Digitale tweeling: DACHSER en Fraunhofer IML vergroten transparantie in groupagezendingen
Succesvolle tests op twee locaties. Deze eerste stap maakt het handmatig scannen en labelen van pallets overbodig en versnelt de doorlooptijd. Ook is er hoop dat AI in de toekomst het laden zal ondersteunen en optimaliseren.
In samenwerking met Fraunhofer IML heeft DACHSER een innovatie in groupagelogistiek ontwikkeld en in de praktijk gebracht. In de zogenaamde @ILO-terminal wordt volledig automatisch en in realtime een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen van een overslagloods - een ‘digitale tweeling’. De digitale tweeling versnelt inkomende en uitgaande processen en verschaft continu bijgewerkte informatie over de locatie van elke pallet, waar niet alleen medewerkers in de overslagloods en chauffeurs van profiteren, maar ook medewerkers in de planning en de klantenservice.
Deze technologische innovatie bewijst zich al in de praktijk in de overslagloodsen van de DACHSER-vestigingen in Unterschleißheim bij München en Öhringen bij Heilbronn. @ILO staat voor Advanced Indoor Localization and Operations en is een onderzoeksproject van het DACHSER Enterprise Lab, dat de logistieke dienstverlener samen met het Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML) uitvoert. De kern van het project is de gezamenlijk ontwikkelde @ILO-software. Speciale op AI gebaseerde algoritmen interpreteren de gegevens die de optische scanapparatuur elke seconde vastlegt. Deze gegevens worden gebruikt om alle pallets automatisch en direct te identificeren en te lokaliseren. In de toekomst zullen ze de pallets ook meten. Zo ontstaat een volledig, altijd actueel beeld van de overslagloods en zijn processen - een digitale tweeling. In de toekomst zal dit naar verwachting realtime gegevens opleveren over elke palletzending in het Europese transportnetwerk van DACHSER.
"Door onze kernprocessen consequent te digitaliseren kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren", legt DACHSER CEO Burkhard Eling uit. "We richten ons daarbij niet alleen op de nieuwste technologieën - we willen ook onze medewerkers meenemen in de digitale wereld, net als in de @ILO-terminal. Deze innovatie biedt duidelijke voordelen voor het dagelijkse werk in de overslagloods en kan zo een mijlpaal worden op weg naar een efficiëntere en duurzamere logistieke operatie."
"De @ILO-terminal brengt ons naar een nieuw niveau van zichtbaarheid van de supply chain", zegt Stefan Hohm, CDO en lid van de Raad van Bestuur bij DACHSER. "We hebben ruim vier jaar samen met Fraunhofer IML aan de digitale tweeling gewerkt. Met veel kennis, ideeën en vooral passie hebben de teams - die bestaan uit zowel onderzoekers als experts die in het veld werken – het Internet of Things en de visie van Logistiek 4.0 ook in de groupagelogistiek tot werkelijkheid gebracht."
Door onze kernprocessen consequent te digitaliseren kunnen we onze dienstverlening blijven optimaliseren
Burkhard Eling, DACHSER CEOVolledig automatische identificatie en nauwkeurige tracering tot op de meter
In de @ILO-terminal worden de pallets bij binnenkomst, verblijf en vertrek volledig automatisch geïdentificeerd en geregistreerd in het transportmanagementsysteem. Dit maakt het handmatig scannen van barcodes en het extra labelen van de pallets overbodig. De tweedimensionale datamatrixcodes op de bovenkant van elke pallet dienen als identificatiemiddel en vormen de technologische basis van dit systeem samen met honderden optische scanapparaten in het plafond die de hele overslagloods in beeld brengen.
Het systeem maakt het ook mogelijk alle pallets tot op de meter nauwkeurig en in realtime te volgen in de overslagloodsen, die vaak zo groot kunnen zijn als een voetbalveld. De locaties van pallets en de positie van elektrische pallettrucks (EPT's) kunnen in realtime worden gevisualiseerd en weergegeven op websites, apps of mobiele displays, samen met instructies voor intern transport, waardoor de transparantie in het warehouse aanzienlijk wordt verbeterd en zoek- en laadprocessen worden versneld.
Ook is er de automatische link tussen EPT's en pallets. Het @ILO-systeem detecteert automatisch wanneer een pallet door een EPT wordt opgepakt en geeft via displays realtime informatie over de betreffende pallet aan de medewerkers. Ook dit is een functie die de procestijden verkort en de processen in de overslagloods opnieuw kan vormgeven.
De @ILO-terminal brengt ons naar een nieuw niveau van zichtbaarheid van de supply chain
Stefan Hohm, DACHSER CDOConstante meting van pallets
Een ander technologisch hoogtepunt van de @ILO-terminal is op komst: de volautomatische en constante meting van alle pallets. Het systeem is al in staat om bij pilotinstallaties de afmetingen van de verpakte goederen met grote nauwkeurigheid vast te stellen. Wanneer het systeem volledig gebruiksklaar is, kunnen de volumegegevens van elke pallet worden ingevoerd in intelligente algoritmen om bijvoorbeeld chauffeurs en medewerkers van overslagloodsen te helpen bij de laad- en routeplanning, en om de capaciteitsbenutting van wisselbakken, trailers en vrachtwagens voor lokaal vervoer verder te verhogen. Het resultaat zou een vermindering van het aantal vervoerskilometers zijn en dus ook een vermindering van de uitstoot.
"De eerste tests hebben de praktische voordelen van de @ILO-terminal al duidelijk aangetoond", zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij DACHSER. "Het systeem bespaart onze medewerkers kostbare tijd en laat hen de processen in de overslagloods nog efficiënter organiseren. Het maakt ook het laden en vertrekken voor chauffeurs aanzienlijk minder stressvol. Dit alles heeft het potentieel om next level innovatie te brengen in groupagelogistiek."
Uitgebreide informatie over het @ILO-project is beschikbaar in het PDF-bestand hieronder