"Iedere crisis biedt ook mogelijkheden"
De coronaviruspandemie heeft de luchtvrachtindustrie hard getroffen, mogelijkerwijs voor altijd veranderd. In dit interview bespreekt Timo Stroh, Head of Global Air Freight bij DACHSER Air & Sea Logistics, de huidige situatie in de luchtvrachtmarkt, flexibele oplossingen in de crisis en een voorzichtig optimistische visie.
Meneer Stroh, wat gebeurt er op dit moment in de luchtvrachtmarkt?
De coronaviruspandemie heeft een enorme impact op de luchtvrachtindustrie. De vraag naar luchtvrachtdiensten is 20% lager dan vorig jaar. Tegelijkertijd was en is er nog steeds veel minder capaciteit beschikbaar op de markt, mede doordat zelfs op piekmomenten slechts iets minder dan 10 procent van het gebruikelijke passagiersvolume vloog. De luchtvaartmaatschappijen hebben hun vluchtschema’s tot een minimum beperkt, waardoor ook de buikcapaciteit werd verminderd.
Op dit moment gaan we ervan uit dat het tekort nog nijpender zal worden naarmate de economie zich langzaam herstelt, omdat het enige tijd zal duren voordat de luchtvaartmaatschappijen weer met hun gebruikelijke capaciteit gaan vliegen.
Zijn er tekenen van herstel? Hoe denkt u dat de luchtvrachtmarkt er in de toekomst uit zal zien? Welke grote veranderingen zouden er kunnen komen?
Het zal minstens 3 jaar duren voordat de luchtvaartindustrie weer op het oude niveau van voor de COVID-19 uitbraak is. Veel luchtvaartmaatschappijen zitten in een kritieke financiële situatie en ook luchthavens zullen enkele verschuivingen zien. Luchtvaartmaatschappijen zullen zich gaan concentreren op een paar grote luchthavens en niet langer meer elke kleine luchthaven bedienen. We gaan dus minder routes zien op de markt en daaruit voortvloeiend minder capaciteit en vertrekmogelijkheden. Overigens zal ook het passagiersverkeer worden geraakt. De algemene verwachting is dat het passagiersverkeer in 2021 32 tot 41 procent lager zal zijn dan het oorspronkelijk verwachtte niveau.
DACHSER heeft met diverse chartervluchten medische beschermingsmiddelen van Azië naar Europa en Amerika gevlogen. Kunt u ons een overzicht geven?
De vraag naar het vervoer van medische beschermingsmiddelen is enorm geweest, vooral in mei en april. Maar sinds medio mei zien we hier weer een daling. Met ons charterprogramma hebben we onze klanten flexibele en betrouwbare oplossingen kunnen bieden, bijvoorbeeld voor de bevoorrading van ziekenhuizen in Europa tijdens de pandemie.
Elke crisis biedt ook mogelijkheden, dus we zien ook een aantal voordelen: zowel luchthavens als luchtvaartmaatschappijen erkennen het belang van luchtvracht met respect voor het passagiersverkeer. Dat helpt ons natuurlijk in de logistiek. We hebben ook geleerd dat flexibiliteit en communicatie vooral belangrijk zijn in tijden van crisis. Ook onze langdurige relaties met betrouwbare partners hebben hun vruchten afgeworpen. Veel luchtvaartmaatschappijen waarmee we in het verleden nauw hebben samengewerkt, hebben ons ondersteund met zowel charter- als commerciële oplossingen.
Al met al was en is het altijd een kwestie van flexibel reageren en het ontwikkelen van stabiele oplossingen met het oog op de toekomst. Zo plannen we momenteel onze eigen vluchten tussen Frankfurt en Chicago in het kader van ons vluchtprogramma, dat vanaf eind juli van start gaat.
Dank u wel voor dit interview, meneer Stroh.
Head of Global Air Freight bij DACHSER Air & Sea Logistics