichannel-strategie is om alle verkoopkanalen en klantcontactpunten samen te brengen in één systeem en ze op dezelfde manier te bedienen. Dit is de taak van logistiek: het transformeert de hele supply chain in een volledig netwerk van informatie- en goederenstroomsystemen. Productie, opslag, transport, levering en communicatie met de klant zijn nauw met elkaar verbonden en transparant. Een hoge klanttevredenheid, stijgende verkoopcijfers, efficiënte processen en een verlaging van de bedrijfskosten zijn het resultaat van een op maat gemaakte en consequent toegepaste logistieke strategie.
Alle genoemde opties zijn verkoopstrategieën.
Bij single channel is het bedrijf slechts via één verkoopkanaal bereikbaar; bij multichannel is het via minstens twee kanalen te bereiken, zoals een online shop en een catalogus. Bij cross-channel daarentegen worden alle gebruikte verkoopkanalen en verkooppunten met elkaar verbonden.
De klant kan bijvoorbeeld een product online bestellen en in de winkel kopen of online bestellen en in de winkel ophalen.
Omnichannel verschilt van crosschannel doordat niet alleen de verkoopkanalen en verkooppunten gekoppeld zijn, maar ook alle contactmogelijkheden en communicatiekanalen. Hierdoor kan de klant verschillende kanalen tegelijkertijd gebruiken, terwijl de gekoppelde database volledige transparantie biedt van alle goederenstromen.
De voorwaarde voor een succesvol omnichannel-concept en tegelijkertijd een van de belangrijkste omnichannel-oplossingen is het creëren van een geïntegreerd informatiesysteem dat alle procesonderdelen omvat.
Veel andere omnichannel-oplossingen zijn integrale onderdelen van dit informatiesysteem. Alle voorraden moeten bijvoorbeeld via alle kanalen en in realtime worden geregistreerd en opgevraagd, zodat productie-, opslag- en leveringsprocessen optimaal op elkaar kunnen worden afgestemd. Er zijn ook oplossingen om de internationale verplaatsing van goederen en klantgerichte levering over de laatste kilometer te garanderen.
Een ander belangrijk punt is dat retailers zich bij het kiezen van een omnichannel-systeem moeten afvragen of het voldoet aan hun huidige en toekomstige technische vereisten. Alleen zo kan worden gewaarborgd dat omnichannel-oplossingen zoals Click & Collect, Click & Reserve of Ship-from-Store kunnen meegroeien met de geplande ontwikkelingen.
Omnichannel stelt de consument centraal. Het komt optimaal tegemoet aan alle klantbehoeften door aankoopdrempels te verlagen, klantenservice te optimaliseren en leveringsprocessen flexibeler te maken. Tegelijkertijd verlagen bedrijven met een omnichannel-verkoopoplossing hun operationele kosten en verhogen ze in het beste geval hun verkoopcijfers.
Dropshipping is een vorm van directe handel waarbij online verkopers goederen rechtstreeks van de fabrikant laten leveren aan de detailhandel of de uiteindelijke klant zonder tussentijdse opslag. Op deze manier kunnen verkopers een breed assortiment aanbieden zonder dat ze opslagruimte of een eigen transportafhandeling nodig hebben. Binnenkomende bestellingen worden volledig door de dropshipping-partner geleverd, inclusief tracking van de zending en retourmanagement.
Omnichannel-fulfilment staat voor de afhandeling van het volledige order- en leveringsproces - van de ontvangst van de order tot de levering van de goederen aan de klant. Dit omvat zowel intelligent voorraadbeheer als opslag, verpakking, orderverzameling en de verzending zelf. Tegenwoordig is een kostenefficiënt, milieuvriendelijk en vooral klantvriendelijk omnichannel-fulfilment een doorslaggevend criterium voor het concurrentievermogen van retailbedrijven.