terug
magazine

De verbindende kracht van elektrisch rijden

De overgang naar elektrisch rijden verandert wereldwijd de logistieke processen. Autoleverancier Swoboda, uit het Duitse Allgäu, ziet dit ook als een kans. Met DACHSER herstructureert het bedrijf hiervoor zijn wereldwijde supply chains opnieuw.

Met DACHSER richt Swoboda, fabrikant van auto-onderdelen, zijn wereldwijde supply chains in op de toekomst van elektrisch vervoer.
Met DACHSER richt Swoboda, fabrikant van auto-onderdelen, zijn wereldwijde supply chains in op de toekomst van elektrisch vervoer.

In de wereld van elektrisch vervoer komt beweging. Volgens Statista wordt er tot 2028 een jaarlijkse omzetstijging van ongeveer 10 procent verwacht voor elektrische voertuigen. Naar verwachting zullen er dan wereldwijd meer dan 17 miljoen exemplaren worden verkocht.

Hoewel sommige mensen graag hadden gezien dat overschakeling naar elektrische auto’s, nog sneller had plaatsgevonden, zijn experts het erover eens dat de bestemming duidelijk is. Megatrends zoals elektrisch rijden, automatisch rijden, connectiviteit en nieuwe vervoersconcepten stimuleren de overgang van brandstofmotor naar elektrische motor. Dit zorgt voor blijvende veranderingen, niet alleen voor autofabrikanten en -leveranciers, maar ook voor logistieke dienstverleners.

Dietmar Sirch, Head of Logistics Processes bij Swoboda, fabrikant van auto-onderdelen in het Duitse Wiggensbach, vlakbij Kempten, deelt deze mening. "Flexibiliteit, stabiliteit en snelheid worden meer dan ooit van de logistiek verwacht", zegt hij.

Digitalisering en transparantie belangrijker dan ooit

Het familiebedrijf Swoboda is, net als DACHSER, een wereldspeler met wortels in de regio Allgäu. Op twaalf locaties in zes landen op drie continenten ontwikkelen en produceren zo'n 4.000 mensen sensoren, besturingsunits en aandrijflijncomponenten voor de auto-industrie.

Swoboda is actief in marktsegmenten die bijzonder profijt hebben van technologische veranderingen. "We zijn al jaren betrokken bij de overgang naar e-mobility", zegt Stefan Walgenbach, Head of Logistics van Swoboda's fabriek in Wiggensbach. Het productportfolio en de bestaande leveringsafspraken met fabrikanten zijn steeds meer gericht op e-mobilitycomponenten. Swoboda ontwikkelt en produceert al jaren sensoren en aandrijfcomponenten voor elektrische auto's, e-bikes, cargobikes en e-scooters. Het doel is om de technologie veiliger, handiger en energiezuiniger te maken.

Alleen al in de fabriek in Wiggensbach produceert Swoboda elke maand ongeveer vijf miljoen zeer complexe onderdelen en componenten. Deze variëren van controle-instrumenten tot grote en zware componenten. Elke dag verlaten wereldwijd ongeveer een miljoen onderdelen de fabrieken van Swoboda. Maar de enorme hoeveelheid is niet de enige uitdaging voor een logistieke dienstverlener.

"We hebben een partner nodig die wereldwijd opereert, lucht-, zee- en wegennetwerken naadloos op elkaar kan laten aansluiten en transport kan optimaliseren", zegt Dietmar Sirch, Head of Logistics Processes bij Swoboda in Wiggensbach.

"De transformatie dwingt logistieke bedrijven natuurlijk om zich nog verder aan te passen", zegt Walgenbach. De autobranche is altijd al zeer dynamisch geweest en zal verder veranderen door het elektrische vervoer. "Er komen nu heel nieuwe spelers op de markt, die zich anders positioneren dan de gevestigde fabrikanten," zegt Walgenbach. In de toekomst is het nodig om onderdelen en componenten te leveren aan een nog bredere en gevarieerdere klantenkring.

Sirch gelooft dat vooral de data-uitwisseling in een stroomversnelling komt: "Nu al verwachten onze klanten uitgebreide informatie via digitale kanalen (EDI) nog voordat de goederen de fabriek verlaten, en er lijkt geen einde te komen aan de optimalisaties." Daarnaast zullen steeds meer klanten toegang vragen tot tracking van de leveringsvoertuigen. "Ze willen precies weten waar de vrachtwagen is, zodat ze hun productie zo nauwkeurig mogelijk kunnen plannen," zegt Sirch. Alle wissellaadbakken en trailers van DACHSER zijn al enige tijd uitgerust met de nodige IoT-apparaten, waardoor een hoge mate van transparantie in de supply chain ontstaat.

En transparantie, voegt Walgenbach eraan toe, is belangrijker dan ooit. Bestellingen worden steeds vaker op het laatste moment gewijzigd. Productieleveranciers voelen nog steeds de gevolgen van recente verstoringen van supply chains en knelpunten voor elektronische componenten zoals halfgeleiders uit het Verre Oosten. De productie kan daardoor zeer snel veranderen. "Sommige klanten passen opeens hun hoeveelheden en leveringstermijnen aan: tien pallets worden er opeens vijftig," zegt Sirch. Daarop moet niet alleen Swoboda, maar ook DACHSER kunnen reageren. "Het is een grote uitdaging voor de supply chain en het eigen voorraadbeheer", zegt Walgenbach. Omdat Swoboda zijn klanten leveringszekerheid belooft, moet het bedrijf een even betrouwbare logistieke dienstverlener hebben.

