AI als digitale assistent
DACHSER past al meer dan zes jaar kunstmatige intelligentie toe om de efficiëntie te verhogen en het tekort aan vakmensen op te lossen. Van het maken van prognoses voor binnenkomende hoeveelheden tot geautomatiseerde adresseringscontrole en beeldherkenning - AI-toepassingen ondersteunen werknemers en zorgen op de lange termijn voor hoge kwaliteit in de logistiek. In dit artikel deelt CEO Burkhard Eling zijn gedachten over AI.

“Hoe belangrijk is kunstmatige intelligentie (AI) voor DACHSER? Deze vraag stelden we onszelf meer dan zes jaar geleden. Destijds begonnen we in het DACHSER Enterprise Lab met het ontwikkelen van algoritmen die de inkomende volumes van een vestiging in kaart konden brengen. Onze voorspellende analysetool wordt nu in veel Road Logistics-vestigingen gebruikt. Sindsdien hebben we verschillende andere toepassingen ontwikkeld en geïntroduceerd. Dankzij AI kunnen we nu bijvoorbeeld B2C-adressen volledig automatisch identificeren en helpt beeldherkenning ons om pakketten in het warehouse in real-time te herkennen, lokaliseren en meten.
De praktische waarde en de mogelijkheden van toekomstige AI-toepassingen liggen dan ook voor de hand; AI stelt ons in staat om dingen te doen die eerst onmogelijk waren. De grootste meerwaarde ontstaat wanneer AI fungeert als een ‘assistent’ voor onze werknemers - als een digitale helper die het onderbuikgevoel van onze werknemers ondersteunt met feiten, vragen beantwoordt, routinetaken uitvoert en misschien zelfs een eventueel gebrek aan professionele ervaring compenseert. Hoewel AI de efficiëntie verhoogt, zal het niet leiden tot een verlaten overslagloods. Het zal ons echter wel helpen om het aanhoudende tekort aan vakmensen op te vangen en ons hoge kwaliteitsniveau op de lange termijn te waarborgen.
Mensen blijven de maatstaf
In de logistiek zijn en blijven mensen de maatstaf - dit geldt ook voor het verantwoorde gebruik van AI-toepassingen. AI werkt met waarschijnlijkheden en kan daarom onjuistheden creëren. Daar moet rekening mee worden gehouden. De uiteindelijke beslissing moet daarom bij mensen liggen, vooral als er bedrijfsrisico's aan verbonden zijn.
Om bovenstaande vraag te beantwoorden, ja, het gebruik van AI is belangrijk voor DACHSER. Om ons goed te positioneren voor de toekomst moeten we de mogelijkheden van de nieuwe technologie benutten. Ondanks alle euforie moeten we niet vergeten dat we de kansen zorgvuldig en voorzichtig moeten afwegen tegen de risico's en uitdagingen. Dit doen we in het belang van onze klanten en partners. Maar bovenal in het belang van onze medewerkers – want zonder hen kunnen we het volledige potentieel van AI niet benutten.”