terug

“We hebben een duidelijk doel voor ogen” 

Dr. Tobias Burger, COO Air & Sea Logistics bij DACHSER

Dr. Tobias Burger is sinds 1 januari 2024 COO Air & Sea Logistics bij DACHSER. Burger is 46 jaar oud en heeft een doctoraat in bedrijfskunde. Zijn toekomstvisie is gericht op een sterke ASL-organisatie en de mogelijkheden van samengevoegde transport- en contractlogistieke diensten wereldwijd: Global Groupage.

Dr. Burger, u heeft een doctoraat in bedrijfskunde. Toen u op de universiteit zat, dacht u toen dat uw carrière u richting de logistiek zou leiden?

Burger: Nee, zeker niet op dat moment. Maar ik ben altijd gefascineerd geweest door complexe netwerken en bedrijven die veranderingsprocessen doorvoeren. Als het gaat om het invoeren van richtlijnen om wereldwijde ingewikkelde processen te beheersen en te optimaliseren, is logistiek het vak bij uitstek. Dat is wat ik zo leuk vind aan deze bedrijfstak.

Hoe kwam u in contact met DACHSER?

Het initiatief kwam van Dr. Dieter Truxius, de voormalige CFO van DACHSER. Hij stelde me voor aan Bernhard Simon, die momenteel voorzitter van de Raad van Commissarissen is, maar destijds CEO was. Ik was meteen onder de indruk van de zeer langetermijnvisie van het bedrijf, omdat ik graag werk aan het bereiken van een strategisch doel. Een ander groot pluspunt was de bedrijfscultuur waarin mensen centraal staan. Dat maakte toen indruk op me én het blijft een van de belangrijkste kenmerken die DACHSER uniek maakt. Bovendien sprak de groei en de ontwikkelingsmogelijkheden van DACHSER me toen al aan, en de daaropvolgende jaren hebben dat bevestigd: toen ik begon, had DACHSER tussen de 17.000 en 18.000 medewerkers; nu zijn dat er ongeveer 34.000.

Wat is er volgens u zo bijzonder aan logistiek?

Ten eerste de complexiteit. Bij elke supply chain zijn altijd veel spelers betrokken. Het vervoer van een pallet van Hong Kong naar Kempten is bijvoorbeeld enorm ingewikkeld. En het wordt nog uitdagender als je bedenkt dat klanten hun goederen op tijd willen ontvangen zodat ze aan de verzoeken van hun eigen supply chains kunnen voldoen.

Het tweede is het internationale karakter van de sector. Met name lucht- en zeevracht is een wereldwijde zaak waarbij veel verschillende landen, economieën en culturen betrokken zijn. Je zou kunnen zeggen dat logistiek het kloppende hart is van alles wat er wereldwijd gebeurt. Tijdens de pandemie zagen we dat wanneer supply chains uitvallen, supermarkten binnen de kortste keren leeg zijn. Dingen zijn plotseling moeilijker te krijgen, en de productie komt tot stilstand, wat weer zorgt voor een schok in de economie. Dit alles benadrukt hoe belangrijk het is dat logistiek kan worden uitgevoerd. De uitdaging voor onze sector is om deze complexiteit, het internationale karakter en uitdagingen te combineren met soepele procedures die zo standaard mogelijk zijn.

Interview with: Dr. Tobias Burger

COO Air & Sea Logistics bij DACHSER

In uw carrière bij DACHSER hebt u functies bekleed op het gebied van financiën en strategisch management, gevolgd door corporate governance. Wanneer realiseerde u zich dat uw toekomst bij ASL lag?

Door mijn managementactiviteiten voor de Raad van Bestuur was ik nauw betrokken bij een aantal belangrijke projecten. Een daarvan, dat begon in 2015, was de verdere ontwikkeling en verandering van de lucht- en zeevrachtactiviteiten van DACHSER. Mijn rol bestond toen uit het ondersteunen van de standaardisatie van procedures en de ontwikkeling van een ASL-businessmodel. Zo kreeg ik zo'n goede basis op dit gebied.

U hebt gezegd dat fouten een onvermijdelijk deel zijn van de operationele kant van logistiek. Hoe gaat u hiermee om?

Het gaat erom dat we leren van onze fouten en de juiste conclusies trekken. Bijvoorbeeld, ik begon als Managing Director ASL EMEA tijdens de COVID-19 pandemie, en in die tijd moesten we dingen analyseren en beslissingen nemen van de een op andere dag, soms van uur tot uur. Zo snel veranderden de bedrijfsomstandigheden. Af en toe een verkeerde beslissing nemen is onvermijdelijk. Het goede aan het snelle tempo van onze dagelijkse werkzaamheden is dat je je fouten snel kunt herstellen. Veel fouten kunnen in de eerste plaats worden voorkomen door ervoor te zorgen dat we op de juiste weg zijn door ons steeds af te vragen wat ons langetermijndoel is en wat we nu kunnen doen om dat doel te bereiken. Voor mij is van fouten leren een belangrijk deel van het continue verbeteringsproces. 

Wat verwacht ASL van u?

ASL maakt een grote verandering door, en dat is niet makkelijk. Op dit moment wordt vooral de handelsgerichte aanpak en de focus op winstgevendheid van ASL tot het uiterste gedreven. We zijn nu op weg naar een geïntegreerde, op netwerken gerichte aanpak voor alle business fields - met andere woorden, Global Groupage. Dit is iets wat we omarmen omdat het de volgende stap is in de uitbreiding van ons businessmodel. Door ons intercontinentale vervoer te combineren met ons hoogwaardige Europese wegvervoer, creëren we een allesomvattende, wereldwijde groupagediensten van deur tot deur. Dit zorgt voor unieke geïntegreerde logistieke oplossingen voor onze klanten. De mensen staan hier heel open voor en zijn bereid om te veranderen.

Lees het volledige interview in de coverstory van het DACHSER-magazine nummer 01/24 over het onderwerp Global Groupage.

DACHSER magazine 01/24 - Cover story PDF (0,99 MB)
DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder