Weten waar en hoe
Het volgen van zendingen en het beheren van transporten in het ‘’Internet of Things’’ (IoT): met GPS-locatietracering via 5G/LPWAN-radiotechnologie en telematica zet DACHSER Road Logistics een nieuwe standaard voor realtime tracking, het voorspellen van de aankomsttijd en visualisatie van langeafstandsgroepagezendingen.
Telkens wanneer het navigatiesysteem in de auto wordt gebruikt, vertrouwen we op satellieten en draadloze technologie. Ook in de logistiek wordt gebruikt gemaakt van het Global Positioning System, beter bekend als GPS, om de routes van vrachtwagens realtime te kunnen volgen. Echter is dit bij groupage logistiek iets ingewikkelder, omdat de wisselbakken die hiervoor worden gebruikt vaak gewisseld worden tussen twee vrachtwagens die elkaar bijvoorbeeld op een route passeren. Daarnaast zijn er ook wisselbakken die wachten op de volgende rit, opgekrikt op hun stelten, of op het terrein van een vestiging staan, op het laadperron van een klant, of op een parkeerplaats voor een lange pauze. Omdat dit een individueel systeem is, deelt hij geen energie noch informatie met zijn trekker.
Veel testen
Om deze robuuste wisselbak containers – en vooral hun gevarieerde inhoud – op een betrouwbare en kostenefficiënte manier te kunnen traceren in het groupage netwerk, waren jaren van technologie- en telecommunicatieontwikkeling nodig. Oplossingen op basis van traditionele 2G/3G draadloze standaarden bleken te energie- en kostenintensief te zijn. En bovenal waren ze niet duurzaam, aangezien deze netwerken in Europa geleidelijk aan worden afgesloten.
“Toen de LPWAN-technologieën geïntroduceerd werden, hebben we ze vanaf het begin nauwlettend in de gaten gehouden en onderzocht in ons DACHSER Enterprise Lab”, zegt Lars Relitz, Head of Corporate Digital Innovation & Development bij DACHSER. LPWAN staat voor low-power, wide-area network: een netwerk dat momenteel over de hele wereld wordt opgebouwd met betrekking tot de nieuwste 5G-standaarden voor mobiele communicatie. “In het begin was er geen netwerk en waren er geen tariefstructuren. Maar we raakten er al snel van overtuigd dat LPWAN-technologie de juiste richting was”, zegt Relitz.
Een oplossing speciaal voor de klant.
Samen met een aanbieder van tracking-oplossingen bevorderde DACHSER de ontwikkeling van innovatieve smart tracking devices (STD) voor gebruik op wisselbakken. Deze bestaan uit zeer energiezuinige, door zonnecellen ondersteunde energiemodules, met moderne satelliet gebaseerde positioneringstechnologie (GPS, Galileo) en draadloze systemen op basis van de nieuwe 5G/LPWAN-netwerken. Zij worden beveiligd door aanvullende draadloze standaarden die momenteel nog op grote schaal worden gebruikt. Deze geïntegreerde oplossing voldoet aan de eis dat de slimme volgsystemen zonder onderhoud dezelfde levensduur als een wisselbak hebben, namelijk 12 jaar.
Deze innovaties komen vooral de klanten ten goede. “Doordat we te allen tijde in realtime weten waar onze wisselbakken zich bevinden en deze informatie dienovereenkomstig kunnen verwerken, creëren we meer transparantie in de supply chain. De informatie over aankomsttijden en mogelijke vertragingen wordt nog nauwkeuriger, waardoor de planning eenvoudiger en duidelijker wordt. Dit leidt tot een optimale benutting van de transportcapaciteit en efficiëntere afhandelingsprocessen”, verklaart Alexander Tonn, COO Road Logistics bij DACHSER.
Na succesvolle proeftesten zullen tegen de zomer van 2022 meer dan 8.500 wissellaadbakken en 5.000 opleggers in het DACHSER Road Logistics netwerk uitgerust zijn met de slimme volgapparatuur. “We zullen dan in staat zijn om informatie van duizenden transporten te filteren en te verwerken, zodat werknemers alles kunnen vinden wat voor hen relevant is – nauwkeurig en overzichtelijk”, legt Armin Blaschek uit, Department Head Production Systems bij DACHSER, die de uitrol van het nieuwe telematicasysteem leidt.
Meer transparantie
Voor de visualisering en analyse van de gegevens wordt een centraal platform gebruikt. Dit platform combineert alle positiegegevens van de wisselbakken, maar ook van opleggers en trekkers, en "koppelt" deze met de zendingsgegevens in het transportmanagementsysteem. Daarnaast worden ook chartertransporten, die zelden met eigen materieel worden uitgevoerd, in kaart gebracht via een speciaal ontwikkelde chauffeursapp. Het levert niet alleen het signaal voor de visualisering van het transport, maar maakt ook een uitgebreide elektronische verwerking van de desbetreffende charteropdracht met digitale ontvangstbewijzen mogelijk.
Voor Alexander Tonn betekent het telematicaproject het begin van een nieuw tijdperk van tracking en tracing van zendingen in de logistiek: “In de toekomst willen we nog meer transparantie en realtime informatie uit de supply chain bieden, met state-of-the-art platformen en API-interfaces. Er zit nog enorm veel potentieel in telematica voor verdere functionaliteiten en toepassingen.”