terug
razor

Mercedes-Benz Trucks en DACHSER ondertekenen intentieverklaring: bestelling van 50 eActros LongHaul

DACHSER kiest met intentieverklaring voor batterij-elektrische langeafstandstruck van Mercedes-Benz Trucks. De E-truck met een actieradius van ongeveer 500 km zal tegen 2024 klaar zijn voor serieproductie. De eActros LongHaul als wisselbak met een laadhoogte van 1.120 mm is een bijkomend onderdeel van de klimaatbeschermingsstrategie van DACHSER.

Mercedes-Benz Trucks en DACHSER ondertekenen intentieverklaring: bestelling van 50 eActros LongHaul
Mercedes-Benz Trucks en DACHSER ondertekenen intentieverklaring: bestelling van 50 eActros LongHaul

De logistieke dienstverlener DACHSER is van plan 50 eenheden van de Mercedes-Benz eActros LongHaul, die dit jaar op de IAA Transportation werd gepresenteerd, aan zijn Europese wagenpark toe te voegen. De internationale onderneming uit Kempten heeft daartoe een intentieverklaring ondertekend met Mercedes-Benz Trucks. DACHSER is van plan de eActros LongHaul in te zetten in de vorm van een 6x2 wisselbak met een laadhoogte van 1.120 mm. Daarmee breidt DACHSER zijn elektrische wagenpark aanzienlijk uit. Deze e-truck, met een bereik van ongeveer 500 km met één laadbeurt, zal naar verwachting in 2024 klaar zijn voor serieproductie.

Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services bij Mercedes-Benz Trucks: "DACHSER is voor ons een zeer waardevolle klant op het gebied van duurzaam transport. Bij de ontwikkeling van de eActros 300/400 voor zwaar distributietransport was DACHSER al een betrokken testpartner. We zijn des te blijer dat de logistieke dienstverlener in de volgende stap nu ook wil vertrouwen op de eActros LongHaul, wat onze e-strategie versterkt."

Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics bij DACHSER, zegt: "Deze intentieverklaring onderstreept onze betrokkenheid bij de ontwikkeling en het testen van milieuvriendelijke aandrijvingen van vrachtwagens. De grote actieradius van de eActros LongHaul zal ons in staat stellen om goederen emissievrij te vervoeren tussen onze Europese locaties, zelfs bij zware ladingen en vervoer over lange afstanden. Dit is een belangrijk onderdeel van de langetermijnstrategie van DACHSER voor klimaatbescherming."

Deze intentieverklaring onderstreept onze betrokkenheid bij de ontwikkeling en het testen van milieuvriendelijke aandrijvingen van vrachtwagens.

Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics bij DACHSER

DACHSER zet sinds 2018 batterij-elektrische voertuigen in, zoals de FUSO eCanter en de eActros, voor binnenstedelijke distributie als onderdeel van het duurzame project ‘DACHSER Emission-Free Delivery’. In elf Europese steden bezorgen batterij-elektrische bak- en vrachtwagens standaard alle zendingen lokaal CO2-neutraal in een afgebakend binnenstedelijk gebied. Op de laatste kilometer zet DACHSER ook elektrisch ondersteunde Cargo fietsen in om de zendingen te verdelen. Het proefproject in Stuttgart was in 2018 de winnaar van de wedstrijd 'Sustainable Urban Logistics' van het Duitse federale ministerie voor milieu en het federale milieuagentschap.

"We hebben in de stadslogistiek zeer goede ervaringen opgedaan met de prestaties van volledig elektrische voertuigen. Daarom was het logisch om samen met Mercedes-Benz Trucks de volgende stap - langeafstandsvervoer - te zetten", zegt Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) bij DACHSER.

De Mercedes-Benz eActros LongHaul

De ingenieurs van Mercedes-Benz Trucks ontwerpen de eActros LongHaul zodanig dat het voertuig en zijn componenten aan dezelfde duurzaamheidseisen voldoen als een vergelijkbare conventionele zware langeafstands-Actros. Dat betekent 1,2 miljoen kilometers op de weg over een periode van tien jaar. De in de eActros LongHaul gebruikte batterijen maken gebruik van lithium-ijzerfosfaatceltechnologie (LFP). Deze kenmerken zich vooral door een lange levensduur en meer bruikbare energie. De batterijen van de eActros LongHaul kunnen bij een laadstation met een vermogen van ongeveer een megawatt in minder dan 30 minuten van 20 tot 80 procent worden opgeladen. Drie batterijpakketten zorgen voor een geïnstalleerde totale capaciteit van meer dan 600 kWh. De twee elektromotoren, als onderdeel van een nieuwe e-as, genereren een continu vermogen van 400 kW en een piekvermogen van meer dan 600 kW.

We hebben in de stadslogistiek zeer goede ervaringen opgedaan met de prestaties van volledig elektrische voertuigen. Daarom was het logisch om samen met Mercedes-Benz Trucks de volgende stap - langeafstandsvervoer - te zetten

Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) bij DACHSER

Naast de vrachtwagencombinatie zal Mercedes-Benz Trucks meteen bij de marktintroductie ook starre varianten van de eActros LongHaul produceren. Dit biedt klanten tal van andere mogelijkheden voor volledig elektrisch vervoer.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Sebastiaan Hes
return true; } return false; }