“We willen onze logistieke dienstverlening nog verder optimaliseren”
Alexander Tonn werd in januari 2021 de nieuwe COO Road Logistics van DACHSER. In dit interview vertelt hij over zijn carrière, zijn prioriteiten in zijn nieuwe functie en wat voor hem belangrijk is als het gaat om het ontwerpen van processen.
Meneer Tonn, hoe is uw carrière bij DACHSER begonnen?
Mijn start bij DACHSER was vrij klassiek: ik solliciteerde bij verschillende bedrijven en ik kwam uiteindelijk bij DACHSER in dienst op de controlling afdeling in Memmingen. Binnen een aantal jaar werd ik manager van de afdeling controlling/projecten.
Ik verdiepte mijzelf in de wereld van Contract Logistics (warehousing), Mikado (het door DACHSER zelf ontwikkelde warehouse management systeem) en leerde zelfs een vorkheftruck besturen. Vanaf dat moment kreeg ik verschillende verantwoordelijkheden in de contract logistiek, waar ik in 2003 Contract Logistics Manager European Logistics werd. Later werd ik Operations Manager en in 2006 Deputy Branch Manager in Memmingen. In 2014 nam ik de contract logistiek in Kempten over, als opvolger van Wolfgang Reinel.
Na het vervullen van uw militaire dienstplicht nam u dienst bij de Duitse strijdkrachten. Zou dat een alternatief carrièrepad voor u zijn geweest?
Ik heb mijn dienstplicht vervuld in Füssen, Duitsland, bij de bergtroepen. Al na een paar maanden besloot ik dat ik nog twee jaar wilde blijven om een opleiding tot reserveofficier te volgen, en dat heb ik gedaan. Daarna heb ik in Bamberg een studie bedrijfskunde gevolgd, met de nadruk op logistiek en logistieke informatiesystemen. In de pauzes tussen de semesters ging ik altijd weer aan de slag bij het leger en leidde ik basisopleidingen, wat mijn eerste belangrijke stappen waren op weg naar het leiderschap. Ik vond het heel leuk om met jonge mensen te werken. Maar doorgaan op deze weg was geen optie, want ik wilde meer zeggenschap over mijn eigen carrière pad.
Wat is er nodig om mensen te motiveren?
Het belangrijkste is dat je de mensen die je probeert te motiveren altijd begrijpt. Als je je in hen kunt inleven en met hen kunt praten, kun je dingen beter uitleggen en een band opbouwen. Bovenal - en dit geldt voor alle situaties in het leven - moet je andere mensen respecteren en hen serieus nemen. Bij DACHSER geloven we dat het uiterst belangrijk is dat we met elkaar blijven praten. Het is van vitaal belang om een gevoel te hebben voor wat er speelt in het leven van de mensen op de afdeling. Het is onze taak als Raad van Bestuur om tijd te besteden aan het koesteren en onderhouden van dit gemeenschapsgevoel. Het is jammer dat we op dit moment geen persoonlijk contact kunnen hebben, maar zodra de situatie het weer toelaat, ga ik weer veel rondreizen. Ik wil de meeste vestigingen in Europa minstens één keer bezoeken. Ik weet niet of dat ooit zal lukken, maar het is zeker mijn bedoeling.
Chief Operations Officer bij DACHSER
U hebt al vroeg in uw carrière managementervaring opgedaan en u begrijpt heel goed hoe DACHSER werkt. Heeft u zich echter speciaal op de functie van COO voorbereid?
Er is veel respect voor deze functie, daar is geen twijfel over mogelijk. We zijn een groot bedrijf, maar mijn voorganger Michael Schilling en ik hebben de bijna drie jaar voor de overdracht goed benut; we hebben nauw contact gehouden en de zaken diepgaand besproken. Dat gaf me de kans om elk detail te begrijpen en dieper inzicht te krijgen in bepaalde mechanismen.
Wat staat er bovenaan uw agenda nu u deze functie bekleedt? Wat zijn de prioriteiten?
Een ander belangrijk onderwerp voor mij is de verdere ontwikkeling van contract logistiek. Ik wil het tempo nog meer opvoeren. We willen gebruik maken van het grote potentieel dat ons Europese netwerk biedt.
En het is duidelijk dat Interlocking, d.w.z. de koppeling van vervoer over land met lucht- en zeevracht, ook enorm belangrijk is voor DACHSER. We moeten nu de volgende stappen zetten, vooral wat de interconnectie van onze operationele processen betreft.
De derde focus ligt op hoe we de omnichannel-strategieën van onze klanten kunnen ondersteunen. Hun eisen zijn op dit moment ongelooflijk dynamisch en veranderen voortdurend. Dat betekent dat wij van onze kant klaar moeten staan om snel te reageren, zowel in de B2C- als in de B2B-sector.
Hoe zien die veranderingen eruit en wat betekenen ze voor de medewerkers?
Ons netwerk verwerkt momenteel extreem hoge volumes, wat in de context van de COVID-19 pandemie en de daarmee gepaard gaande beperkingen betekent dat al onze medewerkers een buitengewone werklast hebben. De lockdowns en winkelsluitingen hebben geleid tot een sterke toename van e-commerce en, in het verlengde daarvan, van B2C-zendingen in ons netwerk. Deze maken momenteel meer dan 10% van het volume van DACHSER in Europa uit, en dat aandeel groeit nog sterk. Maar B2C is een complexe dienst met zeer specifieke vereisten, vooral wat de levering betreft.
Om onze hoge kwaliteitsstandaard te kunnen blijven handhaven, moeten we de planning van onze logistieke service transparanter maken. Dit begint ermee dat onze klanten ons ruim van tevoren op de hoogte moeten brengen van de zendingen; een andere prioriteit is de verbetering van de kwaliteit van onze data. We moeten bijvoorbeeld eerst uit de zendingsgegevens opmaken of een zending voor de B2B- of B2C-markt bestemd is, zodat we de levering efficiënt kunnen uitvoeren en op een manier die aan de verwachtingen van zowel de klant als de ontvanger voldoet.
In 2020 hebben wij onze "targo on-site" gestandaardiseerde productlijnen voor B2C-zendingen in heel Europa gelanceerd. Het is een duidelijk concurrentievoordeel dat wij onze klanten kunnen bieden. Wij hebben de basis gelegd voor een grotere transparantie bij de planning; nu is het aan ons om de bekendheid en het gebruik van onze services/producten te vergroten.
Bedankt voor uw gesprek met ons.