Een helder proces
Nilfisk werd in 1906 opgericht in een lokale werkplaats in Kopenhagen. Nu, meer dan 100 jaar later, is het bedrijf een van de wereldleiders in professionele schoonmaakapparatuur. Samen met DACHSER heeft Nilfisk zijn productie en logistieke processen gestroomlijnd en compleet afgestemd op de behoeften van zijn klanten.
De vraag naar professionele schoonmaakapparatuur voor openbare ruimtes, werkplekken, restaurants, hotels en huishoudens is door de wereldwijde pandemie en de bijbehorende hygiënemaatregelen hoger dan ooit. Hygiëne staat al 115 jaar bij Nilfisk centraal. Het bedrijf, opgericht in Kopenhagen, groeide van een kleine stofzuigermaker uit tot een wereldleider op het gebied van industriële schoonmaakapparatuur, met meer dan 4500 medewerkers. De professionele vloerreinigers, stofzuigers en hogedrukreinigers van het bedrijf worden nu in meer dan 100 landen verkocht.
“De aard en rol van schoonmaken is sterk veranderd door de pandemie. Veel bedrijven hebben hun denkwijze volledig herzien. Er wordt nu veel meer aandacht besteed aan schoonmaken en desinfecteren en er worden striktere procedures gevolgd”, vertelt Morten Jensen, Logistiek Directeur bij Nilfisk. “Er is een efficiënt logistiek concept nodig om aan de sterk groeiende vraag te kunnen voldoen.’’
Hoe simpeler, hoe beter
Jaren geleden veranderde Nilfisk zijn logistieke strategie waarbij ze het aantal logistiek dienstverleners gereduceerd hebben van dertig naar zes. Sinds 2010 maakt DACHSER en zijn uitgebreide groupagenetwerk daar deel van uit.
In 2020 heeft Nilfisk hun logistieke processen onder de loep genomen om te kijken hoe deze verder geoptimaliseerd konden worden. Dit resulteerde in een nieuwe structuur die snelle, betrouwbare leveringen biedt aan markten in Noord- en Centraal-Europa, het Verenigd Koninkrijk, Rusland en Turkije. De focus ligt op drie centraal gelegen distributiecentra: in Gent (België), Trollhättan (Zweden) en Tarragona (Spanje). De uitdaging, na deze fundamentele herstructurering, was om de doorlooptijden voor klanten in heel Europa zo kort mogelijk te houden.
“Snelle, tijdige en transparante leveringen binnen Europa, zijn een doorslaggevende factor voor ons bedrijf. Met dit in ons achterhoofd, proberen we onze supply chain zo simpel mogelijk te maken.” – Morten Jensen, Logistiek Directeur bij Nilfisk
“Met ons netwerk en onze entargo productlijn, met name onze premium targospeed dienst, kunnen wij Nilfisk effectief ondersteunen om vanuit vele kleine, lokale vestigingen een krachtig geheel te maken en de verkoop nog sneller en nog efficiënter in te richten”, zegt Jonas Bettray, Key Account Manager European Logistics bij DACHSER. “Dankzij de hoge kwaliteit en leveringsbetrouwbaarheid, is het Europese groupagenetwerk van DACHSER geknipt voor het bundelen van deze zendingen.” Hij voegt eraan toe dat DACHSER momenteel twee distributiecentra van Nilfisk – in Gent via de DACHSER-vestiging in Moeskroen en in Trollhättan via de DACHSER-vestiging in Göteborg – aan zijn groupagenetwerk koppelt. Vanuit hier worden alle markten in zeer korte tijd bereikt.
Wat Nilfisk het meest waardeert is de flexibiliteit van DACHSER. “Normaal gesproken vertrekken er iedere dag 12 vrachtwagens vanuit ons distributiecentrum in Gent naar de DACHSER-vestiging in Moeskroen, maar op piekmomenten kan dit aantal oplopen tot 20 vrachtwagens”, zegt Kim Østerby, Transport Development Manager EMEA bij Nilfisk. Betrouwbaarheid is een belangrijk criterium voor het bedrijf, voegt hij eraan toe. Maar het is meer dan enkel dat: “We willen altijd en overal in Europa toegang hebben tot alle informatie en data die we nodig hebben om onze doelen te bereiken.”
Een vuurproef in moeilijke tijden
Nabijheid en vertrouwen zijn, volgens Jensen, essentiële aspecten in de relatie met de logistiek dienstverlener. Dit is iets wat Nilfisk erg waardeerde tijdens de Brexit en de COVID-19 pandemie, toen de Europese supply chains sterk onder druk kwamen te staan. “We konden altijd rekenen op DACHSER, zelfs tijdens moeilijke omstandigheden. Het is belangrijk om de levertijden na te komen in een periode van onzekerheden en beperkingen die zowel onze bedrijven als de werkmethoden van onze werknemers beïnvloeden’’, benadrukt Jensen.
“We zijn dichter naar elkaar toegegroeid in deze moeilijke tijden”, bevestigt Bettray. “Het feit dat beide partners ook op persoonlijk vlak goed overeenkomen, helpt zeker.” In het bijzonder waardeert hij de “Scandinavische” manier van samenhorigheid. “We pakken alle taken en uitdagingen altijd samen aan, op een respectvolle en directe manier– altijd als gelijken en in wederzijdse waardering. Dit is een belangrijk onderdeel van ons succesverhaal”, zegt Bettray. Om alle processen zo efficiënt en transparant mogelijk in te richten, hebben Nilfisk en DACHSER een overeenkomst tussen beide hoofdkantoren gesloten. Dit zorgt voor nauwe en persoonlijke uitwisselingen op het managementniveau en voorkomt mogelijke informatieachterstand op lokaal of regionaal niveau. “We hebben van logistiek een managementkwestie gemaakt”, zegt Jensen. “Bij een structurele verandering als deze, is het veel eenvoudiger om op een directe, rechtstreekse manier te communiceren met de uitvoerende partij.”
In de toekomst is er “groot potentieel voor samenwerking” met de consumentenmarkten, voegt Bettray daaraan toe. Dankzij de gevestigde branchespecifieke oplossing DACHSER DIY Logistics kunnen bestaande overeenkomsten worden benut om tijdgevoelige leveringen betrouwbaar en tijdig uit te voeren voor meer dan 18.000 doe-het-zelfzaken in heel Europa. Het feit dat duurzaamheid bij DACHSER een hoge prioriteit heeft, is voor Jensen nog een andere reden om voor de logistiek dienstverlener te kiezen. “Het doel van professionele schoonmaak is altijd om de levenskwaliteit te verbeteren. Dit is enkel mogelijk met duurzame oplossingen – ook in de logistiek. Ook op dat vlak zitten we op dezelfde golflengte als DACHSER.”