Techniek in zijn genen
Als kleine jongen al werd Oliver Jarmuszewski geïntrigeerd door het binnenwerk van elektrische apparaten. Zijn fascinatie voor techniek plaveide de weg voor een carrière met een veelbelovende toekomst.
Oliver Jarmuszewski was pas 6 jaar oud toen hij begon met het repareren van elektrische apparaten. Als er thuis iets stuk ging, of het nou een walkman was of een videorecorder, haalde de jongen het met veel plezier uit elkaar. Tot verbazing van zijn ouders werkten veel apparaten als vanouds wanneer hij ze weer in elkaar gezet had. De techniekliefhebber kreeg op 14-jarige leeftijd zijn eerste computer. “Mijn vrienden en ik hebben onszelf alles geleerd wat er te leren viel over computers. Typisch een geval van al doende leren,” herinnert Jarmuszewski zich.
Van je hobby je werk maken
Het was uiteraard logisch dat hij van zijn hobby zijn werk ging maken. Alleen werd Jarmuszewski niet echt gelukkig van de opleiding tot applicatieontwikkelaar bij een vorige werkgever. Hij wilde niet alleen programmeren, maar ook samenwerken met andere mensen. Toen kwam er in 2012 bij Dachser een kans voorbij. Jarmuszewski, geboren en getogen in Berlijn, zag een advertentie voor apprentices in IT Management voor de Berlijn-Schönefeld branch.
In 2015 werd Jarmuszewski aangenomen door de Berlin-Schönefeld branch als IT coordinator. Daarmee heeft hij echt zijn droombaan gevonden.
“Gedurende mijn sollicitatieproces, zeiden alle 4 de mensen dat ze geïnteresseerd waren in mij. Ik was enorm verbaasd’’, zegt Jarmuszewski. Daarna begon zijn tijd bij het familiebedrijf DACHSER als apprentice en meteen had hij het gevoel dat hij was aangekomen waar hij al altijd al wou zijn. Het kostte hem maar twee en een half jaar om het normaal 3-jarige apprentice programma te doorlopen en hij had sloot het ook nog eens af met uitstekende resultaten. In 2015 werd Jarmuszewski aangenomen door de Berlin-Schönefeld branch als IT coordinator. Daarmee heeft hij echt zijn droombaan gevonden waarvoor hij elke werkdag weer opnieuw zijn trainers en collega’s dankbaar is.
“Mijn werkzaamheden zijn erg gevarieerd. Elke dag zijn er weer nieuwe uitdagingen. Altijd gaat het om het vinden van de goede balans tussen aan de ene kant de standaard en specificaties van een internationaal bedrijf en aan de andere kant het behouden van flexibiliteit en het vinden van en goede oplossing op de werkplek’’, zegt Jarmuszewski.
Elke dag een nieuwe uitdaging
Vandaag de dag is hij één van de ongeveer 230 IT specialisten die wereldwijd werken in het netwerk van DACHSER als een verlengstuk van de centrale Corporate IT afdeling. Zij zorgen ervoor dat er op elke vestiging wereldwijd dezelfde standaarden en richtlijnen worden gebruikt en toegepast. Of het nu in Azië, Boekarest of Berlijn-Schönefeld is, de IT-systemen zijn wereldwijd hetzelfde. In Berlijn-Schönefeld is Jarmuszewski samen met 3 collega’s het eerste aanspreekpunt voor IT gerelateerde vragen. Ze krijgen daarbij te maken met een grote variëteit aan onderwerpen. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de on-site IT infrastructuur en het onderhoud hiervan, regelen van de noodzakelijke hardware voor collega’s, alles rondom IT security, het bijhouden van de IT inventaris, het monitoren van reparaties van mobiele apparaten, administratie van het telefoonsysteem en het uitleggen de netwerkomgeving en de email-client aan nieuwe collega’s. “Ik ben ook aanspreekpunt voor klanten die ons eLogistics internet portaal gebruiken, voor EDI data verbindingen en voor onze nieuwe web service in het API portaal“, voegt Jarmuszewski nog toe.
“Hier in Berlijn-Schönefeld hebben we vijf loodsen en één kantoorgebouw. Het terrein is dus enorm groot, waardoor ik altijd ergens naar onderweg ben”, zegt Jarmuszewski. Een van de meest buitengewone taken van deze 30-jarige is het onderhouden van de netwerk-distributiekastjes die hoog in de lucht hangen in de loodsen.
Altijd blijven leren
Om altijd goed op de hoogte te zijn van veranderingen in de zich snel ontwikkelende IT-wereld, volgen Jarmuszewski en zijn DACHSER collega’s regelmatig trainingen en vervolgopleidingen. Het hoofdkantoor in Kempten heeft 14 trainingsmodules voorhanden, variërend van standaard technische trainingen zoals VoIP&Wireless tot trainingen om je persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen. “Alhoewel we allemaal gefocust zijn om onze professionele kennis op peil te houden, werken we altijd in een fijne, familiaire sfeer. Dat vind ik erg prettig”, zegt Jarmuszewski. De IT coördinatoren zijn ook buiten kantoortijd een goed team: zo zijn ze bijvoorbeeld samen de Allgäuer bergen in getrokken voor een wandeltocht naar een berghut.
Kinderdroom met een toekomst
Twee keer per jaar komt de IT Coordinator Circle (een select gezelschap van IT coördinatoren en IT managers) bij elkaar om nieuwe ontwikkelingen en vereisten voor IT collega’s te bespreken. Elke IT coördinator kan onderwerpen inbrengen en wordt ook op de hoogte gehouden van de bevindingen. Jarmuszewski is er van overtuigd dat deze goede samenwerking enorm helpt bij de roll-out van nieuwe technologie op verschillende locaties. Zo krijgen bijvoorbeeld in Berlijn-Schönefeld alle chauffeurs een penkey om het documentatieproces in de vervoersketen eenvoudiger te maken. “Er is altijd wel iets nieuws in ontwikkeling, dat is ook wat deze baan interessant maakt. In de toekomst zal ook kunstmatige intelligentie een rol gaan spelen in de logistiek”, voorspelt Jarmuszewski. En als dat gebeurt, is hij er klaar voor: “Als fervent gamer krijg ik al veel zaken mee die misschien in de nabije toekomst in het dagelijkse leven hun intrede zullen doen. De term “nerd” gebruik ik als een compliment, ik heb tenslotte van mijn hobby mijn werk weten te maken. Voor mij is het echt een kinderdroom die waarheid werd, met enorm veel potentie voor de toekomst.”