terug
magazine

DACHSER Benelux in de spotlight

Benelux is een belangrijke regio voor wereldwijde logistiek. Een dicht transportnetwerk met verbindingen naar de rest van de wereld biedt de ideale basis voor geïntegreerde supply chains.

DACHSER Benelux in de spotlight.
DACHSER Benelux in de spotlight.

De Benelux is een netwerk met een historische dimensie. Al meer dan 75 jaar vormen de West-Europese landen België, Nederland en Luxemburg een hecht partnerschap en netwerk - bekend als de Benelux. In 1944, al voordat de Tweede Wereldoorlog eindigde, vormden ze een douane-unie. In 1958 werd dit uitgebreid tot een economische unie. Op dat moment hadden deze drie monarchieën immers al veel ervaring met samenwerken. Al sinds de vroege middeleeuwen hebben de gebieden een hele reeks verschillende economische en culturele banden gedeeld.

Tegenwoordig wordt de term "Benelux" voornamelijk gebruikt om te verwijzen naar de culturele en politieke groepering van deze drie kleine landen. Ongeveer 30 miljoen mensen wonen in de regio, die bijna 75.000 vierkante meter beslaat. Wat deze aantrekkelijke markt nog aantrekkelijker maakt, is het feit dat meer dan de helft van de koopkracht van de Europese Unie binnen een straal van 500 kilometer ligt.

Aantrekkelijke toegangspoort tot de wereld

De thuisbasis van de havens van Rotterdam, Antwerpen, Gent en Zeebrugge, plus Schiphol Airport nabij Amsterdam, Maastricht Airport en Brussel Zaventem Airport, maakt het netwerk gevormd door de Benelux-landen een aantrekkelijke toegangspoort tot internationale markten. Snelwegen, spoorwegen en waterwegen verbinden deze internationale hubs nauw met regionale en aangrenzende productiecentra en consumenten; daarom spelen logistiek en handel in de Benelux zo'n grote rol. Internationale bedrijven zien de multimodale toegankelijkheid van België en Nederland als een voordeel voor hun bedrijf. Ze richten hun activiteiten in België meestal op de gebieden rond de driehoek Brussel-Antwerpen-Gent; in Nederland richten ze zich op de Randstad - het gebied tussen Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

In de Benelux kunnen we wereldwijd supply chains aanbieden vanuit een enkele bron.

DACHSER begon zijn activiteiten in België en Nederland in 1975 en sindsdien wijzen alle tekenen op groei. Aat van der Meer, Managing Director DACHSER Benelux, reflecteert op de ontwikkeling van het bedrijf in de regio: "DACHSER heeft de ene mijlpaal na de andere bereikt in de Benelux, onder meer toen we in 2007 onze nieuwe vestiging in Waddinxveen vlakbij Rotterdam openden. Ook hebben we in 2011 een nieuwe locatie in Luxemburg toegevoegd. Vervolgens hebben we in 2012 de overslagloods in onze eerste vestiging in Nederland, in Zevenaar, uitgebreid tot 10.000 vierkante meter." Sindsdien is er veel gebeurd in de regio. "Dankzij deze solide groei hebben we onze branch in Waddinxveen aanzienlijk uitgebreid en is dit nu het hoofdkantoor van onze Benelux-organisatie. Verder hebben we eind 2019 de eerste paal geslagen voor ons nieuwe warehouse van 17.000 vierkante meter." DACHSER heeft ook zijn capaciteiten in België op grote schaal uitgebreid, zegt Van der Meer. In 2014 verhuisden we naar een nieuw pand in de buurt van Antwerpen, waardoor meer dan 7.000 vierkante meter aan geavanceerde overslagruimte werd gecreëerd. Verdere werkzaamheden om het pand uit te breiden zijn gepland in 2021. Na de uitbreiding in 2015 biedt de branch in Moeskroen, ongeveer 100 kilometer ten westen van Brussel, nu 8.400 vierkante meter overslagloods, plus 2.000 vierkante meter opslagruimte. In Luxemburg hebben de activiteiten in de stad Grevenmacher ook een duidelijk groeitraject doorlopen: in het boekjaar 2018 stegen de opbrengsten met 11,3 procent, het tonnage met 6,4 procent en het aantal zendingen met 6,1 procent. Het personeelsbestand van DACHSER-medewerkers in de Benelux is ook aanzienlijk gestegen en bedraagt ​​nu ongeveer 800 mensen.

