terug
magazine

Rusland in beeld

De afgelopen tijd is Rusland vaak in beeld geweest. Reden genoeg om eens te kijken naar DACHSER´s aanwezigheid in ´s werelds grootste land. Wij gaan in gesprek met Anton Maryukhta, Managing Director DACHSER OOO over de ontwikkelingen in de Russische logistieke markt en zijn plannen voor de toekomst.

Al meer dan 400 jaar maakt de Basiliuskathedraal met zijn negen koepels indruk op zowel de lokale bevolking als de bezoekers van de Russische hoofdstad.
Al meer dan 400 jaar maakt de Basiliuskathedraal met zijn negen koepels indruk op zowel de lokale bevolking als de bezoekers van de Russische hoofdstad.

Meneer Maryukhta, hoe zou u de huidige Russische economische situatie in het algemeen en op het gebied van logistiek omschrijven?

De Russische economie groeit niet al te hard. Vorig jaar steeg het bruto binnenlands product met 1,5 procent en de voorspelling voor 2018 is min of meer hetzelfde. Er is ook beter nieuws voor Rusland. De olieprijzen stegen en de lage fluctuatie van de wisselkoers van de Russische Roebel ten opzichte van de Amerikaanse dollar is positief. De importsector ontwikkelt zich langzaam maar zeker, met machines en technologie nog steeds bovenaan de lijst. Dankzij de wisselkoersen groeit de export ook snel. De logistieke markt groeit ook, bijvoorbeeld in FCL zendingen (Full Container Load). Binnenlandse en internationale leveringen zijn stabiel, dit geldt ook voor warehousing.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor de logistieke markt de komende jaren?

Efficiëntie op alle vlakken - personeel, processen, software enz. Vanwege het toenemende niveau van knowhow van lokale concurrenten en de hoge prijsdruk in de markt, moet elk bedrijf zich richten op efficiëntie om zijn doelen te bereiken. Verder moeten bedrijven investeren in digitalisering om concurrerend te blijven. De omstandigheden zijn hiervoor erg goed in Rusland. De regering is namelijk van plan om tot 2024 ongeveer 1,4 miljard euro per jaar te investeren in de introductie van digitale technologieën.

Qua oppervlak is Rusland het grootste land ter wereld – kunt u ons meer vertellen over het overbruggen van de lange afstanden?

Rusland heeft meer dan 86.000 kilometer aan spoorwegen en een wegennet met een lengte van ongeveer 1,4 miljoen kilometer, evenals talloze luchthavens en zeehavens. Alleen al in Moskou zijn er vijf treinstations, tien snelwegen, één grote en vijf kleinere luchthavens. Moskou is het belangrijkste transportknooppunt van Rusland. De hoofdstad zorgt niet alleen voor de verbinding met het land maar ook voor de verbinding met de hele wereld. Hier bevindt zich dan ook het hoofdkantoor van DACHSER Russia, met meer dan 100 werknemers.

Welke diensten biedt DACHSER in Rusland aan?

Rusland is de natuurlijke link tussen Europa en Azië. Wij zijn gevestigd in Kaliningrad, Moskou, Nizhnyj Novgorod, Novorssiysk en St. Petersburg, waar de grootste zeehaven van Rusland ligt. Met deze opzet slaan we een brug tussen Europese landen en markten in China, Zuidoost-Azië en India.

Voor onze klanten bieden wij het volledige pakket aan logistieke diensten zoals FTL/LTL (Full Truck Load/Less Than Full Truck Load), lucht- en zeevracht, opslag en inklaring. Wij zijn een one-stop-shop voor onze klanten. Dit is onze kracht. 
Wij zijn de afgelopen jaren continu gegroeid en met ons nieuwe magazijn in Moskou, geopend in 2017, hebben wij voldoende ruimte voor verdere uitbreiding.

Wat zijn uw doelen voor de komende Jaren?

Ons doel is om ons imago als hoogwaardige logistieke dienstverlener in de Russische markt te versterken. Het fijnmazige netwerk van DACHSER, de geïntegreerde IT-systemen en de lokale expertise zijn onze succesfactoren - vandaag en in de toekomst.
Hartelijk dank voor het interview.

Anton Maryukhta, Managing Director DACHSER OOO.
Anton Maryukhta, Managing Director DACHSER OOO.

Over Anton Maryukhta

Anton Maryukhta (49) heeft ruime ervaring in de
logistieke branche. Hij kwam bij DACHSER in 2008
toen de joint venture DACHSER OOO ontstond uit
het Russische expeditiebedrijf Intellect-Logistic, dat
in 2003 door hem werd opgericht. Voorafgaand aan
de oprichting van zijn bedrijf was hij branch manager
bij de internationale expediteur M&M Militzer & Münch. Verder was hij logistiek manager bij de Russische dochteronderneming van McDonalds en werkte hij als Business Development Manager bij de Russische dochteronderneming Revival-Express, dat deel uitmaakt van de Interspe Hamann group. Sinds 2008 is Anton Managing Director van DACHSER OOO en draagt hij bij aan de succesvolle integratie van de Russische organisatie in de wereldwijde DACHSER-familie.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op