terug
razor

Achter het stuur van de e-truck: de ervaring van chauffeur Peter

“Fantastisch”, antwoordt chauffeur Peter Schellevis op de vraag hoe het rijden met de elektrische truck bevalt. Peter rijdt nu zes jaar voor DACHSER in Waddinxveen en dit jaar stapte hij voor het eerst achter het stuur van de toen net aangeschafte e-truck. In het begin was dat wennen, maar nu wil hij niets anders meer. “Het rijdt heerlijk! Het liefst begin ik elke dag heel vroeg met werken en stop ik zo laat mogelijk”, vertelt hij lachend.

Overal waar Peter komt, spreken mensen hem aan over de e-truck.

De e-truck waarin Peter rijdt is een Volvo Electric FL 4x2. De eerste keer dat Peter ermee reed, zat er een instructeur naast hem. “Ik kreeg uitgebreide uitleg om zo veilig en efficiënt mogelijk te rijden. Zo leerde ik omgaan met de geavanceerde camera’s, die zich rondom de truck bevinden. Hiermee heb ik zicht op mijn hele omgeving, wat heel belangrijk is en een grote meerwaarde heeft. Zeker in het drukke centrum van Rotterdam. Daarnaast is het natuurlijk anders rijden dan met een dieselmotor. Dat merkte ik vooral bij het loslaten van het gaspedaal; de vrijgekomen energie wordt omgezet in stroom. Remmen wordt dan stroom laden.”

Het wennen duurde niet lang. “De e-truck rijdt heerlijk, hij heeft een geweldige ligging op de weg. Het lijkt alsof je in een vloeiende beweging over de weg gaat. Daar draagt het geluidloos rijden ook aan bij. Dat geeft een ontspannen gevoel. Optrekken gaat aanzienlijk sneller dan met een dieselmotor, wat tijdwinst oplevert. Van binnen is de truck ook comfortabel uitgerust wat het rijplezier verhoogt.” Peter is zo enthousiast dat hij de e-truck zelfs de koosnaam ‘Rotjeknor’ gaf. 

Kansen en uitdagingen

Vanwege de geldende regels van de milieuzone van Rotterdam moest hij met de vorige vrachtwagen waarmee hij reed, met dieselmotor, om het centrum van Rotterdam rijden. Dat hoeft nu niet meer en bespaart hem veel tijd. De actieradius van 240 kilometer bij een volledig opgeladen e-truck is bovendien genoeg om de binnenstad van Rotterdam te bedienen. Daarnaast maakt de truck vrijwel geen geluid en heeft het geen CO2-uitstoot. Allemaal ideale factoren voor stadsdistributie.

Iets minder soepel verliep het opladen van de e-truck. “Dat ging in het begin niet goed, maar dat had te maken met de laadpaal. Nadat er een nieuwe laadpaal was geïnstalleerd verliep het laden probleemloos. De truck is nu binnen een paar uur opgeladen; een goede laadpaal maakt een wereld van verschil.”

De overgang naar elektrische vrachtwagens op grotere schaal kent drie grote uitdagingen – financiering, laadinfrastructuur en de beschikbaarheid. Dit bevestigt Edwin Vermeulen, General Manager European Logistics van DACHSER in Waddinxveen: “Met name de capaciteit van het elektriciteitsnet in Nederland in combinatie met de economische uitvoerbaarheid maken het rijden met e-trucks op grote schaal een behoorlijke uitdaging. Dat betekent zeker niet dat we stilzitten. Zo verkennen we ook de mogelijkheden van waterstofvrachtwagens voor langere afstanden als een integraal onderdeel van onze klimaatbeschermingsstrategie. Bovendien liggen de daken van onze loodsen al vol met zonnepanelen en zijn we bezig met slimme oplossingen om zo efficiënt mogelijk met de stroom om te gaan. Om eerlijk te zijn is de aanschaf van e-trucks geen goede investering als we puur naar het economische aspect kijken. Maar als we stappen willen maken, zullen we toch het voortouw moeten nemen. Om deze reden zullen we komend jaar opschalen en meer e-trucks introduceren. Alle inspanningen zijn cruciaal om uiteindelijk de netto nul CO2-uitstoot tijdig te bereiken.”  

Peter wordt inmiddels zelfs al herkend. Overal waar hij komt, spreken mensen hem aan over de e-truck. “Klanten, maar ook mensen op straat. Sommige kloppen zelfs op het raam. Pas nog werd ik aangesproken door een wat oudere man. Hij zei dat hij onder de indruk was van de truck. Dat het mooi is dat de techniek al zo ver is.” Ook merkt Peter dat veel mensen de e-truck op straat nakijken. “Dat vind ik leuk! En ik begrijp het, hij is heel dynamisch en mooi gestroomlijnd. Ook ziet iedereen meteen de naam DACHSER. Ja, ik ben er trots op dat ik achter het stuur zit.”

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Anouska Kroon