terug
magazine

DACHSER behaalt recordomzet van meer dan 7 miljard euro

Een recordgroei in 2021: volumestijging en hoge vrachttarieven zorgden voor groei van 78,3 procent in lucht- en zeevracht.

In het boekjaar 2021 heeft DACHSER zijn geconsolideerde omzet met 26,0 procent verhoogd tot 7,1 miljard euro. Nadat de lockdowns een stagnatie van de omzet in 2020 veroorzaakte, bevindt de logistiek dienstverlener zich weer op een dynamisch groeipad. Het positieve resultaat voor 2021 is te danken aan een autonome groei in zendingen en tonnage van 6,3 procent, of 7,7 procent op groepsniveau. Hoge vrachtprijzen, veroorzaakt door het tekort aan laadcapaciteit dat alle vervoerders ervaren, zetten de stempel op deze omzetsprong.

Toename van het volume en hoge vrachttarieven zorgden voor een recordgroei bij DACHSER.
Toename van het volume en hoge vrachttarieven zorgden voor een recordgroei bij DACHSER.

“Het staat vast dat 2021 in veel opzichten een uitzonderlijk jaar was: er waren extreme uitdagingen te overwinnen”, zegt DACHSER CEO Burkhard Eling. “Brexit, de COVID-19-pandemie en wereldwijde supply chains die tot het breekpunt werden geduwd, zorgden voor grote onzekerheid bij onze klanten. Zelfs in deze situatie zijn wij erin geslaagd betrouwbare logistieke- en transportoplossingen te bieden met behoud van een hoog kwaliteit- en serviceniveau. Hierdoor konden wij de klanten aan ons binden en met name onze activiteiten met grote klanten gericht uitbreiden. Dit was een buitengewone prestatie, waarbij onze teams gezien de moeilijke omstandigheden alles hebben moeten geven.”

DACHSER’s Road Logistics business field — dat het wegtransport en de opslag van industriële goederen (European Logistics) en levensmiddelen (Food Logistics) omvat — zag zijn omzet in 2021 met 12,3 procent stijgen tot 4,99 miljard euro. Nadat de lockdowns in Zuid-Europa in 2020 tot een omzetdaling van 2,2 procent hadden geleid, betekent het resultaat een aanzienlijke stijging – zelfs ten opzichte van het pre-COVID-jaar 2019.

De business line European Logistics zag zijn omzet met een indrukwekkende 13,1 procent stijgen tot 3,92 miljard euro. Na enkele jaren van stagnatie steeg het aantal zendingen aanzienlijk met 6,8 procent tot 72,0 miljoen; de tonnage steeg zelfs nog meer, namelijk met 8,5 procent, tot 30,0 miljoen. Alle regionale business units — Duitsland, Noord-Centraal Europa, Frankrijk & Maghreb en Iberia — boekten dubbelcijferige omzetstijgingen. Ondanks de COVID-gerelateerde beperkingen voor restaurants en hotels in Duitsland, zorgden nieuwe klanten ervoor dat de business field Food Logistics een omzetgroei van 9,8 procent realiseerde. Het is de eerste keer dat de business line de grens van één miljard overschrijdt, met een omzet van 1,07 miljard euro.

In 2021 werden de lucht- en zeevrachtactiviteiten gekenmerkt door verstoringen van supply chains en een tekort aan vrachtcapaciteit met hoge tarieven als gevolg. Door deze ontwikkeling kon de business field Air & Sea Logistics een recordomzetgroei van 78,3 procent realiseren. Het aantal zendingen steeg met 9,1 procent en de tonnage met 20,9 procent. De verdere uitbreiding van de luchtvrachtcharters dat leidde tot een netwerk van geregelde diensten tussen Azië, Europa en Noord-Amerika bleek bijzonder succesvol: DACHSER voerde in 2021 in totaal 230 chartervluchten uit. “Betrouwbaar beschikbare vrachtruimte geeft klanten planningszekerheid en dat was de sleutel tot het succes in 2021. Bovendien was het een groot voordeel dat wij de goederen van overzee rechtstreeks in ons eigen Europese wegtransportnetwerk hebben kunnen invoeren voor distributie en levering”, legt Eling uit.

Het staat vast dat 2021 in veel opzichten een uitzonderlijk jaar was. Brexit, de COVID-19-pandemie en wereldwijde supply chains die tot het breekpunt werden geduwd, zorgden voor grote onzekerheid bij onze klanten. Zelfs in deze situatie zijn wij erin geslaagd betrouwbare logistieke- en transportoplossingen te bieden met behoud van een hoog kwaliteit- en serviceniveau.

