De kracht van data
Snellere en betere data: de gehele supply chain zal er uiteindelijk van profiteren. Maar hoe kunnen goederen- en informatiestromen voorspelbaar, efficiënter en duurzamer gemaakt worden?
De logistieke sector erkende decennia geleden al dat het verstrekken van informatie zeer belangrijk is voor een betrouwbare en flexibele goederenstroom. Wanneer komt de zending aan? Zijn er vertragingen of worden deze verwacht? Hoe beïnvloeden externe factoren de transittijden? Om klanten te kunnen voorzien van deze antwoorden en om de transparantie van de supply chain te verhogen, wordt er onder andere vaak gebruik gemaakt van tracking & tracing.
Voor logistiek dienstverleners bieden kernsystemen voor transportbeheer in combinatie met speciale planningstools de gevraagde informatie. Maar één ding geldt nog steeds: persoonlijke ervaring en betrouwbare contactpersonen blijven een sleutelrol spelen in de dagelijkse planning van leveringen en afhalingen.
Al jaren optimaliseert de logistiek zijn processen en verhoogt hij de efficiëntie tot een zeer hoog niveau vergeleken met andere industrieën. “Desondanks overwint deze aanpak niet alle uitdagingen zoals het tekort aan chauffeurs en laadruimte, seizoen pieken, beperkte toegang tot stadscentra en toenemende eisen voor duurzaamheid’’, zegt Michael Schilling, COO Road Logistics bij DACHSER. Hij roept verzenders en logistiek dienstverleners op “samen te werken om een ongekend niveau van planningszekerheid, efficiëntie en vooral precisie in de logistiek te creëren”. En in het licht van de verzwakkende economie, die onvermijdelijk steeds meer druk legt op de efficiëntie en kosten, ziet hij geen betere tijd om te handelen dan nu. “Om een betrouwbare goederenstroom en ononderbroken supply chain te garanderen, heeft Industry 4.0 Logistics 4.0 nodig en omgekeerd.
Nauwkeurige kwantiteitsplanning en -controle
De sleutel tot nauwkeurige kwantiteitsplanning en -controle ligt helemaal aan het begin van de logistieke procesketen - in de verzendgegevens die de afzender naar zijn logistieke partner verzendt: deze gegevens moeten in de toekomst volledig digitaal en eerder beschikbaar worden gesteld dan voorheen. DACHSER biedt een scala aan flexibele en eenvoudige opties voor data invoer in relevante interfaces (bijvoorbeeld EDI, API).
“Snellere en betere data komen uiteindelijk de gehele supply chain ten goede”, Michael Schilling, COO DACHSER
Een van de doelstellingen is om de dag voor het laden de gegevens te ontvangen. Hierdoor kan er een planningsvoorspelling worden gemaakt, die een efficiëntie verhogend effect heeft op de andere processen in het groupagenetwerk - van de aanschaf van laadruimte tot de uiteindelijke levering. In tijden van toenemende onzekerheid en schaarse middelen zijn dergelijke planningsgegevens een sleutelfactor. Eerdere beschikbaarheid van dergelijke data zou in de toekomst ook de weg vrijmaken voor artificiële intelligentie (AI) en overige voorspellende analysetoepassingen (Machine Learning).
De nieuwe standaard: melding met informatie op de dag voor verzending
“Wanneer er standaard een melding komt met operationele informatie de dag voordat een zending gepland staat, kunnen bedrijven en logistiek dienstverleners efficiëntie en duurzaamheid makkelijker en sneller toepassen’’, benadrukt Schilling. Hij noemt verder enkele cijfers: bij DACHSER wordt bij ongeveer 20 procent van de goederenzendingen in Europa een melding verzonden voor de dag van verzending. In de sector Food Logistics ligt dit cijfer al op 67 procent, maar zelfs hier is er nog veel ruimte voor verbetering. “We maken er onze missie van om bij zoveel mogelijk wegtransport in Europa de dag voor de zending een melding te sturen’’, zegt Schilling. ‘’Dit moet een standaard worden.’’
Om zich voor te bereiden op het groeiende behoefte profiel van de markt, investeert DACHSER in zijn planningssystemen en, als onderdeel van het Idea2net Short Distance 2.0-project, in de functionaliteiten gericht op de verwerking van vroege planningsgegevens. Na een grondige revisie van zijn planningssoftwaretools, heeft DACHSER er in 2019 al enkele uitgerold. Meer grote ontwikkelingen volgen in dit jaar en de daaropvolgende jaren.
Het doel is om data uit te breiden, te automatiseren en te vereenvoudigen. Op deze manier ontvangt de desbetreffende DACHSER vestiging informatie over de verwachte levertijd van de goederen in de namiddag in plaats van middernacht. De software genereert een voorlopig schema met één druk op de knop, die de coördinator vervolgens kan optimaliseren. Een applicatie die informatie geeft over openingstijden, bezorgvoorwaarden en -restricties is ook gekoppeld aan de planningstool. Vanaf 2020 introduceert DACHSER ultramoderne handheld-apparaten voor vrachtwagenchauffeurs, die het verzamelen en overdragen van data verder zullen versnellen. Als gevolg hiervan zullen chauffeurs ook deel uitmaken van het informatie- en planningsproces.
Notificaties zijn echter slechts een onderdeel van het proces. “Als we planningstransparantie en -efficiëntie willen vergroten, moeten logistiek dienstverleners en klanten ook werken aan de datakwaliteit. Je kunt immers niet verwachten dat gedigitaliseerde systemen optimale resultaten genereren als de gegevens die je invoert onvolledig zijn of fouten bevatten”, legt Schilling uit. “Snellere en betere data komen uiteindelijk de gehele supply chain ten goede”.