Nieuw invoercontrolesysteem in de Europese Unie
Het proces van binnenbrengen van luchtvracht in de Europese Unie (EU) verandert. Het nieuwe Import Control System 2 (ICS2) zal het huidige ICS1, dat al vele jaren van kracht is, volledig vervangen. In Nederland zullen aangiftes van binnenbrengen uiterlijk 1 oktober 2023 met ICS2 moeten worden gedaan. Tot die tijd kan er met ICS1 worden gewerkt.
Het nieuwe veiligheidsprogramma van de douane voorafgaand aan het laden heeft als hoofddoel om de veiligheidsmaatregelen te verbeteren en de Europese markt en burgers te beschermen tegen bedreigingen op het gebied van veiligheid. ICS2 zal van toepassing zijn op alle luchtvrachtzendingen met een bestemming in de EU (inclusief Zwitserland en Noorwegen), maar ook op doorvoerzendingen via de EU.
ICS2 en Preloading Advance Cargo Information (PLACI)
Volgens de huidige ICS1-procedure moeten de luchtvaartmaatschappijen vier uur vóór de aankomst van het vliegtuig in de EU per Master Air Waybill (MAWB) één pre-arrival Entry Summary Declaration (ENS) dataset indienen. In de toekomst zal een aanvullende dataset voorafgaand aan het laden, genaamd PLACI, worden ingevoerd die aanvullende gegevens op House Air Waybill (HAWB)-niveau zal bevatten. Dit bericht moet zo vroeg mogelijk worden ingediend, maar uiterlijk voordat de goederen in het vliegtuig worden geladen. Het pre-arrival bericht dat door de luchtvaartmaatschappij is ingediend, blijft van kracht.
Noodzakelijke PLACI-gegevens:
- Werkelijke verzender (volledige naam en adres)
- Werkelijke ontvanger (volledige naam en adres)
- EORI-nummer van de werkelijke ontvanger
- Aantal zendingen en totaal brutogewicht
- 6-cijferige GS-codes en gedetailleerde beschrijving van de goederen
De invloed van het ICS2-proces op zendingen
Om de deadline te halen zijn de expediteur en de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor het zo vroeg mogelijk indienen van de vereiste PLACI-gegevens bij de Europese autoriteiten. Zodra de PLACI-gegevens naar het ICS2-platform zijn gestuurd, zullen de EU-autoriteiten een risicoanalyse uitvoeren. Als uit de risicoanalyse blijkt dat de zending een risico vormt of als er sprake is van onregelmatigheden in de gegevens, kan de zending op de luchthaven van vertrek worden tegengehouden of worden gescreend als zending met een hoog risico.
Mocht u vragen hebben, neem dan gerust contact op met uw gebruikelijke contactpersoon bij DACHSER voor informatie over uw zending.