Stagebegeleider in coronatijd
Ronnie Holtrop is al ruim 20 jaar werkzaam bij DACHSER, waarvan eerst 7 jaar bij de vestiging in Zevenaar en inmiddels alweer 13 jaar bij de vestiging in Waddinxveen. Op dit moment is hij naast manager van de overslag loods in Waddinxveen ook stagecoördinator en begeleider van studenten. In dit interview vertelt Holtrop over zijn rol als stagebegeleider en wat hij het mooiste vindt aan deze rol.
Hoe worden stagiairs door het stageproces begeleid?
Het begint met een intakegesprek. In dit gesprek tussen de student en de stagebegeleider wordt echt gekeken of de stage voor zowel het bedrijf als voor de student een match is. Wanneer dit het geval is, wordt de student aangenomen en kan hij aan de slag als stagiair bij DACHSER.
Een stagiair krijgt bij DACHSER veel verschillende taken toegewezen, zoals het rijden van pallets van A naar B met behulp van een elektrische pompwagen, het laden en lossen van trailers, het scannen van zendingen en nog meer klusjes die bij de logistieke processen om de hoek komen kijken. Bij al deze werkzaamheden worden de stagiairs ondersteund door de stagebegeleiders.
Wat vind jij het mooiste aan jou rol als stagebegeleider?
Wat ik het allermooiste vind, is het enthousiasme van zowel de stagiairs als de scholen. We voeren vaak evaluatiegesprekken met docenten en tijdens die gesprekken merk je echt dat de meeste enthousiast zijn over hoe wij stagiairs begeleiden, maar ook enthousiast maken voor het vak. Daarnaast zijn niet alleen de docenten vaak enthousiast, maar de ouders van de stagiairs vaak ook. Ik heb echt heel vaak ouders aan de lijn die heel positief zijn over ons. Laatst had ik een ouder aan de lijn en die zei: “Mijn zoon heeft het zo erg naar zijn zin. Als hij klaar is met zijn stage, mag hij dan terugkomen?” Dat is echt hartstikke leuk om te horen.
Vaak zijn jonge en getalenteerde stagiairs nog een beetje verlegen als zij hier binnenkomen. Dat is heel begrijpelijk in een nieuwe omgeving met heel veel nieuwe collega’s. Maar hoe langer de stagiair bij ons aan het werk is, hoe meer je hem ziet opleven en zelfvertrouwen ziet krijgen. Voor de stagiair is dat natuurlijk heel fijn, maar zelf vind ik het ook echt heel tof om deze ontwikkeling telkens weer van dichtbij mee te mogen maken.
We kunnen er niet omheen: wat zijn de grootste veranderingen sinds de coronacrisis waar de stagebegeleiders en stagiairs mee te maken krijgen?
Na de uitbraak van de pandemie kwamen de stagebegeleiders bij elkaar om te bespreken wat de stagiaires nog zouden kunnen doen en waar ze ons zouden kunnen ondersteunen. We kwamen tot de conclusie dat we de stagiairs nog steeds een veilige werkplek konden bieden. Door de enorme ruimte in het magazijn kon er afstand worden gehouden en waren er dus maar een paar aanpassingen nodig. Een maatregel die we namen, was het plaatsen van mobiele kantines buiten het magazijn. Hier kunnen de stagiaires en logistieke medewerkers hun pauze inlassen, geheel volgens de COVID-19 richtlijnen. Daarnaast hebben we het magazijn verdeeld in verschillende secties met bijbehorende kleuren en ''captain's bands''. Hierdoor weet iedereen waar hij of zij moet werken en wie de directe collega en/of stagebegeleider is. Het is nog steeds een uitdaging, maar samen komen we hier doorheen!
Bedankt voor het interview.
Manager Transit Terminal en stagebegeleider