Het rijden met de HVO100-terminaltrekker is een goede duurzame tussenstap
DACHSER in Zevenaar heeft weer een goede tussenstap gezet richting duurzaamheid en milieubewustzijn in de logistieke sector. Onlangs werd een nieuwe terminaltrekker aangeschaft die rijdt op HVO100, een milieuvriendelijk alternatief voor diesel. Tim Regelink, Facility Manager van DACHSER in Zevenaar en Stefan Raimondo, Country Manager European Logistics Netherlands, vertellen er meer over.
HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) is een duurzame brandstof, dat naast plantaardige oliën en vetten, gemaakt wordt van restafval en restoliën, zoals gebruikt frituurvet. Het getal 100 geeft aan dat het gaat om 100 procent duurzame brandstof, zonder mix met fossiele brandstoffen. Rijden op deze brandstof is een positieve ontwikkeling; het levert veel milieuvoordelen op.
De terminaltrekker is een onmisbaar voertuig voor DACHSER. De trekker verplaatst meerdere keren op een dag zwaarbeladen trailers of wagens op het eigen terrein. Hierdoor rijden ze korte steeds korte stukken en moeten ze dus constant optrekken en afremmen, wat veel brandstof kost.
Tim Regelink: “Rijden op HVO100 geeft maar liefst 80 procent minder CO2-uitstoot ten opzichte van traditionele diesel. Juist bij het rijden van relatief veel korte afstanden biedt dit meerdere voordelen. Zo draagt het bij aan een verbeterde luchtkwaliteit en bevordert HVO100 de levensduur van motoren doordat filters en injectoren langer schoon blijven.”
Het vinden van een benzinepomp waar je HVO100 kunt tanken, was even een uitdaging. “Gelukkig vonden wij in Didam, vlakbij Zevenaar, servicestation Tatelaar die bereid was om HVO100 aan te bieden. Een terminaltrekker moet in de nabije buurt van het werkterrein kunnen tanken, omdat hij gemaakt is voor het afleggen van korte afstanden. Deze pomphouder wilde graag HVO100 aanbieden, maar is, om het rendabel te houden, afhankelijk van regelmatige afnemers. Nu is er een win-winsituatie voor beide partijen.”
Binnenkort hoopt DACHSER in Zevenaar ook twee elektrische terminaltrekkers in gebruik te nemen. Deze zijn geruime tijd geleden al besteld, maar een aantal onderdelen blijken moeilijk leverbaar. “De vraag is groter dan het aanbod, maar hopelijk kunnen we ze binnenkort toevoegen aan ons wagenpark. Het rijden met de HVO100-terminaltrekker is een goede duurzame tussenstap.”