Eerste waterstoftruck in gebruik door DACHSER
De Hyundai Xcient Fuel Cell wordt overdag ingezet voor lokaal transport in Magdeburg en 's nachts rijdt hij naar de DACHSER vestiging in Berlijn-Schönefeld.
Met de Hyundai Xcient Fuel Cell heeft DACHSER zijn eerste waterstoftruck in gebruik genomen.
Terwijl het voertuig overdag actief zal zijn in het regionale distributietransport in de regio Magdeburg, rijdt de vrachtwagen 's nachts in het systeemtransport naar de DACHSER vestiging in Berlijn-Schönefeld. ’s Nachts wordt het emissievrije voertuig gebruikt met een tandem-wissellaadbaktrailer. De Hyundai Xcient Fuel Cell heeft een maximaal toegestaan gewicht van 27 ton. Er kan 31 kilogram waterstof worden getankt, wat een bereik tot 400 kilometer mogelijk maakt. Hiervoor maakt DACHSER gebruik van het openbare waterstoftankstation aan de A2, dat zich in de directe omgeving van de vestiging in Maagdenburg bevindt. DACHSER maakt gebruikt van de Hyundai Xcient Fuel Cell via een pay-per-use model via H2 Green Power & Logistics GmbH.
We zijn erg blij dat we de eerste vestiging in het DACHSER netwerk zijn die een vrachtwagen op waterstof gebruiken en zo ook belangrijke ervaring opdoen voor het hele bedrijf in lokaal transport en ook in langeafstandstransport.
Christian Schäckel, General Manager DACHSER Logistics Center Magdeburg"We zijn erg blij dat we de eerste vestiging in het DACHSER netwerk zijn die een vrachtwagen op waterstof gebruiken en zo ook belangrijke ervaring opdoen voor het hele bedrijf in lokaal transport en ook in langeafstandstransport," zegt Christian Schäckel, General Manager, DACHSER Logistics Centre Magdeburg. De vrachtwagen wordt bestuurd door een vrouwelijke en een mannelijke chauffeur die onlangs hun opleiding hebben afgerond bij DACHSER in Maagdenburg.
Verandering naar duurzamere logistiek
Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics bij DACHSER, voegt hieraan toe: "Als onderdeel van onze strategie voor klimaatbescherming houden we ons intensief bezig met alternatieve aandrijvingen en brandstoffen en willen we de ontwikkeling ervan actief ondersteunen. We zien een groot potentieel in de waterstoftechnologie. Het is voor ons een belangrijke stap om deze technologie in de dagelijkse logistiek te kunnen testen.”
Als onderdeel van onze strategie voor klimaatbescherming houden we ons intensief bezig met alternatieve aandrijvingen en brandstoffen en willen we de ontwikkeling ervan actief ondersteunen.
Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics bij DACHSERDACHSER hanteert een langetermijnstrategie voor klimaatbescherming en stuurt, met een focus op efficiëntie, innovatie en integratieve verantwoordelijkheid, samen met klanten en partners aan op de verandering naar een duurzamere logistiek. De logistiek dienstverlener maakt al sinds 2018 gebruik van batterij-elektrische voertuigen, onder andere als onderdeel van het duurzame stadsbezorgingsconcept "DACHSER Emission-Free Delivery". Het wagenpark met alternatieve aandrijvingen wordt gestaag uitgebreid, vooral voor langeafstandstransport.