Van de Maghreb naar de wereldmarkt
Noord-Afrika is sterk in opkomst: de Maghreblanden ontwikkelen hun industrie- en energiesector. Vooral Marokko komt daarbij nog dichter bij de Europese markten. Via een nieuwe gateway in Straatsburg is het opkomende land nu rechtstreeks aangesloten op het pan-Europese netwerk voor landtransport van DACHSER.
Het is een plek met een uniek, magisch gevoel. De term ‘Maghreb’ komt van het Arabische ‘al-maghrib’ en betekent ‘het westen’ – letterlijk: ‘plaats waar de zon ondergaat’. Vanwege zijn spectaculaire zonsondergang op de stranden, in de bergen en in de woestijn is het Koninkrijk Marokko bekend en populair bij toeristen uit de hele wereld als de meest westers georiënteerde Maghrebstaat (samen met Mauritanië, Algerije, Tunesië en Libië). Ook de politieke en economische stabiliteit van het land draagt daar aanzienlijk aan bij.
Die stabiliteit blijkt een essentiële succesfactor in tijden van reorganisatie van de productie en de handelsrelaties. Gezien de recente frequentie van onderbrekingen en vertragingen in de supply chains wordt zogenaamde ‘nearshoring’ voor de productie-industrie steeds aantrekkelijker wat betreft kosten, kwaliteit en risico's. Door de gas- en elektriciteitscrisis is de export van klimaatneutrale energiebronnen, zoals groene waterstof die met behulp van zonne-energie wordt geproduceerd, enorm belangrijk geworden.
In dit kader, zo meldt de informatiedienst Germany Trade and Invest (GTAI), wordt Marokko in Europa nu ook sterker gezien als een inkoopmarkt voor onder meer kapitaalgoederen. In Marokko leveren fabrikanten van artikelen zoals auto-onderdelen en elektronica - die vroeger vooral gericht waren op het ondersteunen van binnenlandse producenten van exportgoederen, met name auto's - nu ook steeds vaker rechtstreeks aan buitenlandse markten, met name in de EU. Als gevolg hiervan, aldus GTAI, streeft het Marokkaanse Ministerie van Industrie en Handel nu naar een verdere uitbreiding van de lokale industrie.
Logistiek is booming
Logistiek is een cruciale succesfactor voor economische groei en uitbreiding van handelsrelaties. DACHSER is al bijna 40 jaar actief in Marokko. Met zijn productlijn DACHSER Cargoplus heeft de logistiek dienstverlener een duurzame verbinding tussen Europa en Noord-Afrika tot stand gebracht. De focus ligt daarbij op de inkoop- en distributielogistiek voor de auto- en textielindustrie. De goederen van klanten worden vervoerd als Full Truckload (FTL) of Less than Truckload (LTL) in combinatie met groupagediensten van en naar Marokko, Tunesië en Algerije.
"Servicekwaliteit, transparantie en betrouwbaarheid voor de best mogelijke mix van goederenstromen en snelheid: dat is precies wat klanten van DACHSER verwachten."
M’Hamed Chraibi, Regional Managing Director Maghreb at DACHSER
"In de loop der jaren hebben wij een perfect functionerende infrastructuur gecreëerd voor een uitgebreide inkoop- en distributielogistiek in de Maghreb. In onze moderne hoogbouw-warehouses in Mohammedia en Tanger Med komen de verschillende op maat gemaakte bundelingsconcepten en opslagoplossingen samen. Het is de hub voor snelle en efficiënte levering aan de regionale markten", aldus M'Hamed Chraibi, die onlangs is benoemd tot Regional Managing Director Maghreb. In deze nieuwe functie zal de ervaren logistiek expert Marokko en Tunesië ondersteunen bij de implementatie van standaardprocessen en DACHSER systemen, zoals Domino of Othello. Ook zal hij de vernieuwing van de infrastructuur coördineren en ervoor zorgen dat deze landen volledig worden geïntegreerd in het Europese netwerk van het bedrijf.
Dagelijks geplande diensten
Via een eigen gateway heeft Marokko nu ook een directe verbinding met het netwerk voor landtransport van DACHSER. Sinds begin dit jaar pendelen er dagelijks vrachtwagens tussen de Cargoplus-vestiging in Straatsburg en Marokko. "Met onze Cargoplus gateway kunnen we volumes uit heel Europa bundelen en geplande vertrekken organiseren voor onze eigen vrachtwagens met gedefinieerde transittijden", zegt Jens Lengefeld, Head of Partner Hub & Traffic Organization bij DACHSER. "Efficiënte processen worden gewaarborgd door een team met jarenlange ervaring op de Noord-Afrikaanse markten, onze ervaren douaneafdeling en de krachtige verbinding met ons Europese netwerk."
Sinds 2007 begint de brug naar Europa in de haven Tanger Med bij de Straat van Gibraltar. Door de uitbreiding in 2018 is het nu de grootste haven in zowel Afrika als het Middellandse Zeegebied. Verbonden met 186 andere havens wereldwijd, heeft het de capaciteit om de verwerking van meer dan negen miljoen containers, de doorvoer van zeven miljoen passagiers en 700.000 TIR-vrachtwagens en de export van een miljoen voertuigen te verwerken. Hierdoor is Tanger Med ook een geliefde industriële locatie voor meer dan 1.100 bedrijven uit diverse sectoren, waaronder de auto-industrie, luchtvaart, logistiek, textiel en detailhandel.
In 2021 opende DACHSER een eigen warehouse in Tanger Med; door de voortdurend toenemende goederenstromen liep het warehouse in Casablanca tegen zijn grenzen aan. Het warehouse in Tanger Med biedt ruimte voor meer dan 7.000 pallets op 5.500 vierkante meter. Een andere belangrijke mijlpaal voor de integratie van Marokko in het pan-Europese logistieke netwerk van DACHSER was de recente certificering als Authorised Economic Operator (AEO). Dit vereenvoudigt de douaneprocedures voor bekende afzenders aanzienlijk. Het certificaat is geldig voor alle EU-landen. "De AEO-certificering is een belangrijke stap voor DACHSER Marokko", zegt Chraibi. "Het is het resultaat van onze voortdurende inzet om een hoge mate van servicekwaliteit, transparantie en procesbetrouwbaarheid te bieden en zo de best mogelijke mix van goederenstromen en snelheid te produceren. Met andere woorden, precies wat klanten van DACHSER verwachten."