terug
razor

Het wereldwijde netwerk van operationele experts

Al 10 jaar lang leidt DACHSER zijn medewerkers op tot operationele experts. Het doel is deze experts in staat te stellen de vestigingen waar zij werkzaam zijn en daarmee het hele DACHSER netwerk te versterken en te ondersteunen met een rijkdom aan ervaring en gedetailleerde knowhow. Maar wat maakt nu precies zo’n operationeel expert?

DACHSER profiteert met name van de nauwe samenwerking binnen het wereldwijde netwerk van operationele experts.
DACHSER profiteert met name van de nauwe samenwerking binnen het wereldwijde netwerk van operationele experts.

Het kritisch bevragen van de eigen kennis en handelingen, het objectief analyseren, evalueren en optimaliseren van processen en procedures, en het overdragen van de eigen kennis en knowhow aan collega's door middel van gekwalificeerde training. Zo zou het dagelijkse werk van DENO's (DACHSER Expert Network Operations), DENAS (DACHSER Expert Network Air & Sea) en DEWO's (DACHSER Expert Warehouse Operations) omschreven kunnen worden. De bijscholing van medewerkers tot dergelijke operationele experts vormt een waardevol onderdeel van de personeelsontwikkeling bij DACHSER. De reden hiervoor is dat "we de vele technische ontwikkelingen moeten bijbenen", verklaart Eva-Maria Marcour, Head of Systems Management TMS & Operations Training Road, die ook de drijvende kracht achter de oprichting van het DENO netwerk was. Bovendien is DACHSER actief op de weg, in de lucht en op zee, en heeft het wereldwijd warehouses in beheer. Een voortdurende overdracht van kennis over de operationele activiteiten en over de systemen van DACHSER, en dit tussen alle medewerkers wereldwijd, wordt essentieel. Dit is waar onder andere 80 DENO’s, 33 DENAS en 53 DEWO’s elke dag aan werken. "Kennisoverdracht moet net zo dynamisch zijn als de logistiek zelf. Altijd op de hoogte zijn en nooit stilstaan vereist een hoge mate van flexibiliteit, evenals professionele en sociale vaardigheden," vat Denny Alfano, Team Leader Systems Operations/Expertise van de DENO's, samen.

Een zeer speciale geest

DACHSER is een familiebedrijf, en Lea Lechler, Team Leader Systems Training ASL & DENAS, merkt dit elke dag in het DENAS-netwerk: "Het maakt niet uit waar ik ben in de wereld, ik kan er zeker van zijn dat als ik een van de DENAS of collega's van het Business, Processen en Organisatie (BPO) gebied bel en om hulp vraag, ze klaar zullen staan". Deze netwerkgedachte is essentieel voor de operationele experts van DACHSER. "Kennis is er om gedeeld te worden", legt Sven Ackermann, Team Leader WMS Training bij DEWO's, uit.

DENO's, DENAS en DEWO's zijn wereldwijd actief. DENO's zijn actief in totaal 18 landen, DENAS in 22 en DEWO's in 11. Hoewel de verschillende tijdzones van Azië tot Amerika een uitdaging vormen voor de samenwerking, illustreren zij ook hoe divers het netwerk van operationele experts bij DACHSER is.

Verschillende mensen uit verschillende culturen betekent ook dat elk lid van het netwerk bekend is met de landspecifieke eisen voor DACHSER. Iedereen leert van elkaar en de culturele uitwisseling maakt het mogelijk om ter plaatse aan de verschillende eisen te voldoen. Er zijn geen taalbarrières: "Het onderscheidende netwerkconcept maakt het mogelijk om over de grenzen heen dezelfde taal te spreken, belangrijke taken te volbrengen en interessante contacten te leggen", aldus Patrik Cernohous, Team Leader Systems Operations/Expertise Transit Terminal bij DENO.

"Levenslang leren" is een essentieel aspect dat een kandidaat voor een functie als DENO, DENAS of DEWO moet meebrengen.
"Levenslang leren" is een essentieel aspect dat een kandidaat voor een functie als DENO, DENAS of DEWO moet meebrengen.

Train de trainer

Maar hoe wordt men een operationeel expert bij DACHSER? "Life Long Learning" is een punt dat eerst moet worden geïnternaliseerd, volgens Zsuzsanna Martin, Team Leader Standard Training Units & DENO. Dit betekent dat kandidaten altijd op zoek moeten zijn naar nieuwe onderwerpen om over te leren, zodat ze hun vaardigheden voortdurend kunnen ontwikkelen. Dit is belangrijk omdat de experts ook worden gezien als degenen die de operationele DACHSER knowhow doorgeven aan de vestigingen.

Bovendien moeten toekomstige DENO's, DENAS en DEWO's ook het zogenaamde Development Center doorlopen. Het doel van het ontwikkelingsprogramma is ervaren werknemers uit de relevante werkgebieden te identificeren en hen te kwalificeren als experts op dit gebied. Het testen van de vakkennis van de kandidaten en hun persoonlijke vaardigheden onder veeleisende omstandigheden belangrijke onderdelen van het Development Center.

In de lijn van voortdurende professionele ontwikkeling worden regelmatig opleidingssessies, workshops en webinars georganiseerd voor alle gecertificeerde operationele experts. Bij DENO bijvoorbeeld is deze opleiding gebaseerd op drie pijlers: 1) kennisoverdracht, 2) netwerken en 3) personeelsontwikkeling. Aangezien de experts over de hele wereld actief zijn, is een lokale bijeenkomst niet altijd mogelijk, daarom is een "cultuur van zelfstandig leren" een andere sleutel tot succes, zo voegt Sven Ackermann eraan toe. Dit kan worden bereikt door een combinatie van e-tutorials, webinars, vraag- en antwoordsessies, maar ook door gesprekken met experts in een live-format. "Het doel is om mensen te motiveren om op een zelfstandige manier te leren, omdat ze gebruik kunnen maken van verschillende leervormen en niet afhankelijk zijn van een statisch e-learning aanbod", zegt Sven Ackermann.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Danielle van der Kraan Public Relations