terug
razor

Zij die met alles rekening houdt

Het was toeval dat Mihriban Stehle bij DACHSER terecht kwam. Ze studeerde af in Onderwijskunde en Sociologie, maar werkte tijdens haar studie als bijbaan bij DACHSER. Mihriban is nu fleet manager Food Logistics in de DACHSER Kornwestheim (Duitsland) vestiging.

De fleet manager kent de wereld van de chauffeurs door en door.
De fleet manager kent de wereld van de chauffeurs door en door.

Mihriban Stehle wilde altijd al een baan waarin ze nauw kan samenwerken met andere mensen, daarom ging ze onderwijskunde en sociologie studeren. Maar in plaats van in het onderwijs of onderwijsbegeleiding, kwam deze intelligente jonge vrouw bij DACHSER terecht. Daarbij speelde het toeval ook een rol: “Ik was op zoek naar een bijbaan voor naast mijn studie, dus ging ik ouderwets naar het uitzendbureau en daar zag ik op het prikbord een vacature van DACHSER hangen, in mijn woonplaats Kornwestheim. Zo begin ik daar op de afdeling ordermanagement, waar de chauffeurs die voor DACHSER rijden hun vrachtbrieven ophalen,” vertelt Stehle.

Dat deed ze een paar jaar totdat ze afstudeerde. Daarna kreeg ze diverse mogelijkheden om ergens te gaan werken, maar ze bleef bij DACHSER omdat “ze zich daar gewoon prettig voelde”. Ze begon op de buitenland planning en werd daar al snel teamleider. Twee jaar geleden, werd het tijd voor verandering en werd haar de nieuwe positie van fleet manager aangeboden voor Food Logistics bij DACHSER Kornwestheim.

Denken in oplossingen

Dankzij haar sociale vaardigheden, heeft de fleet manager geen moeite om voor zichzelf op te komen. “Mijn chauffeurs zeggen altijd: ‘Mevrouw Stehle zorgt overal voor.’ Ik ben de link tussen de ondernemers, de chauffeurs en DACHSER.” Deze rol zorgt voor een grote variëteit in verantwoordelijkheden. Eenvoudig gezegd, ondersteunt de fleet manager de andere afdelingen in hun omgang met de zelfstandige transportbedrijven en hun chauffeurs die voor DACHSER rijden, en helpt hen met de verschillende uitdagingen met wagens en chauffeurs. Het ene moment houdt ze zich bezig met het werven en opleiden van nieuwe chauffeurs, zoals recent nog met een initiatief voor vluchtelingen en werklozen in samenwerking met het Duitse Arbeidsbureau. Het volgende moment voert ze gesprekken met de transportbedrijven die voor DACHSER rijden om  problemen in kaart te brengen en samen oplossingen te vinden. De focus ligt altijd op het verbeteren van de samenwerking tussen klanten en chauffeurs.

"Mijn chauffeurs zeggen altijd: ‘Mevrouw Stehle zorgt overal voor.’ Ik ben de link tussen de klanten, de chauffeurs en DACHSER.”

’s Ochtends maakt Stehle altijd een rondje door de loods, praat met de medewerkers en spoort zo mogelijke problemen meteen op. Sommige dagen rijdt ze ook mee met chauffeurs tijdens hun rit om zo een goed beeld te krijgen van de moeilijkheden en problemen waar zij tegen aan lopen, zoals bijvoorbeeld lange wachttijden of problemen in de papierafhandeling.

Mihriban Stehle heeft haar doombaan gevonden.
Mihriban Stehle heeft haar doombaan gevonden.

De directe lijn

“Ik behandel de chauffeurs als mijn gelijken. Dat maakt dat ze zich opgenomen voelen in het team”, meldt de fleet manager. Ze benadrukt dat dit erg belangrijk is, omdat het steeds moeilijker wordt om vrachtwagenchauffeurs te vinden. Stehle, die zelf Turkse roots heeft, begeleid mensen uit verschillende landen, zoals Rusland, Roemenië, Turkije, Albanië, Griekenland en Duitsland. Culturele verschillen en taalbarrières maken dat didactische vaardigheden een voorwaarde zijn  en dat is waar haar onderwijskundige achtergrond erg van pas komt. “De chauffeurs zijn het gezicht van DACHSER bij onze klanten, dus de kwaliteit moet ervan af stralen”, zegt ze.

Dit geldt voor de uiterlijke verschijning, maar ook voor de aflevering, in het bijzonder bij de gevoelige aard van de goederen in de food sector. “Hygiënische richtlijnen moet zeer nauwgezet worden opgevolgd. Door middel van training zorgen we ervoor dat de chauffeurs bekend zijn met de koelunit bijvoorbeeld, en dat ze altijd een goed werkende thermometer bij zich hebben zodat ze kunnen controleren of de goede temperatuur gehaald wordt. Eten en drinken is verboden op bepaalde terreinen en goederen moeten goed verpakt zijn, want niemand wil chocolade eten die naar uien smaakt.”

We geloven in wederzijds respect

Stehle staat altijd klaar om te helpen als zich een probleem met een klant voordoet. “Ik ben degene die alles in de gaten houdt en de contactpersoon van mijn chauffeurs. Ik probeer hun problemen op te lossen of ze er in elk geval mee te helpen.’’ Dit is ook één van de redenen waarom de chauffeurs respect hebben voor de begrijpende, maar ook vastberaden fleet manager. En dat respect is wederzijds, vertelt Stehle: “Ik neem mijn petje af voor de chauffeurs als het gaat om hoe ze omgaan met de toenemende drukte in het verkeer en de tijdsdruk. Zij zijn altijd onderweg, zelf verantwoordelijk voor de vrachtwagens en hun lading. Zij zijn het boegbeeld van de hele bedrijfstak.”

Altijd stand-by voor advies en ondersteuning.
Altijd stand-by voor advies en ondersteuning.

De kracht van motivatie

Daarom is het des te belangrijk om de chauffeurs te blijven motiveren en betrekken bij beslissingen. Stehle en de DACHSER vestiging in Kornwestheim hebben een aantal acties ondernomen om hun waardering te laten blijken: chauffeurs ontvangen 2 keer per week een fruitmandje en zo nu en dan is er een chauffeurs ontbijt. Voor kerstmis krijgt iedereen een pakket gevuld met kleine cadeautjes om de feestdagen mee te vieren. Het zijn de kleine dingen die het doen.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Raisa Mertens