Het werkt! Drie dagen en meer dan 2.000 kilometer met de e-truck
De DACHSER-vestiging in Bad Salzuflen gebruikt de batterijaangedreven Renault Trucks E-Tech D voor dagelijkse distributie rondom de vestiging. Met een actieradius van ongeveer 300 kilometer is de wendbare en stille e-truck zeer geschikt voor dit doel. Maar is het voertuig ook opgewassen tegen een reis door Europa, over meerdere landsgrenzen?
Deze vraag ontstond toen Matthias Syrbe, die in de planning werkt, om steun vroeg voor een transport voor een goed doel. Meubels moesten per vrachtwagen naar Hongarije worden vervoerd - meer dan 2000 kilometer heen en terug. Operations Manager Hans-Jürgen Westerhoff wilde helpen. Maar alleen de elektrische vrachtwagen was beschikbaar. Geen reden voor Matthias Syrbe en zijn bijrijder om elders te kijken - en de perfecte gelegenheid voor een klein avontuur. In dit interview vertelt hij over hun reis.
Per e-truck van Noordrijn-Westfalen naar Hongarije. Heb je getwijfeld?
Eerlijk gezegd was mijn eerste gedachte: zal het lukken? Want het is een lange reis. Maar mijn bijrijder steunde me in mijn planning en moedigde me aan dat we het samen aankonden. Dus de beslissing was snel genomen.
Hoe heb je de reis voorbereid?
De grootste uitdaging was om laadstations te vinden met voldoende laadcapaciteit voor de route, die ook toegankelijk waren voor vrachtwagens. Hiervoor hebben we verschillende apps gebruikt. We hebben de route en oplaadmogelijkheden van tevoren nauwkeurig gepland. De laadstations moesten direct aan de snelweg liggen om niet onnodig tijd te verliezen. En natuurlijk moesten we ons van tevoren vertrouwd maken met het voertuig en precies weten wat de actieradius en oplaadtijd van de accu's waren.
Op basis van de informatie die we toen hadden, d.w.z. de oplaadtijd, de accu's, de actieradius en de technologie van het voertuig, in combinatie met de oplaadmogelijkheden langs de route, maakte ik me helemaal geen zorgen meer.
Is je vertrouwen bevestigd? Hoe presteerde de e-truck?
Er waren geen problemen op de heenreis. De Renault rolde de kilometers af en reed de hele weg naar Hongarije zonder problemen. Op de terugreis kregen we een foutmelding van de boordcomputer, maar dit was na ongeveer tien minuten opgelost. Maar zelfs in die tijd liep de truck perfect en altijd op vol vermogen. Het was erg leuk om elektrisch onderweg te zijn.
DACHSER-vestiging in Bad Salzuflen, Duitsland
En werkte het plan met de oplaadstations?
Niet helemaal. Helaas moesten we enkele routewijzigingen accepteren omdat de informatie over de oplaadstations die we van tevoren hadden gekregen soms niet klopte. We hebben onderweg in totaal negen keer moeten opladen en de grootste uitdaging was om daadwerkelijk bij de oplaadpunten te komen. Veel oplaadstations die werden beschreven als geschikt voor vrachtwagens, waren eigenlijk helemaal niet geschikt. Het was meestal erg krap bij het oplaadpunt en we moesten vaak parkeerplaatsen blokkeren om überhaupt te kunnen opladen. Dit is natuurlijk niet ideaal.
Klinkt als een hele uitdaging.
Een keer werd het echt krap. We hadden van tevoren een laadpunt met een laadcapaciteit van 330kW geselecteerd. Maar ter plekke was er slechts 45kW laadstroom beschikbaar. Dit verstoorde onze planning volledig. We stopten het laadproces en zochten een ander laadpunt. Daar aangekomen was de vrachtwagen te hoog voor dit oplaadpunt - we moesten vertrekken met nog 10% lading over. Uiteindelijk vonden we een ander oplaadpunt. Er zat nog 2% in de accu's - en we raakten allebei een beetje in paniek. Maar het kwam allemaal goed, en deze situatie had ook iets goeds: want nu weten we dat je met de Renault ook 354 kilometer kunt rijden als het er echt op aankomt.
Wat is je algemene conclusie? Zou je weer een langeafstandsrit met een e-truck maken?
Onze reis heeft het aangetoond: De elektrische truck is betrouwbaar op de weg, maar de oplaadsituatie op de snelwegen laat nog heel veel ruimte voor verbetering. Ondanks de ingewikkelde oplaad- en parkeersituatie zou ik deze rit, of elke andere rit, altijd met een elektrische truck rijden. Ik ken nu de kleine dingen en details waar je op moet letten. En ik ben ervan overtuigd dat de oplaadsituatie na verloop van tijd zal verbeteren.
Tijdens deze tour hebben de twee chauffeurs 2.200 km afgelegd en 1.690 kWh elektrische energie verbruikt. Dit komt overeen met een besparing van ongeveer 1,1 ton CO2 in vergelijking met een moderne dieseltruck.