Vrachtwagenchauffeur Jan Lensink maakt jongensdroom waar
Vrachtwagenchauffeur worden was voor Jan Lensink een jongensdroom die uitkwam. Ruim 17 jaar rijdt hij nu verschillende routes in binnen- en buitenland en hij zou niets anders meer willen. De vrijheid, de indrukkwekkende landschappen en het denken in oplossingen spreken hem aan. Er is één ding waarvan hij een beetje spijt heeft: “Was ik maar eerder chauffeur geworden, dan had ik nog meer van de wereld kunnen zien.”
Jan Lensink is vrachtwagenchauffeur voor Müller Fresh Food Logistics, onderdeel van DACHSER. Als klein jongetje droomde hij over vrachtwagens en de vrijheid van het beroep. Zijn oudere buurjongen was vrachtwagenchauffeur en soms mocht Jan met hem meerijden. “Geweldig vond ik dat”, vertelt Jan. Omdat techniek Jan ook aansprak, werd hij uiteindelijk monteur.
Carrièreswitch
Zijn liefde voor vrachtwagens bleef en 17 jaar geleden maakte Jan een carrièreswitch. Hij ging aan de slag bij Müller Fresh Food Logistics waar hij koeltransporten rijdt. Zijn technische achtergrond komt nog steeds goed van pas. “Ik ben chauffeur en monteur in één. Als er onderweg iets mankeert aan de vrachtwagen kan ik dat vaak zelf repareren. Het is fijn om onderweg in oplossingen te denken en die ook uit te kunnen voeren.”
In eerste instantie reed Jan alleen binnen Nederland, later werd dat uitgebreid naar de Benelux. Inmiddels is Jan al over meerdere landsgrenzen gereden. Zo werd hij vorig jaar gevraagd om spullen te brengen naar de Formule 1-race in het Spaanse Barcelona. Voor de Benelux-chauffeur geen alledaagse route. Jan geeft aan dat hij dit wel eerst met zijn gezin besproken heeft. Hun reactie was enthousiast: ‘Moet je doen!’.
Voordat Jan naar het circuit reed, loste hij een lading bij een cruiseschip in de haven van Barcelona. Na het lossen van de zending bij de Formule 1 had Jan de mogelijkheid om de race te bekijken, omdat hij nog wat tijd over had. Jan: “Dat was nog eens een bijzondere ervaring!”
Eind september van datzelfde jaar werd Jan gevraagd of hij interesse had om een zending naar Marokko te brengen. “Eigenlijk komt dat nooit voor. Ik zie het als een geluk dat ik dat mocht doen.” En zo vertrok Jan met een zending boter naar Tanger in Marokko.
De vrachtwagenchauffeur ervaart deze rit nog steeds als een prachtig avontuur. Hij vertelt: “Tot Zuid-Spanje waren er onderweg niet zo veel bijzonderheden. Maar daarna begon de uitdaging. Alles was onbekend voor me.” Zo ging Jan met de vrachtwagen de veerboot op en kreeg hij voor het eerst te maken met de inklaring van de zending voor de douane. Jan spreekt geen Arabisch of Frans, maar creatief als hij is, wist hij dit goed op te lossen. Na de overtocht, in de haven van Tanger, kreeg Jan met een vertraging te maken. Lachend vertelt hij: “Er was wel heel even een moment dat ik dacht, waar ben ik aan begonnen?”
Blije klant
Dankzij zijn professionaliteit kwam alles kwam goed en reed Jan door naar de klant, die hem met open armen ontving. Na het afleveren van de lading diepgevroren boter, en nadat hij zichzelf had opgefrist, vertrok hij na een half uur weer richting de veerboot. Jan zette koers richting DACHSER in Valencia om hier een zending op te halen en deze vervolgens af te leveren bij DACHSER in Waddinxveen.
Twee maanden geleden werd Jan opnieuw gevraagd voor een rit naar Marokko, naar dezelfde klant die zeer tevreden was over de vorige keer. Jan reageerde blij. “Het was nu wat minder spannend omdat ik wist wat ik kon verwachten. Maar de landschappen onderweg blijven indrukwekkend. Dat begint al in Spanje, waar je een gebied hebt waar de rotsen oranje kleuren. Het is daar net alsof je door een stilleven rijdt. Dat vond ik heel bijzonder, dat zie je niet in Nederland.”
Na deze laatste Marokko-reis staan er 5445 km op de kilometerteller van de vrachtwagen erbij. In totaal was Jan voor deze rit 13 dagen onderweg, waarbij hij door zes landen reed en twee continenten doorkruiste. “Dankzij deze reis heb ik weer veel ervaring opgedaan.”
Jan is zo enthousiast over zijn ritten dat hij nog wel een keer zo’n reis wil maken. Hij wil dan graag verder Marokko in. “Het avontuur, het op jezelf aangewezen zijn en het denken in oplossingen spreekt mij aan. Ik hoef geen weken van huis te zijn, want ik vind het altijd fijn om weer thuis te komen. Maar zo’n vijf, zes keer per jaar zou ik helemaal niet erg vinden.”
Voor wie erover denkt om ook als vrachtwagenchauffeur te gaan werken zegt Jan: “Als het je leuk lijkt, probeer het. Dan krijg je later geen spijt dat je het niet hebt gedaan.” Wel wil hij benadrukken dat - als je een gezin hebt en internationaal gaat rijden – het belangrijk is dat je gezin volledig achter je keus staat. Jan heeft die support volledig, en zegt: “Ik ben nog steeds blij met de overstap die ik 17 jaar geleden maakte.”