Logistiek maatwerk voor directe levering
Schroeven, gereedschap, montage- en bevestigingsmateriaal, het is van belang dat deze producten op tijd geleverd worden. Samen met DACHSER, heeft Adolf Würth GmbH & Co. KG een uitgebreid concept voor directe levering ontwikkeld. Door middel van dit concept is het mogelijk kosten te besparen in het logistieke proces en optimaal gebruik te maken van de opslagcapaciteit.
Geen woorden maar daden - de enige manier om erachter te komen wat de klant echt nodig heeft, is door te 'doen'. Professor Reinhold Würth gelooft dat dicht bij de klant staan, cruciaal is voor een algeheel succes. De cijfers van het groothandelsbedrijf voor bouten en moeren, opgericht in 1945 in Künzelsau, Duitsland, bevestigen dat deze gedachtegang loont. Wat ooit een tweemansbedrijf was, opgericht door zijn vader Adolf Würth, is nu de Würth Group geworden, een wereldwijde marktleider die montage- en bevestigingsmateriaal verkoopt aan 3,6 miljoen klanten.
Met een bedrijf dat meer dan 125.000 producten in zijn assortiment heeft, ontstaan er bijzondere logistieke uitdagingen. Vooral als het gaat om het leveren vanuit verschillende verzendpunten. Het is niet handig voor de klant als de producten op verschillende tijdstippen geleverd worden. De uitdaging is dus om de verschillende producten die op verschillende plaatsen opgeslagen zijn, te combineren tot één complete zending zodat de klant alles tegelijk ontvangt. De oplossing die voor deze uitdaging is bedacht: directe leveringen vanuit het centrale warehouse in Künzelsau aan klanten in heel Europa. Jochen Höschle, verantwoordelijk voor de supply chain van Adolf Würth GmbH & Co. KG, legt het concept uit: "Vanuit het centrale warehouse bedienen wij klanten van 23 nationale bedrijven in het noorden, zuiden, oosten en westen van Europa". Om dit veeleisende proces efficiënt uit te kunnen voeren, heeft Würth een krachtige, betrouwbare en flexibele partner nodig. "Met DACHSER hebben wij die partner gevonden''.
Vertrouwde samenwerking
De samenwerking tussen Würth en DACHSER begon in 2006 en is vanaf 2009 geleidelijk uitgebreid. ''Vanaf het begin was er chemie. Beide familiebedrijven zijn gebaseerd op vergelijkbare waarden met een duidelijke focus op kwaliteit en aandacht voor de klant'', zegt Marc-Oliver Bohlender, Branch Manager van DACHSER in Öhringen. DACHSER verzorgt voor Würth het transport van pallets in bepaalde regio's van Duitsland en naar geselecteerde Europese landen. Elke dag verlaten ongeveer 50.000 pakketten het centrale warehouse van Würth, dat zijn alleen al aan directe leveringen 75 tot 80 wissellaadbakken per dag. Dit aantal blijft toenemen, de tonnagegroei bedroeg onlangs ongeveer 9 procent. Würth blijft zich ook richten tot DACHSER om zendingen met gevaarlijke goederen af te handelen.
Bohlender legt uit dat Würth en DACHSER de afgelopen tien jaar nauw hebben samengewerkt en grote vooruitgang hebben geboekt met vele innovaties, zoals bij het traceren van zendingen of met groupagestructuren voor directe verbindingen met klanten van Würth.
"Vanuit het centrale warehouse bedienen wij klanten van 23 nationale bedrijven in het noorden, zuiden, oosten en westen van Europa". Om dit veeleisende proces efficiënt uit te kunnen voeren, heeft Würth een krachtige, betrouwbare en flexibele partner nodig. "Met DACHSER hebben wij die partner gevonden” - Jochen Höschle
DACHSER werkt ook al vele jaren met hen samen op het gebied van dropshipping, wat leveranciers verbindt met Würth Logistics. Würth heeft te maken met verschillende logistieke uitdagingen. Höschle legt uit: "Land A heeft mogelijk de volledige bezorgservice nodig, terwijl land B alleen producten van een bepaalde verkoopfiliaal nodig heeft en land C ‘alleen’ producten met een lage omloopsnelheid nodig heeft. Alles moet individueel worden afgestemd op de behoeften van elke Europese markt. Zowel de klanten als vestigingen van Würth in verschillende landen profiteren van rechtstreekse leveringen vanuit Duitsland. Hiermee kunnen we kosten besparen in logistieke processen en wordt opslagcapaciteit in het land vrijgemaakt voor toekomstige groei door de hoeveelheid voorraad die ze bij de hand houden te verminderen.”
Het ideale proces opzetten
Würth en DACHSER zijn voortdurend bezig met het verbeteren van de ideale processen. "Sommige van onze vele verzendpunten werken nog steeds niet synchroon en bevinden zich niet alleen in Künzelsau, maar soms in externe warehouses tot 80 kilometer afstand", zegt Jochen Höschle. Het is een uitdaging om de materiaalstroom te scheiden of consolideren en het fabrieksverkeer goed te regelen, zodat alles op tijd kan worden geleverd. Bovendien wordt het verkeer altijd in de gaten gehouden om files te voorkomen of te vermijden. Een centrale, geautomatiseerde orderinvoer met de hoogste datakwaliteit is ook van groot belang met het oog op optimale verzendcontrole.
Een team van experts van DACHSER Öhringen en Würth werkt hand in hand aan onderwerpen als deze. "Ongeacht of het een verzendpunt of een transportcontrolecentrum in Würth is, of dat het om een zending of tracking & tracing bij DACHSER gaat – alles staat met elkaar in verbinding'', meldt Jochen Höschle. Momenteel is Würth bezig met een nieuw centraal extern warehouse, dat onlangs in gebruik is genomen. Deze ontwikkeling is kenmerkend voor de zeer moderne koers en is één van de basisvoorwaarden voor ideale logistieke processen in de toekomst.