Koning Willem-Alexander brengt werkbezoek aan DACHSER in Waddinxveen
Koning brengt werkbezoek in kader impact coronacrisis op jeugdwerkloosheid
Op woensdag 1 juli bracht Koning Willem-Alexander een werkbezoek aan logistiek dienstverlener DACHSER in Waddinxveen, een door de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) erkend leerbedrijf. SBB heeft vanwege de coronacrisis het actieplan ‘Stages en Leerbanen’ gelanceerd, omdat er extra druk is ontstaan op de beschikbaarheid van leerplekken. Bij DACHSER zijn tijdens de coronacrisis alle stagiaires in dienst gebleven.
Koning Willem-Alexander begon zijn bezoek met een rondleiding door de loods van de logistiek dienstverlener waarbij speciale aandacht uitging naar de stagiaires. Hij sprak met een aantal studenten en stagebegeleiders over hun ervaringen met de stageplekken. Aansluitend sprak hij met bijna afgestudeerde studenten en begeleiders over ambities en toekomstperspectief.
Onze medewerkers zijn en blijven onze grootste kracht. Het maakt daarbij niet uit of diegene vast in dienst is, stagiair is, of bijvoorbeeld een BBL-opleiding volgt: DACHSER wordt gekenmerkt door de sterke band tussen de werknemers, net als in een familie.
Edwin Vermeulen, General Manager van DACHSER Logistics Center RotterdamJeugdwerkloosheid aanpakken
De Koning nam vervolgens deel aan twee rondetafelgesprekken waarin de aansluiting van beroepsonderwijs op bedrijfsleven centraal stond. In het eerste gesprek vertelden vertegenwoordigers van leerbedrijven uit de horeca, het campingwezen en het Scheepvaart- en Transportcollege Rotterdam over de impact van de coronacrisis op de stagebegeleiding en de opleiding van de studenten. Het tweede gesprek ging over beleidsontwikkeling op zowel Rijks- als sectoraal en regionaal niveau. De Koning sprak met vertegenwoordigers van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de gemeente Gouda, opleidingsinstituut ROC Mondriaan, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel namens de supermarktbranche en de SBB over beleidsmaatregelen om jeugdwerkloosheid aan te pakken.
DACHSER biedt een breed scala stage- en leerwerkplekmogelijkheden aan voor BBL'ers, BOL'ers en afstudeerders, op elk niveau en op bijna elke afdeling zoals in warehousing, overslag, lucht- en zeevracht, customer service, IT, secretariaat en commerciële beroepen. ‘’Onze medewerkers zijn en blijven onze grootste kracht’’, zegt Edwin Vermeulen, General Manager van DACHSER Logistics Center Rotterdam. ‘’Het maakt daarbij niet uit of diegene vast in dienst is, stagiair is, of bijvoorbeeld een BBL-opleiding volgt: DACHSER wordt gekenmerkt door de sterke band tussen de werknemers, net als in een familie. We zijn een echt leerbedrijf waar stagiairs volledig opgenomen worden in het team en direct in de praktijk aan de slag kunnen.’’
We weten als geen ander hoe belangrijk onze mensen zijn, zeker op het mbo-niveau en het is goed te zien dat de visie van DACHSER uiteindelijk dus zelfs tot aan Het Koninklijk Huis is op gevallen. Dat wij vereerd zouden worden met een koninklijk bezoek is natuurlijk prachtig om mee te maken, voor alle medewerkers van DACHSER in Waddinxveen, maar ook voor ons als Management. Wij zijn het SBB enorm dankbaar dat zij dit hebben kunnen bewerkstelligen en dit zal zeker bijdragen aan een nog betere samenwerking dan die we al hebben!
Aat van der Meer, Managing Director van DACHSER in de BeneluxTweemaal sectorwinnaar in provincie Zuid-Holland
In de verkiezing beste leerbedrijf werd DACHSER in 2018 én 2019 uitgeroepen als sectorwinnaar in de provincie Zuid-Holland. ‘’De visie vanuit ons hoofdkantoor en met name van onze Executive Board zien we perfect terugkomen in deze erkenning’’, zegt Aat van der Meer, Managing Director van DACHSER in de Benelux. ‘’We weten als geen ander hoe belangrijk onze mensen zijn, zeker op het mbo-niveau en het is goed te zien dat de visie van DACHSER uiteindelijk dus zelfs tot aan Het Koninklijk Huis is op gevallen. Dat wij vereerd zouden worden met een koninklijk bezoek is natuurlijk prachtig om mee te maken, voor alle medewerkers van DACHSER in Waddinxveen, maar ook voor ons als Management. Wij zijn het SBB enorm dankbaar dat zij dit hebben kunnen bewerkstelligen en dit zal zeker bijdragen aan een nog betere samenwerking dan die we al hebben!’’