"De Benelux is een belangrijke schakel in de wereldwijde logistiek"
Een geïntegreerd transportnetwerk, verbindingen met wereldwijde markten en een ideale geografische ligging – de Benelux biedt de perfecte voorwaarden voor intelligente logistieke oplossingen. Aat van der Meer, Managing Director van DACHSER Benelux, vertelt over het belang van opleidingen en trainingen, hoe het coronavirus de regio beïnvloedt en over het Koninklijk bezoek.
Begin juli ontving DACHSER in Nederland een Koninklijk bezoek: Koning Willem-Alexander bezocht de vestiging in Waddinxveen. Hoe kwam dit tot stand?
Het bezoek van de Koning aan onze vestiging in Waddinxveen was echt een hoogtepunt. DACHSER is in Nederland een door het SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) erkend leerbedrijf. Het SBB heeft vanwege de coronacrisis een actieplan gelanceerd om ervoor te zorgen dat de opleidingen en stages worden voortgezet, met name in tijden van crisis. DACHSER geeft hier het goede voorbeeld in en heeft zijn opleidingsprogramma's consequent voortgezet, zelfs tijdens de pandemie van de afgelopen maanden – alle stagiairs zijn bij ons in dienst gebleven. De koning kreeg dit uit de eerste hand te zien. Hij sprak met een aantal studenten en stagebegeleiders over hun ervaringen met de stageplekken. Aansluitend sprak hij met bijna afgestudeerde studenten en begeleiders over ambities en toekomstperspectief.
Over opleidingen gesproken, hoe gaat dit in zijn werking voor jongeren?
Logistieke netwerken zijn gemaakt door en voor mensen. Door jongeren te inspireren om een carrière te maken in de logistiek, geven we de toekomst vorm - zowel voor DACHSER als voor onze klanten. Daarom werkt DACHSER in de Benelux samen met verschillende scholen en instanties om jongeren enthousiast te maken voor de logistieke sector. In Nederland en Luxemburg hebben we al enkele jaren een werken-lerenprogramma en in België was DACHSER een van eerste bedrijven die studenten deze mogelijkheid aanbood.
Is DACHSER in de Benelux van plan om minder opleidingen en stageplekken aan te bieden dan voor de coronacrisis? En hoe denkt u dat de pandemie DACHSER Benelux in het algemeen zal beïnvloeden?
Onze aanpak van opleidingen en trainingen zal niet veranderen. We weten uit ervaring dat het niet investeren in de volgende generatie betekent dat het bedrijf een paar jaar later voor grote uitdagingen zal komen te staan. We zullen dus vasthouden aan onze trainingsstrategie.
In maart tot april voelden we de gevolgen van de pandemie toen de volumes afnamen. Maar we zagen de economie in mei weer aantrekken en in juni was het bijna ‘business as usual’. Dat gezegd hebbende, heb ik het gevoel dat we er nog niet zijn. Ik ben er zeker van dat we in de komende maanden voor ‘’verassingen’’ zullen komen te staan. Dit kan natuurlijk zowel positieve als negatieve gevolgen hebben. Maar ik ben ervan overtuigd dat we door de moeilijke tijden heen zullen komen en onze toekomstvisie de komende jaren zullen blijven volgen.
Managing Director van DACHSER Benelux
Terugkijkend naar het verleden, wat waren de belangrijkste mijlpalen van DACHSER in de Benelux?
DACHSER is sinds 1975 in Nederland en België actief en vanaf toen is er veel gebeurd. Een mijlpaal was de opening van onze nieuwe vestiging in Waddinxveen nabij Rotterdam in 2007; een andere mijlpaal was het openen van een nieuwe locatie in Luxemburg in 2011. Het jaar daarop werd onze nieuwe vestiging in Zevenaar geopend, waar we enkele jaren later de overslagloods uitbreidden tot 10.000 m2 om de enorme volumegroei op te vangen.
In 2013 hebben we ook 5.000 m2 opslagruimte voor contractlogistiek toegevoegd aan de vestiging in Waddinxveen. Waddinxveen is nu het hoofdkantoor van onze Benelux-organisatie. Eind 2019 hebben we daar een nieuw warehouse van 17.000 m2 met ongeveer 30.000 palletplaatsen in gebruik genomen.