Om zich voor te bereiden op toekomstige veranderingen, wil Swoboda de hulp van DACHSER om zijn supply chains systematisch verder te optimaliseren. De twee bedrijven uit de Allgäu werken al sinds 2005 samen.
Om zich voor te bereiden op toekomstige veranderingen, wil Swoboda de hulp van DACHSER om zijn supply chains systematisch verder te optimaliseren. De twee bedrijven uit de Allgäu werken al sinds 2005 samen.

DACHSER als wereldwijde logistieke partner

Dat DACHSER aan deze hoge eisen voldoet, blijkt uit de langdurige samenwerking tussen de twee bedrijven. Sinds 2005 is de logistieke dienstverlener actief voor Swoboda. "De naadloze samenwerking tussen logistieke bedrijven en auto-klanten is de sleutel tot een efficiënte stroom in de supply chain. Het gaat niet alleen om het verplaatsen van producten, maar ook om het creëren van vertrouwen en succes op de weg van mobiliteit," zegt Christian Fackler, Sales Manager bij DACHSER's Allgäu logistics center. Swoboda gaf DACHSER eerst de opdracht om alleen het transport en de expeditie te verzorgen, maar het logistieke bedrijf biedt nu een uitgebreid scala aan diensten, waaronder opslag en douaneafhandeling. Bovendien heeft DACHSER de ‘Interlocking’ van European Logistics en Air & Sea Logistics uitgebreid om een betrouwbare basis te creëren voor import en export van en naar Swoboda-fabrieken in China en Mexico. "Bovendien zijn er al verdere projecten voor route-optimalisatie, vraaggerichte levering van grondstoffen voor productie en digitalisering van gezamenlijke processen in ontwikkeling," aldus Fackler.

Dit alles is mogelijk dankzij de voortdurende optimalisatie van supply chains die in de loop van de samenwerking heeft plaatsgevonden. In 2016 merkte het logistieke team van Swoboda bijvoorbeeld dat geponste platen van de fabriek in Tsjechië naar Pforzheim werden vervoerd voor verdere verwerking. Vervolgens werden ze teruggebracht naar Tsjechië, waar ze werden opgeslagen tot ze nodig waren in de fabriek in Wiggensbach in Allgäu. Een tijdrovende en dure procedure. DACHSER heeft nu de levering aan de fabriek in Allgäu via zijn netwerk overgenomen. "De korte afstanden maken ons flexibeler, en zorgen vooral voor minder belasting voor het milieu," zegt Walgenbach. Vandaag de dag verzorgt DACHSER al meer dan tachtig procent van de Europese transporten van Swoboda.

Om voorbereid te zijn op toekomstige veranderingen wil Swoboda samen met DACHSER zijn supply chains verder optimaliseren. "In de toekomst zullen we met heel andere volumes en ophaalfrequenties werken," zegt Sirch. Bovendien wordt CO2-besparing in het transport steeds belangrijker. Daarom wil het bedrijf doorgaan met groupagezendingen. "We zullen samenwerkingen creëren tussen fabrieken, bijvoorbeeld om de goederenstromen van Zuid-Duitse locaties in Schorndorf en Fürth naar onze locaties in Tsjechië en Roemenië te optimaliseren," zegt Sirch. Maar hij is zich er ook van bewust, dat het verminderen van milieuvervuiling in combinatie met het aanbieden van speciale spoedleveringen aan een klant een grote uitdaging is, die een perfecte interactie vereist tussen de systemen van Swoboda en die van de logistieke dienstverlener.

Op basis hiervan wil Swoboda samen met DACHSER aan de slag met het herstructureren van zijn wereldwijde logistieke processen. Tot nu toe heeft elke fabriek zijn eigen benadering gevolgd voor magazijnbeheer en voorraadplanning. Omdat halfgeleiderfabrikanten in Azië hun productieactiviteiten lang van tevoren plannen, kunnen sommige klanten hun orders zes maanden voor levering niet meer wijzigen - een periode die een ‘bevroren zone’ wordt genoemd. Tegelijkertijd passen klanten van Swoboda soms hun productieplanning op korte termijn aan, dus zijn er passende logistieke oplossingen nodig. Bijvoorbeeld door elektronische componenten van leveranciers in Azië en overzee sneller en kostenefficiënter te vervoeren om de levertijden te verkorten. "We willen de bronnen voor elektronische componenten in Maleisië, Indonesië, Japan en China samenbrengen," zegt Sirch. Het plan is om een wereldwijd en gestroomlijnd netwerk van magazijnen te creëren van waaruit de eigen productie en klanten kunnen worden bevoorraad. "Hiervoor hebben we een partner nodig die wereldwijd opereert, naadloos aansluit op lucht-, zee- en wegennetwerken en het transport kan optimaliseren. DACHSER zal genoeg te doen hebben," zegt Sirch met een knipoog, voordat hij er meteen aan toevoegt: "Uiteindelijk zijn kwaliteit en leveringsbetrouwbaarheid het belangrijkst voor ons.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder