Zwaargewichten op de weg
138 ton van Brazilië naar Mexico – DACHSER Air & Sea Logistics organiseerde het transport van een enorm grote machine voor de auto-industrie. Daartoe werd de machine in 14 onderdelen gedemonteerd. Het grootste deel, de compressor, woog alleen al 125 ton. Het transport ging eerst per vrachtwagen door de Braziliaanse staat São Paulo, daarna met een containerschip naar Mexico, waar de vrachtwagen het weer overnam en naar de productiefaciliteit in Centraal-Mexico bracht.
Eind april verscheepte DACHSER in totaal 138 ton aan grote machines en onderdelen voor de autoproductie van Jundiaí in Brazilië naar Silao in Mexico. Daarbij werd gebruik gemaakt van de logistieke kennis van experts van DACHSER Brazilië, DACHSER Mexico en DACHSER USA. “Wij ondersteunen onze klanten regelmatig bij complexe logistieke uitdagingen”, zegt Guido Gries, Managing Director DACHSER Amerika. “Complexe zwaargoedprojecten brengen altijd bijzondere uitdagingen met zich mee. Naast expertise is er vooral behoefte aan innovatief denken”. Voor de klant waren de ervaring met projecttransporten en de sterke verbindingslijnen binnen Latijns-Amerika doorslaggevende factoren om DACHSER als logistieke partner te kiezen.
Eerste etappe: met een platformtrailer door Brazilië
Meteen aan het begin van het transport was er al een grote uitdaging. De machine was nog in gebruik en bevond zich in een put van ongeveer 5,5 meter diep. DACHSER gaf een lokale partner, specialist op het gebied van hijswerktuigen, opdracht om de componenten uit de put te hijsen. Vervolgens moesten deze onderdelen in 14 delen van verschillende afmetingen worden gedemonteerd. Snelheid was daarbij belangrijk, want het moment waarop de machine vanuit de fabriek in Brazilië werd getransporteerd, was natuurlijk van invloed op het moment van levering in Mexico.
De onderdelen werden geladen op een meerassige platformtrailer en begonnen de reis via eerder goedgekeurde routes naar de haven van Santos. Vanwege de beperkingen van COVID-19 was er geen politiebegeleiding en kon de lading alleen tussen 23.00 uur en 06.00 uur door gedeeltelijk bergachtig terrein worden verplaatst. In totaal had de zwaargoedlading zeven dagen nodig voor de bijna 160 kilometer van Jundiaí naar de haven van Santos.
Bij de planning van een projecttransport van dit formaat moet er met vele factoren rekening gehouden worden. Wij wisten echter vanaf het begin dat alles valt of staat met een goede communicatie”, zegt João Caldana, Managing Director van DACHSER Brazilië.
“Bij het project waren veel verschillende partijen betrokken: van instanties die de vergunningen afgeven, tot makelaars, lokale overheden en ook de rederij en onze wegtransportpartners. Voor een soepele uitvoering van het plan is het van cruciaal belang om iedereen steeds op de hoogte te houden en volledig te betrekken.”
In het containerschip naar Mexico
Voor het verdere vervoer per schip moest er een keus gemaakt worden tussen ro-ro diensten of breakbulk diensten. Na een grondige analyse van de kosten, de transittijd en vooral het veilige transport van de lading, koos DACHSER voor een breakbulk oplossing. Het biedt de verlader flexibiliteit bij het laden, lossen en opslaan, terwijl het tegelijkertijd zorgt voor efficiëntie in termen van kosten en leveringstermijnen.
In samenwerking met de rederij CMA-CGM heeft het team van DACHSER Brazilië het type schip bepaald voor het transport en de wijze van opslag van de omvangrijke apparatuur. Er is gekozen voor een containerschip als meest efficiënte en snelste optie. De lading werd in het ruim van het schip opgeslagen op flat-rack containers en een speciaal geconstrueerd platform.
Een andere uitdaging wachtte in de haven van Santos: om de zware lading te verladen zonder in botsing te komen met de portaalkranen op de terminal, regelde het DACHSER-team een drijvende kraan, waardoor de bemanning aan de andere kant van het schip kon laden en zo de portaalkranen kon vermijden. Dit vereiste wel goede weersomstandigheden om te waarborgen dat het gewicht precies en evenredig werd verdeeld tijdens de hijswerkzaamheden.
De gevolgen van de COVID-19 pandemie ook hier merkbaar aanwezig
Na 30 dagen op zee, kwam de lading op 3 mei aan in de Atlantische haven van Veracruz in Mexico. Het was het einde van een nationaal feestdag weekend. De goed gecoördineerde plannen van het DACHSER Mexico team zorgde er echter voor dat dat het verdere transport niet vertraagde. De lading werd rechtstreeks vanaf het schip op een modulaire vrachtwagen geladen, die naast het schip wachtte op de overmaatse lading. De inklaring vond de volgende dag plaats.
Net als bij het vervoer in Brazilië, werd de lading vanwege de Corona-pandemie met aanvullende voorzorgsmaatregelen vervoerd naar de productielocatie. Alhoewel de routes over land van te voren waren goedgekeurd, had het transport te maken met tijdelijke wegafsluitingen, vooraf bepaalde tijdvensters, en een gebrek aan politiebegeleiding wat het tijdschema beïnvloedde. De 700 kilometer lange reis van de haven van Veracruz naar de fabriek in Silao ( Centraal Mexico) duurde nog eens 3 dagen. Eenmaal op de plaats van bestemming hebben 3 kranen de zware lading uiteindelijk gelost uit de vrachtwagen.
Samenwerken om het schijnbaar onmogelijke te bereiken
“Een project van deze omvang met succes uitvoeren is een knappe prestatie, zeker ten tijde van een wereldwijde pandemie”, zegt Edgardo Hamon, Managing Director DACHSER Mexico. “Het laat zien hoe goed de verschillende landenorganisaties binnen de DACHSER familie samenwerken en zo samen het schijnbaar onmogelijke bereiken.”