DACHSER Nederland neemt eerste elektrische vrachtwagens in gebruik
Met het oog op de toekomst neemt DACHSER Nederland zijn eerste elektrische vrachtwagens in gebruik, een belangrijke stap naar emissievrije leveringen in de toekomstige ‘zero-emissie zones voor stadslogistiek’ (ZES-zones) waarvan de eerste in Nederland vanaf 1 januari 2025 worden ingevoerd.
De eerste elektrische vrachtwagen die vanuit de DACHSER vestiging in Waddinxveen de weg op is gegaan is de Volvo Electric FL 4x2. Met deze 100% batterij-elektrische vrachtwagen beproeft de logistiek dienstverlener het gebruik van emissievrije technologieën en intelligent stroom- en netbeheer in de praktijk. De bakwagen wordt sinds enkele weken ingezet voor emissievrije leveringen in Rotterdam.
Met 18 palletplaatsen en een laadvermogen van 6 ton biedt de Volvo Electric voldoende capaciteit. De actieradius van maximaal 220 kilometer, in combinatie met een laadpunt bij de vestiging, maakt dat deze elektrische vrachtwagen ideaal is voor stadsdistributie. Daarnaast is de truck door de elektrische aandrijving vrijwel geruisloos, waardoor de geluidsoverlast in stadsgebieden aanzienlijk wordt verminderd.
De langetermijnstrategie voor klimaatbescherming van DACHSER sluit goed aan bij de groeiende focus op duurzaamheid door overheden, gemeentes, klanten en de sector. Met de introductie van onze eerste elektrische vrachtwagens nemen we als DACHSER Nederland een volgende stap richting het behalen van onze gezamenlijke doelen als aanvulling op de diverse duurzaamheidsinitiatieven die we al jarenlang ondernemen
Stefan Raimondo, Country Manager van DACHSER NederlandOok vanuit de DACHSER vestiging in Zevenaar gaat er begin juli een elektrische truck de weg op. Deze tweede truck, een Renault Trucks D Z.E. 16t met een vergelijkbare actieradius en capaciteit, zal de stadsleveringen in Arnhem en omgeving verzorgen.
De chauffeurs van de elektrische trucks hebben volledig zicht op hun omgeving zonder te hoeven werken met een dode hoek, dit is mogelijk doordat de trucks zijn uitgerust met geavanceerde camera’s rondom de vrachtwagen. Bovendien hebben de chauffeurs een speciale opleiding gevolgd om de veiligheid te waarborgen, efficiëntie te verbeteren en technische kennis op te bouwen.
Klaar voor de toekomst
De introductie van deze elektrische vrachtwagens in Nederland dient als voorbereiding op de toekomst, waarin alle vrachtwagens die na 1 januari 2025 zijn geproduceerd, emissievrij moeten zijn om toegang te krijgen tot de emissievrije zones in veel grote steden. Voor bestaande Euro VI-bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal vijf jaar oud zijn geldt er een overgangstermijn waardoor ze tot 1 januari 2030 de emissievrije zones mogen betreden. Hetzelfde geldt voor Euro VI-trekkers die op dat moment minder dan acht jaar oud zijn.
“De langetermijnstrategie voor klimaatbescherming van DACHSER sluit goed aan bij de groeiende focus op duurzaamheid door overheden, gemeentes, klanten en de sector. Met de introductie van onze eerste elektrische vrachtwagens nemen we als DACHSER Nederland een volgende stap richting het behalen van onze gezamenlijke doelen als aanvulling op de diverse duurzaamheidsinitiatieven die we al jarenlang ondernemen”, zegt Stefan Raimondo, Country Manager van DACHSER Nederland. Op de lange termijn is het doel om het aantal emissievrije voertuigen in Nederland en in de breedte van het Europese netwerk van DACHSER uit te breiden en zo de netto nul uitstoot van broeikasgassen te bereiken.
Momenteel wordt het DACHSER Emission-Free Delivery concept voor lokale emissievrije leveringen toegepast in twaalf grootstedelijke regio’s in Europa en zullen er tegen 2025 minstens tien steden volgen. In Nederland vormen de elektrische vrachtwagens een belangrijke stap. “Naast elektrische trucks, zijn ook waterstofvrachtwagens voor ons interessant voor de leveringen over langere afstanden. Hier doen we momenteel intensief onderzoek naar als aanvullend onderdeel van onze klimaatbeschermingsstrategie.”, zegt Aat van der Meer, Managing Director DACHSER Benelux.