terug
magazine

Groupage van de zee

LCL-diensten: Wereldwijde vervoersopties met hoge kostenefficiëntie en betrouwbare planning.

Aanvallen op vrachtschepen in de Rode Zee en de daarmee gepaard gaande omleidingen en vertragingen in de scheepvaart vormen steeds vaker een bedreiging voor het vlotte vervoer van goederen en dus ook voor de internationale handel. In dit interview legt Christian Kruse, Head of Global Ocean Freight LCL, de rol uit van intercontinentale groupage, LCL-diensten (Less-than-Container-Load) en welke specifieke voordelen deze voor klanten bieden.

Mr. Kruse, wat is de huidige situatie op de zeevrachtmarkt?

De zeevrachtmarkt maakt momenteel een turbulente periode mee. Sinds het begin van de Rode Zee-crisis medio december vorig jaar stegen de spottarieven sterk. Tegelijkertijd leidt deze situatie tot langere transittijden, omdat schepen dit gebied moeten vermijden. Helaas is er op dit moment geen zicht op een snelle oplossing. We constateren ook dat op vervoersroutes die op het eerste gezicht geen verband lijken te hebben met de Rode Zee, aanzienlijke vertragingen kunnen optreden, bijvoorbeeld bij vervoer van India naar China.

Over het algemeen hebben we onze lessen geleerd van de coronacrisis in het zeevrachtvervoer. Het is duidelijk geworden dat het belangrijk is om voorbereid te zijn op mogelijke knelpunten in de markt en om onze klanten een veerkrachtige en transparante supply chain te bieden.

Hoe ondersteunt u als logistieke dienstverlener uw klanten hierbij?

Met onze LCL-consolidatiedienst, d.w.z. wereldwijd groupagevervoer, bieden we een betrouwbare en planbare vervoersoplossing over zee, hoewel de huidige vertragingen in de scheepvaart ons nu al hoofdpijn bezorgen.

Met deze ‘groupage van zeevracht’ bundelen we de zendingen van onze klanten in Azië, Europa, Zuid-Afrika, Noord- en Zuid-Amerika en combineren deze in samengestelde LCL-containers. Kleinere zendingen bieden meer flexibiliteit en regelmatige wekelijkse afvaarten helpen ook om de transittijden te verkorten. We verzorgen dus het hele vervoersproces op een betrouwbare manier en optimaliseren zo de supply chains van onze klanten.

In deze complexe tijden, met veel vertragingen in de transportschema's, ligt onze focus op het tijdig informeren van onze klanten en, indien nodig, het adviseren van alternatieve vervoersroutes.

Voor welke klanten is de LCL-consolidatiedienst geschikt?

LCL is vooral geschikt voor wereldwijd actieve klanten die regelmatig zendingen hebben, maar niet genoeg goederen hebben om elke week een hele container te vullen. LCL-transport is daarom een aantrekkelijke optie om de transportkosten in verhouding te houden met de grootte van de zending.

Interview with: Christian Kruse

Christian Kruse is Head of Global Ocean Freight LCL bij DACHSER

En welke voordelen heeft dit nog meer?

Dankzij wekelijkse afvaarten, d.w.z. onmiddellijke verzending via LCL, helpen we de supply chains van onze klanten soepeler te laten verlopen, zodat goederen bijvoorbeeld niet onnodig op vervoer hoeven te wachten tot een hele container gevuld is. Met onze LCL-diensten bieden we efficiënte en betrouwbare wereldwijde vervoersopties die afkomstig zijn van één partij – en natuurlijk met de gebruikelijke hoge DACHSER-kwaliteit. Inklaringsdiensten en transparantie in de supply chain via onze IT-systemen maken ook deel uit van ons aanbod. Daarnaast krijgen onze klanten toegang tot ons wereldwijde netwerk wat hen een uitgebreide aanpak biedt voor hun wereldwijde inkoop en distributie.

Kunt u ons een voorbeeld geven om dit nader toe te lichten?

Laten we bijvoorbeeld een klant uit Zuid-Duitsland nemen die zijn goederen via ons uit Azië importeert. Bij vertrek kiezen we voor elke zending de meest geschikte route om de LCL-container te lossen bij een DACHSER-vestiging in Zuid-Duitsland, zo dicht mogelijk bij het afleveradres. Het vervoer van de haven naar de DACHSER-vestiging gebeurt via gecombineerd spoorvervoer.

Dit biedt onze klanten duidelijke voordelen, die vooral merkbaar zijn in vergelijking met import die in de zeehaven wordt gelost en van daaruit per vrachtwagen naar het binnenland wordt vervoerd. Door de container bij een lokale vestiging van DACHSER te lossen, wordt de zending onmiddellijk afgeleverd. Dit vermindert het aantal handelingen en de bijbehorende risico's aanzienlijk. Onze LCL-oplossing is kosteneffectiever, sneller en vermindert ook de CO2-uitstoot.

Wat is er nodig om deze complexiteit op de lange termijn te beheersen?

LCL-vervoer van hoge kwaliteit vereist natuurlijk ook een ervaren, internationaal team om de diversiteit van de supply chain op de lange termijn veilig en duurzaam te beheren, vooral in moeilijke tijden. Daarom zijn onze experts aanwezig op alle continenten, zodat we lokaal aanwezig zijn met veel logistieke expertise en altijd dicht bij de markt staan. Ons netwerk breidt zich voortdurend uit en we zijn goed voorbereid om stormachtige tijden goed door te komen.

Hartelijk dank voor het interview!

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder