"Ons succes is gebaseerd op betrouwbaarheid en kwaliteit"
Een steeds lastiger economisch klimaat en hoge eisen aan de logistiek: Zo succesvol als 2022 voor DACHSER was, zo uitdagend was het ook. Klanten waardeerden vooral de veerkracht die DACHSER in hun supply chains bracht. CEO Burkhard Eling ziet 2023 met vertrouwen tegemoet. Aanzienlijke investeringen in het logistieke netwerk, digitalisering, klimaatbescherming en medewerkers zetten een duidelijke koers uit voor DACHSER.
"2022 was economisch gezien een zeer succesvol jaar voor DACHSER. We realiseerden opnieuw een groeisprong en konden onze omzet met bijna 15 procent verhogen tot meer dan 8 miljard euro. Dit brengt ons in een nieuwe orde van grootte.
Het zijn de betrouwbaarheid en de kwaliteit van onze diensten die aan de basis liggen van dit succes. Met het oog op wereldwijde verstoringen van de supply chain veranderen onze klanten hun productie- en bevoorradingsstructuren. Zij positioneren zich geografisch breder, vergroten de opslagcapaciteit in Europa en maken hun supply chains in het algemeen crisisbestendiger. Er is vooral vraag naar veerkracht - en die wordt beloond.
Het jaar 2022 was echter ook een uiterst moeilijk jaar. Een deel van het algemene beeld is namelijk dat wij over het geheel genomen niet zo sterk zijn gegroeid als in het voorgaande jaar en dat wij sinds september een duidelijke normalisering van de activiteiten hebben gezien. Het einde van het jaar werd dan ook gekenmerkt door dalende tarieven in de lucht- en zeevracht en terughoudende klanten. Voor 2023 verwachten wij dan ook slechts een groei met lage percentages.
Een duidelijk streefbeeld voor het jaar 2030
Deze ontwikkeling baart ons geen zorgen. Integendeel. Wij hebben een duidelijk streefbeeld voor het jaar 2030 ontwikkeld en daartoe behorende fundamentele vragen beantwoord: Welke diensten willen we onze klanten bieden? Wat doet DACHSER als werkgever voor zijn medewerkers? Hoe positioneren we ons als stabiel en zeker familiebedrijf voor de toekomst?
Dit kompas bepaalt voor ons de koers. Daarin investeren we fors: ongeveer 200 miljoen euro in 2022, ruim 300 miljoen euro in 2023. We breiden ons netwerk uit, investeren in digitalisering, klimaatbescherming en in onze medewerkers. Dit zijn recordbedragen die ervoor zullen zorgen dat onze groei naar een nieuwe orde van grootte ook duurzaam is.