Geïntegreerd netwerk.
Geïntegreerd netwerk.

Geïntegreerd netwerk

Wat Van der Meer betreft, tonen deze cijfers ook aan dat het lange termijn beleggingsbeleid van DACHSER de goede kant opgaat. Naast het geld dat DACHSER heeft geïnvesteerd in de uitbreiding van gebouwen, legt hij uit, heeft het bedrijf ook geïnvesteerd in informatietechnologie, technische apparatuur en personeel. Interlocking - de naadloze verbinding van het wereldwijde Air & Sea netwerk van DACHSER met zijn uitgebreide netwerk voor transport over land in Europa - is een bijzonder belangrijk onderdeel van de activiteiten van DACHSER in de Benelux. Een groot voordeel hierbij is de ligging van de branches Waddinxveen en Willebroek nabij de belangrijke havens van Rotterdam (waar 14,5 miljoen TEU's werden verwerkt in 2018) en Antwerpen (ongeveer 11 miljoen TEU's).

Interlocking

Interlocking biedt DACHSER-klanten een naadloze en transparante toegang tot alle relevante markten over de hele wereld en is te allen tijde een intelligente en betrouwbare oplossing voor netwerkinkoop, productie en distributie. "Aangezien de Benelux-landen een belangrijke schakel zijn voor de wereldhandel, hebben we onze aanwezigheid in de regio constant uitgebreid en ons Europese netwerk verder geconsolideerd", legt Van der Meer uit. "Integratie van onze bedrijfsactiviteiten Road Logistics en Air & Sea Logistics is iets dat we binnen de gehele organisatie zullen blijven bevorderen, van IT tot verkoop. Op deze manier kunnen we wereldwijde supply chains aanbieden vanuit één bron - met het beste dat we te bieden hebben op het gebied van Europees transport over land en wereldwijde lucht- en zeevracht", voegt hij eraan toe.

DACHSER Intelligent Logistics.
DACHSER Intelligent Logistics.

DACHSER anticipeert op verandering en houdt de vinger aan de pols

Wanneer omstandigheden veranderen, komt de kracht van een netwerk echt tot uiting. De Brexit is hier een goed voorbeeld van. Wanneer het Verenigd Koninkrijk de EU verlaat, verwacht Van der Meer verdere groei in de Benelux-landen. "Veel bedrijven hebben hun plannen al aangekondigd om de opslag van hun goederen naar het Europese vasteland te verplaatsen," zegt hij. Het nieuwe warehouse voor contractlogistiek van DACHSER in Waddinxveen vlakbij Rotterdam zal een belangrijke schakel in de keten zijn en de diensten leveren die het beste voldoen aan de eisen van de klant. Volgens Van der Meer is DACHSER Benelux goed gepositioneerd voor de toekomst, dit is voornamelijk te danken aan het zeer bekwame personeel. "We zijn naadloos geïntegreerd in het DACHSER-netwerk en kunnen onze klanten 350 dagelijkse vertrekken binnen Europa en naar andere landen aanbieden. Het zijn onze betrouwbare en toegewijde medewerkers, die van over de hele wereld komen, die dit allemaal mogelijk maken. Ze kunnen snel reageren en begrijpen wat onze klanten nodig hebben om op internationaal niveau te opereren", zegt hij trots.

Eén van de manieren waarop DACHSER voor zo’n hoog kwaliteitsniveau zorgt, is door met verschillende scholen samen te werken om jong talent te ontwikkelen, legt hij uit. Het bedrijf heeft ook interne opleidingen opgezet voor studenten die duale studieprogramma's volgen in logistieke beroepen. Voor Van der Meer sluit dit allemaal aan bij een duidelijk doel: "Netwerken worden gemaakt door mensen voor mensen. Door jonge mensen te inspireren om mee te doen, geven we vorm aan de toekomst - zowel voor DACHSER als voor onze klanten."

K. Fink

DACHSER magazine 01/20 PDF (6,99 MB)
DACHSER wereldwijd
Neem contact op