DACHSER groeit met de wind mee
Niet eerder realiseerde de logistiek dienstverlener de recordomzet van 6 miljard euro. De forse groei wordt aangedreven door een sterke exportactiviteit in Europa en een bloeiende wereldhandel.
In het boekjaar 2017 overtrof DACHSER voor het eerst een bruto-omzet van 6 miljard euro. De wereldwijde logistieke dienstverlener verhoogde de geconsolideerde omzet met 7,2 procent naar 6,12 miljard euro. Ook de 81,7 miljoen zendingen (+2,1 procent) met een gewicht van 39,8 miljoen ton (+4,3 procent), betekenen nieuwe historische hoogtepunten. Vorig jaar creëerde DACHSER wereldwijd 1.648 nieuwe banen.
"We hebben onze succesvolle exportstrategie voor het Europese landtransport systematisch voortgezet, waarbij we een extra impuls kregen van de versterkte wereldhandel", zegt Bernhard Simon, CEO van DACHSER SE.
"Vooral de aantrekkelijke tarieven voor lucht- en zeevracht hebben bijgedragen aan een duidelijke omzetstijging."
Na vijf jaar European Food Network kunnen we de balans opmaken: de beslissing om een sterk partnernetwerk op te richten onder de systeemleiding van DACHSER blijkt een goede geweest te zijn
Bernhard Simon, CEO DACHSERBusinessfield Road Logistics, waarin DACHSER het transport en de opslag van industriële goederen (European Logistics) en levensmiddelen (Food Logistics) samenbrengt, genereerde in 2017 een bruto-omzet van 4,44 miljard euro (+3,1 procent). Zendingen en tonnage stegen met respectievelijk 2,1 en 3,6 procent. In Business Line European Logisitcs (EL) zorgde de consistente focus op Europese exportactiviteiten binnen het eigen netwerk voor een solide groei. Dit geldt in het bijzonder voor de business units EL Noord-Centraal-Europa, die een groei van liefst 7,4 procent liet zien, EL Frankrijk & Maghreb en EL Iberia met hun dynamische groei van contractlogistiek. "Frankrijk ontwikkelt zich, naast de de traditionele ruggengraat Duitsland, steeds meer als tweede aandrijver voor grensoverschrijdende landactiviteiten. De afgelopen jaren hebben we consequent gewerkt aan de opbouw van deze strategische logistieke as."
In de Business Line Food Logistics werd de bovengemiddelde groei voornamelijk gedreven door een sterke ontwikkeling in Duitsland. Daarbij kwam de acquisitie van enkele nieuwe exportklanten. "Na vijf jaar European Food Network kunnen we de balans opmaken: de beslissing om een sterk partnernetwerk op te richten onder de systeemleiding van DACHSER blijkt een goede geweest te zijn", vervolgt Simon.
In het Business Field Air & Sea Logistics (ASL) zorgden sterke activiteiten en stijgende vrachttarieven – voornamelijk in de luchtvracht – voor een bruto-omzet van 1,79 miljard euro: een stijging van 15,7 procent. Alle drie regionale ASL Business Units realiseerden een tweecijferige groei van de omzet. ASL Azië behaalde de grootste omzetgroei met meer dan 20 procent. Het aantal zendingen in het businessfield steeg met 6,7 procent. Het TEU en tonnage respectievelijk met 8,5 en 23,3 procent.
"Lucht- en zeevracht is een volatiele divisie die altijd schommelt tussen extremen in termen van omzet", zegt Simon. "We streven echter naar duurzame en consistente winstgevende groei. Daarom worden beide Business Fields steeds verder met elkaar verbonden en groeit zo de systeemintegratie."
Verder investeren in het netwerk en personeel
Ondanks dat DACHSER ook in het eerste kwartaal van 2018 de wind volop in de zeilen had, erkent Simon dat knelpunten in capaciteit en het groeiende tekort aan chauffeurs factoren zijn die de toekomstige groei mogelijk kunnen beperken. "Het intern opleiden van personeel is daarom topprioriteit." In 2017 voltooiden de eerste 22 beroepschauffeurs hun opleiding binnen de DACHSER Service en Training GmbH. Daarnaast begonnen 160 personen aan dezelfde opleiding, en wel in 35 Duitse vestigingen. "We willen het aantal chauffeurs in opleiding elk jaar verhogen en dit kwaliteitsconcept ook in de rest van Europa beginnen", aldus de CEO van DACHSER.
Investeringen van DACHSER in zijn netwerk, wagenpark, technologieën en IT-systemen stegen in 2017 met 5 procent naar 136 miljoen euro. "Vorig jaar hebben we onze capaciteit in Duitsland enorm uitgebreid, vooral in de levensmiddelenbranche", zegt Simon. Voor het jaar 2018 kondigt DACHSER aan nog eens 188 miljoen te investeren, vooral in het bereik van de industriële goederen.
In Nederland steeg de omzet met 16,7 procent naar 162,4 miljoen euro. Het tonnage steeg met 9,9 procent en het aantal zendingen met 8,3 procent. De groei is enerzijds het gevolg van vergrote capaciteiten en investeringen in bijvoorbeeld warehousing en contractlogistiek, maar ook door het wereldwijde netwerk van DACHSER dat zich steeds verder uitbreidt.
Eén van de meest recente investeringen in Nederland is de aanbouw aan de huidige overslagloods in Zevenaar. De loods is met 3.319 vierkante meter en 30 laaddeuren vergroot. Ook in Waddinxveen is de capaciteit fors uitgebreid. In juli 2017 heeft DACHSER het een pand schuin tegenover het huidige gebouw van het DACHSER Logistics Centre Rotterdam overgekocht. De logistieke dienstverlener breidt hiermee haar terrein uit met een totale oppervlakte van 24.000 vierkante meter. De uitbreiding omvat o.a. een loodsruimte van 5.000 vierkante meter met 33 deuren en ruimte voor 5.800 palletplaatsen. Daarnaast staat op het terrein een kantoorgebouw van 1.800 vierkante meter en is er parkeermogelijkheid voor 70 trailers. De investeringen in vierkante meters zullen ook in de toekomst aan blijven houden. In de toekomst verwacht Van der Meer een derde vestiging te openen in Nederland. Het doel van de investeringen is enerzijds om ruimte te creëren voor de aanhoudende sterke groei, en anderzijds om de synergie tussen de warehousing- en distributienetwerkactiviteiten te versterken.
Daarbij is DACHSER in Nederland, met ruim 180 werknemers in Waddinxveen en 233 in Zevenaar uitgegroeid tot één van de grootste werkgevers binnen de gemeentes (bron: KvK, 2018). Zowel in het Distripark in Waddinxveen als in het BusinessPark 7Poort in Zevenaar, op ruim 100 kilometer afstand van elkaar maar beide op steenworp afstand van de A12, is het personeelsbestand ten opzichte van vorig jaar met 5% gegroeid. "We willen onze gezonde groei blijven voortzetten, goed personeel is hierin onmisbaar. In Nederland investeren we daarom sterk in nauwe samenwerkingen met onderwijsinstellingen en proberen we jongeren en werkzoekenden te enthousiasmeren voor de logistieke sector."