En in Willebroek, België, heeft een nieuw pand van 9.100 m2 op een terrein van 37.800 m2 de oude vestiging vervangen, wat een grote sprong in efficiëntie betekent. De volgende uitbreiding van deze vestiging staat al gepland in 2021. In 2017 hebben we ook de vestigingen in Moeskroen (België) en Grevenmacher (Luxemburg) uitgebreid en we zijn van plan om deze locaties in 2020 verder uit te breiden.
Ook onze lucht- en zeevrachtactiviteiten zijn gegroeid: ons kantoor op Schiphol is in 2019 verdubbeld in omvang en het kantoor in Maastricht is begin 2020 verhuisd naar een grotere en modernere ruimte.
Wat is de rol van DACHSER Benelux binnen het DACHSER netwerk?
De geografische ligging van de Benelux-landen binnen Europa is een groot voordeel voor bedrijven, waardoor de regio een belangrijke plaats inneemt in de wereldwijde logistiek.
Met de havens van Rotterdam, Antwerpen, Gent en Zeebrugge, plus Schiphol Airport bij Amsterdam, Maastricht Airport en Brussels Airport is het netwerk van de Benelux een aantrekkelijke en effectieve toegangspoort tot de wereld. Snelwegen, spoorwegen en waterwegen verbinden deze internationale hubs nauw met regionale en aangrenzende productiecentra en consumenten.
De naadloze aansluiting van DACHSERs wereldwijde lucht- en zeevrachtnetwerk op het uitgebreide Europese transportnetwerk over land is een bijzonder belangrijk onderdeel van DACHSERs activiteiten in de Benelux. Deze landen vormen een cruciale schakel in de wereldhandel. Daarom hebben wij onze aanwezigheid in de regio gestaag uitgebreid en ons Europese netwerk verder geconsolideerd. De intensieve samenwerking van onze activiteiten op het gebied van Road Logistics en Air & Sea Logistics is iets wat we over de hele linie, van IT tot en met de verkoop, zullen blijven stimuleren. Op deze manier kunnen we de gehele supply chain uit één hand aanbieden.
Welke logistieke trends kunnen we in de toekomst verwachten in de Benelux?
Vanwege Brexit verwachten we dat meer bedrijven zullen besluiten om hun goederen op het Europese vasteland op te slaan. Met onze vestiging in Waddinxveen vlakbij Rotterdam en de opening van ons nieuwe contractlogistiek warehouse aldaar, kunnen wij onze klanten uitstekend van dienst zijn. We zijn niet alleen naadloos geïntegreerd in het DACHSER netwerk waardoor we onze klanten 350 dagelijkse vertrekken binnen Europa en naar andere landen kunnen aanbieden, maar we hebben ook hoogopgeleide medewerkers. Zij zijn strategisch geplaatst om snel te reageren en zij begrijpen de behoeften van onze klanten, die net als onze medewerkers van over de hele wereld komen.
Bij DACHSER in de Benelux zien we trends, nieuwe technologieën en toekomstige toepassingen als kansen. Zo zijn we de eerste die een onboarding app voor nieuwe medewerkers testen. Over digitalisering gesproken, de coronaviruspandemie zal de druk opvoeren om de digitalisering vooruit te helpen. Dit gaat verder dan de logistieke processen, het heeft ook invloed op de manier waarop we werken met nieuwe en bestaande medewerkers, klanten en partners.
Een verdere vermindering van de CO2-uitstoot zal ongetwijfeld een grote rol spelen in de toekomst van de logistiek en andere sectoren. We bereiden ons nu al voor op de nieuwe eisen en werkwijzen die zowel in onze sector als in andere sectoren zullen ontstaan.
En natuurlijk mogen we de effecten van de coronaviruspandemie niet onderschatten. Ik ben er zeker van dat de pandemie binnenkort zal vragen om nieuwe manieren van zakendoen, en de logistieke sector zal zich daaraan moeten aanpassen.
Over Aat van der Meer, Managing Director van DACHSER Benelux:
Aat van der Meer is geboren in 1962 in Rotterdam, Nederland. Als zoon van een transportondernemer begon zijn fascinatie voor logistiek al op jonge leeftijd. Na 26 jaar in de transport- en logistieke sector te hebben gewerkt, trad Van der Meer in 2006 in dienst bij DACHSER, en richtte een nieuwe DACHSER vestiging op in Nederland. In 2007 werd hij benoemd tot Managing Director van DACHSER Nederland en twee jaar later ook van DACHSER België. In 2013 werd hij ook verantwoordelijk voor DACHSER Luxemburg en het jaar daarop voor de lucht- en zeevrachtactiviteiten van het bedrijf in de Benelux.