DACHSER levert enorme kraan voor ruimtemissie
In september 2021 waren de teams van DACHSER Air & Sea Logistics in Boston en Keulen begonnen met het zorgvuldig plannen van het transport van een kolossale extra lange kraan. Het plan was om de kraan samen met het onderstel vanuit Duitsland naar de Verenigde Staten te verschepen, waarbij het transport per weg zou vervolgen. Het doel: niets minder dan helpen bij de bouw van een ruimteraket in Houston. Maar toen moest alle zorgvuldige planning overboord.
"Alles moest heel snel gebeuren", herinnert Hans-Ulrich Brüggemann zich, die als projectmanager bij DACHSER Air & Sea Logistics in Keulen verantwoordelijk is voor alle fijne kneepjes van de organisatie van dit complexe project. "Soms zit het gevaar in de details. We hadden de planning zo goed als rond: van het ophalen van het ruim 16 meter lange kraandeel inclusief onderstel in Krefeld en het transport per vrachtwagen naar Bremerhaven, tot het verschepen naar de Verenigde Staten met aansluitend verder transport per vrachtwagen naar Houston. Daarna zou het lege onderstel weer naar Duitsland worden vervoerd", aldus Brüggemann. Maar toen gingen de plannen in rook op vanwege een klein, maar niettemin beslissend stukje van de projectplanning: het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) gaf geen toestemming voor het onderstel van de vrachtwagen dat nodig was voor het vervoer binnen de Verenigde Staten.
Flexibiliteit staat voorop
Brüggemann en het team in Boston moesten nu volledig nieuwe plannen opstellen. "Veel van ons werk draait om flexibiliteit. We zijn altijd op zoek naar de beste oplossingen voor onze klanten, dus moeten we vaak vele benaderingen doordenken en verschillende opties overwegen. Af en toe komt het voor dat een plan dat in het begin aannemelijk lijkt, uiteindelijk toch niet werkt", aldus de ervaren manager. Maar Brüggemann ziet dit juist als een van de uitdagingen die zijn werk spannend en interessant maken. "Soms leidt het tot nog betere oplossingen die je eerst niet had overwogen." De kraan voor de bouw van de ruimteraket is daar een voorbeeld van: dit gigantische onderdeel reisde uiteindelijk per dieplader van Löbau in Saksen naar Bremerhaven in plaats van op het onderstel. Daar werd het overgeladen op een MAFI-trailer, een zware aanhangwagen die bijzonder geschikt is voor het vervoer van lange ladingen. Vervolgens ging het aan boord van een RoRo-schip naar Galveston, Texas, om uiteindelijk zijn bestemming in Houston te bereiken. En dat alles binnen het geplande tijdsbestek.
Medewerkers van een particulier ruimtevaartbedrijf werken nu vanuit de werkkorf van de kraan op ongeveer 70 meter hoogte. "We zijn altijd erg trots op dit soort projecten", zegt Brüggemann. "Weten dat we met onze logistiek een rol spelen bij projecten van dergelijke omvang is gewoon fantastisch."