terug
razor

Van Polen tot Haifa – Stalen portaalkranen voor de Middellandse Zee

Van Polen naar Hamburg en vanuit daar via de Middellandse Zee naar de haven van Haifa (Israël): een gigantisch project waarbij DACHSER Air & Sea Logistics de taak op zich nam om gedemonteerde portaalkranen te vervoeren.

Aankomst in de haven van Haifa. (Foto: ICL)
Aankomst in de haven van Haifa. (Foto: ICL)

Het zijn de reuzen van de oceanen: containerschepen en supertankers van Post Panamax-klasse. Deze schepen danken hun naam aan het feit dat zij door hun enorme afmetingen te lang en te breed zijn om door het Panamakanaal te varen – de kortste route tussen de Atlantische en de Stille Oceaan. 

Aan de oostkust van de Middellandse Zee ligt de Israëlische havenstad Haifa. Sinds 2010 worden de postpanamaxschepen behandeld in de HaCarmel-containerterminal van de haven, waar schepen van meer dan 350 meter lang kunnen afmeren. Dit is mogelijk doordat er een waterdiepte is van meer dan 15 meter bij de laadpieren en tot tien meter bij de olieterminals. Om de werkzaamheden aan de kade te kunnen bijbenen, heeft de haven besloten uit te breiden met vier nieuwe portaalkranen van Kocks Ardelt Kranbau in Bremen (Duitsland), de marktleider van portaalkranen en pionier bij de ontwikkeling hiervan. Terwijl de bestaande kraanoplossingen van de haven slechts zeven tot acht ‘verdiepingen’ van een schip kunnen bedienen, zullen de nieuwe kranen er tot elf bedienen – een grote sprong voorwaarts in de efficiëntie van de haven.

Onderdelen uit heel Europa

De logistieke uitdaging was even groot als de kranen zelf: ‘’De verschillende componenten moesten uit heel Europa worden verzameld en naar Hamburg worden getransporteerd’’, vertelt Hans-Ulrich Brüggemann, Manager Seafreight Projects bij DACHSER Air & Sea Logistics in Keulen. De stalen constructiedelen werden in Polen geproduceerd, 26 containertrekkers kwamen uit Antwerpen en afzonderlijke machineonderdelen van leveranciers uit heel Europa. ‘’Dit alles samenbrengen en de processen coördineren was een gigantische taak’’, zegt Brüggemann. ‘’Niets van dit alles zou mogelijk zijn geweest zonder de intensieve samenwerking met onze partner Israel Cargo Logistics (ICL). Vanaf het moment dat het project van start ging, is de speciale telefoonlijn die de DACHSER teams in Keulen en Haifa met elkaar verbond, voortdurend bezet geweest.’’

‘’Het verschepen an de portaalkranen met componenten uit heel Europa was een echte uitdaging. Maar dat is ook wat het zo leuk maakt. Als alle processen zo op elkaar zijn afgestemd, zijn zelfs de grootste portaalkranen ineens ‘’normale’’ zeevrachtzendingen.’’

De onderdelen voor de eerste kraan arriveerden in maart in Haifa, de tweede in juni en de onderdelen voor de derde en vierde kraan in september en november. Brüggemann en zijn Seafreight projectteam ontvingen de eerste aanvraag voor de projecttransportopdracht via ICL in december 2020. ‘’De uitdaging lag in de enorme afmetingen van de portaalkranen’’, zegt Brüggemann. ‘’Zelfs gedemonteerd waren de stukken aan de grote kant voor wat per vrachtwagen en schip kan worden vervoerd. Sommige van de afzonderlijke onderdelen waren tot 15 meter lang.’’

Laat de containerschepen en supertankers maar komen! (Foto: ICL)
Laat de containerschepen en supertankers maar komen! (Foto: ICL)

Een kwestie van ervaring

‘’Bij de planning van een project als deze moet je met veel factoren rekening houden’’, aldus Brüggemann. ‘’Wij organiseren de meest efficiënte transportroute: van nauwkeurige een planning, zo nodig inclusief wegafsluitingen, tot douaneafhandeling’’. Gelukkig heeft DACHSER Air & Sea Logistics gespecialiseerde logistieke projectteams klaarstaan die een enorme hoeveelheid ervaring hebben opgebouwd. Al vele jaren verzorgen zij de deur-tot-deur afhandeling en adviseren zij klanten over de hele wereld over aspecten als routeplanning of het kiezen van een vervoerder.

De kranen werden per vrachtwagen vervoerd van de productiefaciliteit in Polen naar Hamburg, waar de grootte van de afzonderlijke onderdelen bepaalde of ze werden opgeslagen in gesloten 40ft containers of in zogeheten open top 40ft containers. De extra brede stalen elementen werden verscheept op 40ft flat rack containers die twee schotten hebben, maar geen zijwanden of dak – de extra lange onderdelen werden verscheept op 40ft platforms zonder wanden of dak. ‘’Dat was millimeterwerk op het gebied van planning en in de praktijk’’, zegt Brüggemann. ‘’Maar het is allemaal goed gekomen.’’

In Haifa zorgden de teams van ICL en DACHSER ervoor, onder leiding van Amir Levy, Commercial Manager Ocean Import bij ICL, dat de containers, flat racks en platforms via vrachtwagens rechtstreeks naar de juiste installatielocatie in de haven werden vervoerd. Voor de opbouw werd een volledig ontmantelde mast uit Polen geïmporteerd, die in 2022 na de afronding van de werkzaamheden zal terugkeren. Hierdoor kunnen de portaalkranen snel worden geïnstalleerd.

‘’Het verschepen van de portaalkranen met componenten uit heel Europa was een echte uitdaging’’, zegt Brüggemann. ‘’Maar dat is ook wat het zo leuk maakt. Als alle processen zo op elkaar zijn afgestemd, zijn zelfs de grootste portaalkranen ineens ‘’normale’’ zeevrachtzendingen.’’

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Raisa Mertens