Burkhard Eling, CEO bij DACHSER

Volatiliteit en uitdagingen blijven de markt in 2022 bepalen. De oorlog in Oekraïne veroorzaakt extreem veel menselijk leed en zal ook ingrijpende gevolgen hebben voor de wereldeconomie. Voeg daarbij toe de historisch hoge energie- en brandstofkosten, een verder toenemend tekort aan chauffeurs en de voortdurende verstoringen van wereldwijde supply chains, welke onder andere worden veroorzaakt door uitbraken van COVID-19, zoals onlangs in China en Hongkong. “We moeten ons voorbereiden op nog een jaar dat crisisbeheer, flexibiliteit en veerkracht zal vereisen”, zegt Eling.

Desondanks blijft DACHSER met oog op de toekomst investeren in logistieke centra, digitale technologieën en apparatuur. Na een investering van ongeveer 100 miljoen euro in 2021, wil de logistiek dienstverlener in 2022 zo'n 200 miljoen euro investeren. “Daartoe behoren ook belangrijke projecten zoals ons volledig geautomatiseerd hoogbouwwarehouse voor 52.000 pallets in Memmingen, dat in oktober in gebruik wordt genomen”, zegt Eling. “Daarnaast investeren we fors in digitalisering, klimaatbeschermingsmaatregelen en vooral in onze medewerkers, want logistiek is en blijft een business die door mensen voor mensen wordt uitgevoerd.” In 2021 heeft DACHSER wereldwijd zo'n 1.000 nieuwe medewerkers aangenomen en ongeveer 2.200 studenten lopen momenteel stage bij DACHSER vestigingen over de hele wereld. De hoge equity ratio van DACHSER van ongeveer 60 procent vormt een sterke ondersteuning voor het investeringsbeleid van de onderneming.

Bedrijfsontwikkeling in Nederland

DACHSER Nederland heeft in 2021 een recordomzet behaald. De omzet steeg met 23,6 procent naar 236 miljoen euro. Het aantal zendingen steeg met 7,8 procent naar 1,8 miljoen en de tonnage steeg met 11,1 procent tot 0,8 miljoen.

“Dankzij de enorme flexibiliteit en inzet van onze werknemers en chauffeurs hebben we opnieuw een prachtig resultaat mogen noteren”, zegt Aat van der Meer, Managing Director van DACHSER Benelux. “Daarnaast blijven we investeren in het belangrijkste kapitaal van het bedrijf, onze medewerkers. Logistiek is en blijft mensenwerk, met totaal 524 medewerkers hebben we dan ook nooit eerder zo’n groot personeelsbestand gehad in Nederland. Naast het aantrekken van nieuw personeel is er ook geïnvesteerd in de werknemers van de toekomst. We werken nauw samen met opleidingsinstanties en scholen en proberen de studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst. Het uitwisselen van ideeën, verzorgen van gastlessen en materiaal of kennis beschikbaar stellen is iets wat regelmatig gebeurd en in de toekomst zal blijven gebeuren.” Vorig jaar zijn er in Nederland 70 stagiairs en studenten gestart bij de logistiek dienstverlener, ruim 30 procent meer dan in 2020.

Dankzij de enorme flexibiliteit en inzet van onze werknemers en chauffeurs hebben we opnieuw een prachtig resultaat mogen noteren. Daarnaast blijven we investeren in het belangrijkste kapitaal van het bedrijf, onze medewerkers. Logistiek is en blijft mensenwerk.

Aat van der Meer, Managing Director van DACHSER Benelux

Naast de mens is ook duurzaamheid een steeds terugkerend thema, waar het bedrijf ook veel in investeert. Met de komst van de Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV) in Zevenaar, emissievrije stadsleveringen en de megatrailers is DACHSER de afgelopen jaar continue bezig geweest om nog efficiëntere en duurzame oplossingen te bieden voor zijn klanten.

Op Benelux-niveau zag de logistiek dienstverlener zijn omzet stijgen met 19,7 procent tot 388,7 miljoen euro. In totaal zijn er 3,4 miljoen zendingen verwerkt, 8,3 procent meer dan afgelopen jaar. Het totale tonnage steeg met 10,4 procent naar 1,4 miljoen. In totaal werkten er in 2021 902 mensen bij DACHSER in de Benelux

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Raisa Mertens