terug
magazine

Connectiviteit – Een blik op toekomstige technologieën

Waar gaan LPWAN, NB-IoT en LTE-M eigenlijk over? En welke voordelen bieden deze toekomstige technologieën specifiek voor logistiek?

Connectiviteit is de sleutel tot de logistiek van morgen

Naast het vergemakkelijken van de uitwisseling van gegevens, gaat connectiviteit ook over het genereren van meer gegevens vanuit de supply chain. Verschillende lab-teams van het DACHSER Enterprise Lab werken aan manieren om de mogelijkheden van het 'Internet of Things' (IoT) in de praktijk te benutten. Dit omvat het gebruik van smartphones en apps, evenals innovatieve sensoren die locatie- en andere statusgegevens kunnen leveren voor zendingen en activa zoals wissellaadbakken en verpakkingshulpmiddelen.

Low-power wide-area networks (LPWANs) zijn een van de technologieën die ten grondslag ligt aan het Internet of Things (IoT). Met deze nieuwe beschikbare radiofrequenties en protocollen kunnen kleine hoeveelheden gegevens over een groot bereik worden verzonden. Dit maakt LPWANs ideaal voor het gebruik van sensoren in de logistiek. De bekendste LPWAN-oplossingen zijn LoRa, Sigfox, LTE-M en NarrowBand IoT (NB-IoT).

Aankomsttijden kunnen nauwkeuriger worden berekend op basis van realtime gegevens

NB-IoT en LTE-M zijn nieuwe standaarden voor mobiele communicatie binnen het LTE-netwerk (4G) en worden momenteel in veel landen wereldwijd uitgerold. In Duitsland bijvoorbeeld wordt NB-IoT naar verwachting eind 2019 landelijk beschikbaar, terwijl in Nederland de uitrol vorig jaar al was voltooid. Laag energieverbruik, hoge beveiligingsstandaarden en aanzienlijk lagere investerings- en bedrijfskosten maken het gebruik van deze nieuwe technologie zeer aantrekkelijk, met name voor het volgen van bedrijfsmiddelen en zendingen. Geopositionering maakt het mogelijk om nauwkeuriger de aankomsttijden van voertuigen, containers, zendingen en nog veel meer te berekenen op basis van realtime gegevens. Dit zorgt onder andere voor een nog betere capaciteitsplanning voor volgende processen, zoals het lossen van een vrachtwagen.

Een ander voordeel van LTE-M en NB-IoT is dat de radiofrequenties klaar zijn voor de toekomst. Beide standaarden moeten worden opgenomen in het geplande 5G-subnetwerk voor massale machine-type communicatie (mMTC). Het zal echter nog een paar jaar duren voordat de bouw van 5G mMTC begint. Een andere reden dat een verschuiving naar LTE-M en NB-IoT onvermijdelijk is, is dat de huidige 2G- en 3G-mobiele communicatienetwerken, die momenteel wereldwijd worden gebruikt voor het plaatsen van sensoren, de komende jaren in fasen worden uitgeschakeld. Sommige landen, zoals Zuid-Korea, Taiwan en Zwitserland, zijn al begonnen met deactivering.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op