DACHSER test automatisch geleide voertuigen
In twee DACHSER vestigingen worden momenteel testen uitgevoerd in het warehouse met automatisch geleide voertuigen (AGV's). Zij zijn bedoeld om routinetaken over te nemen en zo werklast van de werknemers op lange termijn verlichten.
In het kader van zijn onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten voert DACHSER momenteel een langetermijntest uit welke onderzoekt in hoeverre werkzaamheden in het warehouse overgenomen kunnen worden door automatisch geleide voertuigen. Sinds het begin van dit jaar wordt één voertuig gebruikt op de vestiging in Langenau en één op de vestiging in Vaihingen. Binnenkort zullen ook tests met zwermintelligentie van start gaan, waarbij deze twee autonome voertuigen op dezelfde locatie zullen opereren. De tests kwamen tot stand door een eerder project dat werd uitgevoerd samen met Fraunhofer IML, waarmee Dachser sinds 2017 samenwerkt in het kader van DACHSER Enterprise Lab. Het gebruik van automatisch geleide voertuigen zou werknemers kunnen ontzien van routinematig en fysiek inspannend werk, waardoor ze zich kunnen concentreren op de overige taken. Een ander voordeel is de werktijd van de voertuigen: zij kunnen 24 uur per dag functioneren.
Momenteel nemen de AGV's taken over zoals het vervoer van inkomende goederen naar de overdrachtszone in de hoogbouw warehouse, waarbij zij de pallets zelfstandig oppakken en neerzetten. Via een interface met DACHSER's eigen warehouse managementsysteem Mikado kan het voertuig op elk moment worden voorzien van transportorders en vindt het vervolgens zijn eigen route door de loods. De voertuigen zijn uitgerust met lithium-iontechnologie, die inductief laden mogelijk maakt. ‘’Het opladen gebeurt via een vloerplaat en duurt slechts tien minuten’’, legt Daniele Andreano uit, teamleider Contract Logistics Engineering bij DACHSER, die verantwoordelijk is voor de test.
Veiligheid is het allerbelangrijkste
Aangezien de voertuigen autonoom rijden, speelt het veiligheidsaspect een belangrijke rol. Elke AGV is uitgerust met verschillende sensoren op verschillende hoogtes en scant voortdurend zijn omgeving op obstakels. Als het een obstakel detecteert, remt het systeem automatisch af en komt het ofwel volledig tot stilstand of zoekt het een nieuwe route om het obstakel te vermijden. Ook de maximumsnelheid van 5 km/h speelt een grote rol in de veiligheid.
‘’Ons doel van de test is waardevolle ervaring op doen met het gebruik van automatisch geleide voertuigen in het warehouse en in combinatie met de overslagloods. Dit zal ons in staat stellen te begrijpen hoe de apparaten onze collega's optimaal kunnen ondersteunen bij hun dagelijkse werkzaamheden en hoe zij geïntegreerd kunnen worden in de dagelijkse operaties. Tot nu toe zijn we zeer tevreden met de huidige resultaten’’, zegt Thomas Klare, hoofd van Corporate Contract Logistics bij DACHSER in Kempten.