terug
magazine

Impact van de Rode Zee-situatie op de marktdynamiek

De situatie in de Rode Zee verbetert niet wat betreft de veiligheid van schepen. De Houthi-rebellen breiden hun doelwitten in de Rode Zee en de Golf van Aden uit, waardoor rederijen hun routes verder moeten aanpassen om bemanningen en schepen te beschermen. Als gevolg van deze situatie is er een groot aantal dienstwijzigingen en zijn er langere transittijden, vooral op de handelsroutes van en naar Azië / India-Pakistan-Bangladesh-Ceylon (IPBC) en het Midden-Oosten.

Hierdoor worden containerschepen om Afrika heen gestuurd, met als gevolg een 14 tot 18 dagen langere transittijd waardoor de vraag naar capaciteit blijft toenemen. In de afgelopen maanden is de opstopping in de havens steeds erger geworden vanwege nieuwe patronen bij de overslag, schepen die niet op tijd aankomen en slechte weersomstandigheden. Zoals we duidelijk zagen tijdens de pandemie: De drukte in de havens leidt in de praktijk tot minder beschikbare capaciteit en dus tot meer lege afvaarten.

Na het Chinees Nieuwjaar in februari zijn er veel schepen op de India-route naar het westen gevaren vanwege de langere reistijden via Kaap de Goede Hoop. Dit heeft geleid tot een tekort aan beschikbare capaciteit, meer lege afvaarten en vertragingen bij het laden van containers vanuit China. Ook slecht weer leidde tot vertragingen bij het aanmeren in Chinese havens. Binnenkomende schepen liepen een vertraging op van minstens 5 tot 7 dagen. Dit leidt tot verdere verstoringen van de dienstverlening, waarbij diensten worden geannuleerd of havens worden overgeslagen vanwege de langere doorlooptijd. De capaciteit staat onder extreme druk en vertragingen van een week of langer komen voor, bijvoorbeeld naar Vietnam, Thailand en India.

De gebruikelijke overslaghavens Busan, Shekou, Port Klang, Tanjung Pelepas en Singapore blijven zwaar overbelast met een achterstand van 2 tot 3 weken. Colombo, een overslaghaven voor schepen die oost- en westwaarts varen en vracht vervoeren naar Zuid-India, staat ook onder zware druk vanwege voortdurende terminalreparaties en -sluitingen. Het recente stroomtekort heeft geleid tot operationele verstoringen in de terminals in Ennore en Kattupalli in Zuid-India.

De sterke vraag op de Aziatische exportmarkt ontstond door de herbevoorrading na de pandemie twee jaar geleden, wat de stroom van grondstoffen van China naar Zuidoost-Azië en India stimuleerde. Door de toegenomen vraag is de productiviteit in de havens beïnvloed en namen rederijen kortetermijnmaatregelen, zoals gereduceerde havenbezoeken, last-minute vertrekkosten en capaciteitsvermindering in bepaalde havens om de betrouwbaarheid van de dienstverlening te behouden, maar dit heeft ook geleid tot vertragingen in de dienstverlening en achterstanden.

We raden sterk aan om minstens 3 tot 4 weken extra aanlooptijd in te plannen om deze ernstige marktomstandigheden het hoofd te bieden door een gedetailleerd prognosebeheer op te nemen. Boekingen moeten zo vroeg mogelijk worden geplaatst, idealiter 3 tot 4 weken van tevoren.

Ons team bij DACHSER doet er alles aan om de impact op uw zendingen te minimaliseren en waar mogelijk alternatieve oplossingen te bieden.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met uw contactpersoon bij DACHSER.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder