terug
magazine

Nieuwe vaste LCL-diensten tussen Rotterdam en Azië voor DACHSER in de Benelux

De lucht- en zeevrachtdivisie van DACHSER in de Benelux breidt zijn diensten aanzienlijk uit. Het gaat om nieuwe LCL-verbindingen tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië met vaste vertrektijden.

Sinds eind 2023 zet DACHSER wekelijkse LCL import- en exportverbindingen op tussen Rotterdam en verschillende havens in Azië
Sinds eind 2023 zet DACHSER wekelijkse LCL import- en exportverbindingen op tussen Rotterdam en verschillende havens in Azië

Sinds eind 2023 heeft DACHSER wekelijkse LCL-exportverbindingen opgezet van Rotterdam naar de havens van Shanghai, Nhava Sheva en Dubai (als hub voor distributie binnen de Golfstaten) en LCL-importverbindingen van Shanghai en Shenzhen naar Rotterdam. Meer LCL-verbindingen zullen in 2024 worden toegevoegd. Voor deze LCL-verbindingen gebruikt DACHSER zijn eigen geconsolideerde container.

LCL (Less than Container Load) is erg voordelig voor klanten die geen volle container met hun zending willen vullen. Klanten delen dan zowel de ruimte als de kosten van een container. Dit is niet nieuw voor DACHSER in de Benelux, maar wat wel nieuw is, is dat DACHSER nu wekelijks op vaste tijden zendingen laadt en lost in hun eigen logistieke faciliteit. 

Omdat we de hele supply chain beheren, weten we altijd waar de zendingen zijn en wanneer ze worden verzonden, wat ons soevereiniteit geeft over het logistieke proces.

Wilco Versteegh, Managing Director DACHSER Air & Sea Logistics Benelux

Bij het consolideren in een eigen container zijn geen co-laders betrokken, waardoor er in beide havens een schakel wegvalt. Doordat deze schakels wegvallen, wordt de hele logistieke keten beheerd door DACHSER. De exportzending wordt opgehaald bij de verzender in Europa via het eigen netwerk van DACHSER en vervolgens per vrachtwagen vervoerd naar een Container Freight Station (CFS) in een warehouse van DACHSER. Hier bundelt DACHSER de zending in een container samen met zendingen van andere klanten. Vanaf het CFS wordt de container vervolgens naar het andere continent verscheept, waar het Air & Sea Logistics kantoor van DACHSER zorgt voor de invoeroperaties en de levering op de eindbestemming. Voor LCL-zendingen die van overzee Europa binnenkomen, worden de LCL-consolidatiecontainers naar een CFS in de dichtstbijzijnde vestiging van DACHSER gebracht. Hier worden de zendingen gelost en ingeklaard, om vervolgens via het DACHSER-netwerk bij de eindontvanger te worden afgeleverd.

"Omdat we de hele supply chain beheren, weten we altijd waar de zendingen zijn en wanneer ze worden verzonden, wat ons soevereiniteit geeft over het logistieke proces," legt Wilco Versteegh, Managing Director DACHSER Air & Sea Logistics Benelux, uit. "Daarnaast zorgt het wegvallen van schakels ervoor dat goederen sneller van de bron naar de markt gaan. Dit kan helpen om de voorraadkosten te minimaliseren en kan de tevredenheid van de consument bevorderen."

Port of Europe

Het DACHSER Rotterdam Logistics Center fungeert, mede door de ligging vlakbij de Rotterdamse haven, als cruciale schakel in het netwerk van de logistieke dienstverlener. Met de divisies Air & Sea Logistics, Contract Logistics en European Logistics (wegtransport) op hetzelfde industrieterrein, onder leiding van Aat van der Meer, Managing Director DACHSER Benelux, zijn de communicatielijnen kort en kunnen beslissingen snel worden genomen. Deze voordelen maken de vestiging tot een ideaal vertrekpunt voor de 90 dagelijkse wegtransporten naar bestemmingen in heel Europa.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder