Omnichannel logistiek met smart data – DACHSER DIY-logistics
Met hun omnichannel-concepten maken doe-het-zelf- en tuinwinkels nu gebruik van alle verkoopkanalen. Intelligente logistieke oplossingen, zoals dropshipping, ondersteunen hen hierbij.
De traditionele supply chain in DIY-logistics begint bij leveranciers en eindigt in doe-het-zelfzaken en tuincentra. DACHSER levert dagelijks ongeveer aan 18.000 verkooppunten in heel Europa. Als het gaat om drop-zendingen, worden de goederen rechtstreeks van de leverancier naar de klant overgedragen, zonder ooit fysiek beschikbaar te zijn geweest in de doe-het-zelfwinkel. De consument plaatst een bestelling bij een winkelier, bijvoorbeeld met behulp van een standaardsjabloon. Deze bestelling wordt tegelijkertijd zichtbaar in het systeem voor de fabrikant en de logistieke dienstverlener. Vervolgens haalt de logistieke dienstverlener de goederen op bij de fabrikant en brengt deze rechtstreeks naar de consument. Het grote voordeel is dat de doe-het-zelf- en tuinindustrie hun assortiment kan uitbreiden zonder hun winkels uit te breiden, waardoor zij hun klanten kunnen voorzien met toegevoegde waarde.
"Om ervoor te zorgen dat wat in theorie eenvoudig klinkt in de praktijk soepel werkt, is een intelligente IT-architectuur cruciaal", zegt Ralf Meistes, Department Head DACHSER DIY-Logistics. "Het zijn niet alleen consumenten die op elk moment willen weten waar hun goederen zijn; fabrikanten, logistieke dienstverleners en retailers moeten ook nauw samenwerken en hun processen overeenkomstig coördineren."
In tijden waarin bronnen beperkt beschikbaar zijn, zullen data en netwerken in toenemende mate de succesfactor worden voor de doe-het-zelf- en tuinindustrie. Dit geldt met name voor de logistiek, waar het tekort aan chauffeurs al een zeer merkbare impact heeft. Voorafgaande verzendmeldingen (geprojecteerde data) en verbeterde datakwaliteit, bijvoorbeeld met betrekking tot geadresseerde adressen, zijn cruciaal voor het vergroten van de efficiëntie en duurzaamheid. Ze zorgen voor meer flexibiliteit, verminderen de werkbelasting in het laadperron en helpen het beste uit een beperkte laadcapaciteit te halen. Gevestigde logistieke dienstverleners zoals DACHSER investeren daarom al jaren in hun eigen, sterk geïntegreerde IT-landschap, dat klanten verschillende mogelijkheden biedt om gegevens elektronisch over te dragen. Nu stemt DACHSER zijn systemen systematisch af om voorafgaande verzendmeldingen te verwerken om de transportplanning te optimaliseren.
"DIY-logistics pipeline"
Kortom, intelligente logistiek voor de doe-het-zelfsector betekent een combinatie van de gestandaardiseerde kerndiensten van het groepsnetwerk – transport, opslag, diensten met toegevoegde waarde en geïntegreerde IT-oplossingen – met aangepaste service – elementen. DACHSER biedt zijn DACHSER DIY-Logistics branche-oplossing nu al zo’n 20 jaar aan. Onze "DIY-logistics pipeline", een volledig gesynchroniseerde supply chain-oplossing, is de sleutel tot succes.